|

ترکیه: غرب، دوروییِ وحشتناکی در قبال غزه دارد

وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه از رفتار دوگانه کشورهای غربی در قبال نسل‌کشی در غزه و جنگ اوکراین به شدت انتقاد کرد.

ترکیه: غرب، دوروییِ وحشتناکی در قبال غزه دارد

به گزارش شبکه شرق، وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه ما در غزه با «سربرنیتسا» جدیدی روبرو هستیم، تاکید کرد که بدون تشکیل کشور فلسطین، محال است که کسی در منطقه رنگ صلح ببیند.

«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفت فلسطینی‌ها از تشکیل یک کشور واقعی برای خود محروم می‌شوند و نباید فراموش کرد که مادامی که کشور فلسطینی نباشد، صلحی برای کسی در منطقه وجود نخواهد داشت.

او که با مجله «استاو» چاپ بوسنی و هرزگوین گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد فاجعه فلسطین با حمله رژیم صهیونیستی به غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ شروع نشده است بلکه اشغال اراضی فلسطین چند دهه است که ادامه دارد.

فیدان گفت رژیم صهیونیستی از عادت خود در سرقت اراضی فلسطین دست نمی‌کشد؛ «نوار غزه را به بهانه تضمین امنیت آن ویران کرده است و وحشی‌گری فعلی در غزه، عجز نظام کنونی جهانی را فاش کرد».

دورویی وحشتناک

فیدان تاکید کرد رژیم صهیونیستی که حتی اجازه نمی‌دهد کمک‌های انسانی به مردم غزه برسد، تمامی ارزش‌های انسانی را در نوار غزه به سخره گرفته است.

وی افزود رژیم صهیونیستی که سراسر غزه را هدف قرار می‌دهد، مردم را نه فقط با بمباران بلکه با گرسنه و تشنه نگه‌داشتن، به صورت هدفمند ویران می‌کند.

رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا از هفتم اکتبر تاکنون نوار غزه را هدف قرار می‌دهد و بیش از ۱۳۱ هزار فلسطینی شهید و زخمی برجای گذاشته است و ۱۰ هزار فلسطینی دیگر هم مفقود شده‌اند.

فیدان تصریح کرد: ما در غزه با «سربرنیتسا» جدیدی روبرو هستیم، غرب به ویژه اروپا دوباره در سمت اشتباه ایستاده است، عاملان کشتار غزه نباید از مجازات بگریزند.

در جریان نسل‌کشی سربرنیتسا، بیش از ۸۰۰۰ مسلمان بوسنیایی هنگام حمله صرب‌های بوسنی به این شهر در جولای ۱۹۹۵، با وجود حضور نیروهای حافظ صلح هلندی جان باختند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت در موضع غرب و آمریکا درباره رژیم صهیونیستی «دورویی وحشتناکی وجود دارد».

او گفت: غرب اشغالگری در اوکراین را جنایت می‌داند اما اشغالگری اسرائیل در فلسطین را طبیعی و مشروع تلقی می‌کند. کسانی که مردم را در اوکراین به مقاومت تشویق می‌کنند، مقاومت فلسطینی‌ها را جنایت می‌دانند. آن‌ها بی‌قید و شرط از مقاومت در اوکراین و از متجاوزان در فلسطین حمایت می‌کنند.

دیپلمات ارشد ترکیه تصریح کرد ترکیه تمامی ابزارهای دیپلماتیک را برای اجرای راهکار تشکیل ۲ دولتی، به رسمیت شناخته شدن فلسطین و تضمین امنیت و صلح منطقه استفاده خواهد کرد.

او گفت که رژیم صهیونیستی باید درک کند با حمله گروهی به مردم غزه، به هیچ هدفی نمی‌رسد.

تلاش‌ها برای آتش‌بس

فیدان به ایجاد «گروه ارتباط» پیرامون غزه توسط سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب اشاره کرد و افزود: پس از تشکیل این گروه، جلساتی را با همتایان خود در بسیاری از پایتخت‌های مهم برگزار کردیم که نشان داد ما متحد هستیم و در جلسه‌ای که ماه ژوئن با وزرای خارجه گروه ۸ در استانبول برگزار کردیم موضوع غزه را مطرح کردیم. کمک‌های لازم به قطر و مصر که نقش میانجی را در این زمینه ایفا کردند، انجام شد تا نتیجه مثبتی در مذاکرات حاصل شود.

او تاکید کرد تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت تحول مثبتی بود.

فیدان از رویکرد سازنده حماس در خصوص مذاکرات آتش‌بس قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که رژیم صهیونیستی هم موضع مثبتی داشته باشد و باید بداند با حمله به مردم غزه به هیچ هدفی نمی‌رسد.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد با آتش‌بس دائم، بازگشایی گذرگاه‌های کمک‌های انسانی، آزادی متقابل زندانیان، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از مناطق اشغالی در غزه، بازگشت ایمن فلسطینی‌های آواره به مناطق خود و شروع بازسازی غزه ضروری است‌.

فیدان تاکید کرد راه برقراری صلح دائمی، اجرای راهکار تشکیل ۲ دولتی است.

آشتی فلسطین

فیدان تاکید کرد: آشتی میان گروه‌های فلسطینی در این دوره بسیار مهم شده است. فلسطینی‌ها باید متحد کار کنند و ترکیه از بیانیه گروه‌های فلسطینی در پکن در ۲۲ ژوئیه استقبال کرد.

۲۲ ژوئیه گروه‌های فلسطینی در بیانیه‌ای در پایان یک دیدار ملی با حضور ۱۴ گروه فلسطینی در پکن از دستیابی به وحدت ملی جامع خبر دادند که شامل همه گروه‌ها در چارچوب سازمان آزادی‌بخش و تشکیل دولت توافق ملی موقت است.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها