|

نشست فوق‌العاده و مهم سازمان همکاری اسلامی/ رهبران کشورهای اسلامی اسرائیل را تحریم می‌کنند؟

ایران درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرده و این نشست امروز برگزار می‌شود.

نشست فوق‌العاده و مهم سازمان همکاری اسلامی/ رهبران کشورهای اسلامی اسرائیل را تحریم می‌کنند؟

به گزارش شبکه شرق، نشست سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی جنگ  غزه و اقدامات اخیر اسرائیل، به ویژه ترور «اسماعیل هنیه» و نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وب‌گاه «سازمان همکاری» اسلامی در گزارش خود اعلام کرده است که نشست فوق‌العاده‌ای را در سطح وزرای خارجه کشور‌های عضو برگزار می‌کند؛ این نشست با هدف بررسی حملات اسرائیل علیه فلسطین و جنگ غزه، به ویژه ترور «اسماعیل هنیه» و نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

آدم‌ها، گروه‌ها و کشور‌ها معمولا اگر نقطه اشتراکی واحد داشته باشند، سریع‌تر میتوانند به یک مفهوم نیز دست پیدا کنند و این موضوعی است که در عرصه دیپلماسی نیز تاثیر بسزایی دارد. کشور‌های بسیاری هستند که حول موضوعات مشترک، نشست‌های مشترکی را میگ‌ذارند و حالا نشستی که محور مشترک آن «اسلام» است، قرار است امروز «چهارشنبه، ۱۷ مرداد ۱۴۰۳» تشکیل جلسه دهد؛ نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی.

سازمان همکاری اسلامی

دستورکار نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی چیست؟

«سازمان همکاری اسلامی» با نام اختصاری (OIC)، در سال «۱۹۶۹» تاسیس شد و حدود ۵۷ کشور را در عضویت خود دارد. نام ابتدایی آن، سازمان کنفرانس اسلامی بود و سپس به نام سازمان همکاری اسلامی تغییر نام داد. این سازمان هدف خود را صدای جمعی اسلامی و تضمین حفاظت و حمایت از منافع اسلامی در جهان و ترویج صلح بین‌المللی اعلام کرده است.

اگرچه این نشست هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود، اما به گفته ناصر کنعانی، ایران درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در محکومیت اقدامات و جنایات اسرائیل را مطرح کرده است که این درخواست با استقبال کشور‌های اسلامی روبرو شد.

وب‌گاه «سازمان همکاری اسلامی» نیز در گزارش خود اعلام کرده است که نشست فوق‌العاده‌ای را در سطح وزرای خارجه کشور‌های عضو برگزار می‌کند؛ این نشست با هدف بررسی جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین، به ویژه ترور «اسماعیل هنیه» و نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

اراده تحریم اسرائیل در رهبران کشورهای اسلامی در نشست سازمان همکاری اسلامی وجود دارد؟

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل سیاست خارجی در این زمینه به ما گفته است: «نشست وزرای خارجه این سازمان با درخواست ایران و چند کشور اسلامی قرار است در جده در سطح وزرای خارجه تشکیل شود و تصمیماتی در زمینه جنگ غزه اتخاذ خواهد کرد. متاسفانه با گذشت بیش از ۱۰ ماه از عملیات طوفان‌الاقصی و نسل‌کشی مردم غزه توسط اسرائیل، شمار شهدای غزه به بیش از  ۴۰ هزار نفر و ۹۰ هزار نفر مجروح رسیده است که این یک فاجعه انسانی است.»

او ادامه داد: «متاسفانه هم سازمان همکاری اسلامی و هم اتحادیه عرب به عنوان دو نهاد مهم اسلامی و عربی نتوانستند در طی این مدت، سازوکار لازم را برای جلوگیری از کشتار مردم غزه تعریف کنند و از همین‌رو نیز اسرائیل با استفاده از سکوت جهانی همچنان به کشتار مردم غزه ادامه می‌دهد. در این نشست، بیانیه‌ای صادر خواهد شد و در خواست ایران این است که این سازمان ترور هنیه را محکوم کند. موضوع دیگر نیز، مساله ضرورت پایان بخشیدن به جنگ غزه است که در دستور کار وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی خواهد بود. باید سازوکار‌هایی برای پایان رسیدن جنایت در جنگ غزه به تصویب برسد. همچنین یکی از مطالبات مهم مردمی این است که تمام کشور‌های اسلامی اسرائیل را تحریم کنند و رابطه تجاری خود را با اسرائیل قطع کنند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است، زیرا اراده لازم برای تحقق این امر در رهبران کشور‌های اسلامی وجود ندارد.»

«محمدحسن قدیری ابیانه» نیز در این‌باره گفته است: «در این نشست ترور اسماعیل هنیه محکوم خواهد شد. در حقیقت برخی کشور‌های عربی به اسرائیل کمک می‌کنند مانند اردن و امارات؛ حتی شاهدیم ترکیه که این اقدام را نیز محکوم کرده است، اما همچنان ارتباط تجاری با اسرائیل دارد. ولی تشکیل شدن این نشست اقدام مثبتی است  و محکومیتی برای اسرائیل خواهد بود. ایران لزوم انزوای اسرائیل و قطع ارتباط با اسرائیل را مطرح خواهد کرد.»

او ادامه داد: «در کنار این اقدامات که دستگاه دیپلماسی ما انجام می‌دهد، باید دیپلماسی عمومی را نیز فعال کنیم. برای مثال روسای دانشگاه‌های ما، دانشجویان ما، اساتید ما و...، باید با سایر کشور‌ها ارتباط داشته باشند و هرکس در حد امکان خود بتواند در محکومیت اسرائیل تاثیرگذار باشد؛ به خصوص الان که دانشگاه‌های غربی هم در محکومیت اسرائیل به پا خواسته‌اند. در پایان شاید بد نباشد که این سخن امام خمینی(ره) را یادآور شویم که گفت: «اگر مسلمین مجتمع بودند، هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند، او را سیل می‌برد»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها