|

ارزیابی آمریکا درباره زمان و نحوه حمله ایران به اسرائیل

مقامات آمریکایی انتظار دارند که حملات تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل در پاسخ به ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس، در دو موج صورت گیرد.

ارزیابی آمریکا درباره زمان و نحوه حمله ایران به اسرائیل

به گزارش شبکه شرق، پایگاه خبری «آکسیوس» مدعی شد که نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که حملات تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل در پاسخ به ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس، در دو موج حمله علیه اسرائیل صورت می‌گیرد.

به نقل از تاس، تارنمای خبری «آکسیوس» به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد که مقامات این کشور انتظار دارند که حملات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل در پاسخ به ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس، در دو موج صورت گیرد.

آکسیوس مدعی است که به گفته منابع آگاه به محتوای جلسه «جو بایدن» و «کامالا هریس»، رئیس جمهور آمریکا و معاون او با تیم امنیت ملی کاخ سفید، منابع اطلاعاتی گزارش داده‌اند که یک موج حملات از جانب ایران و موج دیگر از جانب حزب‌الله لبنان صورت خواهد گرفت.

براساس ادعای آکسیوس، «یکی از مقامات آمریکایی گفته است که اطلاعات حاکی از آن است ایران و حزب‌الله همچنان در حال کار روی پاسخ به ترور هنیه هستند.»

شرایط خاورمیانه به شدت پرتنش شده است؛ این تنش‌ها پس از ترور «اسماعیل هنیه» در تهران و همچنین «فواد شکر»، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت به دست اسرائیل، تشدید شده است. تهران و حزب‌الله لبنان هشدار داده‌اند که این ترورها را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت و مجازاتی سخت در انتظار اسرائیل است.

تلاش آمریکا برای جلوگیری از تشدید تنش و حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل

وزارت امور خارجه آمریکا از تلاش برای کاهش تنش در منطقه خبر داد و اعلام کرد: «از طریق دوستان خود پیامی را به ایران فرستادیم و اعلام کردیم که از اسرائیل دفاع خواهیم کرد و افزایش تنش به نفع آنها نیست.»

همچنین وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: «کاخ سفید در پی آن است تا از مجاری دیپلماتیک از کشورها بخواهد که به ایران بگویند که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع آن‌ها نیست.»

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه «۱۶ مرداد ۱۴۰۳»، با بیان اینکه غرب آسیا لحظات حساسی را پشت سر می‌گذارد، بر لزوم آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: «تشدید تنش در خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نیست و رسیدن به آتش‌بس در غزه مهم است. منطقه لحظه حساسی را سپری می‌کند و همه طرف‌ها باید از تشدید تنش پرهیز کنند. نیاز فوری و ضروری برای همه طرف‌هاست که تصمیم‌های درست طی ساعات و روزهای آینده اتخاذ کنند. شکستن چرخه خشونت با رسیدن به توافق آتش بس در غزه امری ضروری است.»

تیم امنیت ملی آمریکا: از زمان حمله ایران به اسرائیل اطلاعی نداریم

با وجود برخی گمانه‌زنی‌های مقامات ارشد آمریکا درباره زمان دقیق عملیات ایران علیه اسرائیل، تیم امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی درباره این حمله ندارد.

دو مقام آمریکایی در گفت‌وگو با «رویترز» اعلام کردند که تیم امنیت ملی دولت آمریکا به «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری و «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور اطلاع داده‌اند که «هنوز مشخص نیست که ایران و حزب‌الله  لبنان، چه زمانی به اسرائیل حمله می‌کنند و دامنه و شدت این حمله چگونه خواهد بود.»

پیش از این «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سخنانی به موعد حمله ایران در پاسخ به ترور «اسماعیل هنیه» به اسرائیل اشاره کرد.

پایگاه خبری «الجزیره» شامگاه دوشنبه «۱۵ مرداد ۱۴۰۳»، گزارش داد که ترامپ در یک گفت‌وگوی اینترنتی مدعی شد که شنیده‌ام که «امشب ایران به اسرائیل حمله خواهد کرد.»

او در ادامه افزود: «اگر اکنون رئیس جمهور بودم، هیچکس این جمله را بر زبان نمی‌آورد.» کاندیدای جمهوری‌خواهان ادامه داد که این اظهارات را از رسانه‌ها دریافت کرده‌ام و با وجود اینکه کاندیدای رسمی انتخابات ریاست جمهوری هستم، گزارشم از سمت منابع اطلاعاتی نیست.

پایگاه خبری «الحدث» عربستان سعودی نیز گزارش داد که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دوشنبه شب، در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌های خبری درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع ایران به «اسرائیل» اعلام کرد که هیچ تحرکی از سمت ایران دال بر حمله در ساعات آینده دریافت نکردیم.

از سوی دیگر، «متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره آخرین رایزنی‌ها برای کاهش تنش در منطقه در پی ترور «فواد شکر» از فرماندهان مقاومت لبنان در بیروت و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و اقدام تلافی‌جویانه ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل گفت: «واشنگتن وضعیت منطقه غرب آسیا را زیر نظر دارد و افزایش دامنه تنش به نفع هیچ طرف نخواهد بود.»

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد چهارشنبه «۱۰ مرداد» که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «مسعود پزشکیان» به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها