|

آخرین وضعیت پرونده «ماشاالله کرمی»، یکسال پس ازبازداشت در گفت‌وگوی «شبکه شرق» با وکیل پرونده؛

وکلا درخواست برگزاری جلسه حضوری در دادگاه تجدیدنظر بابت اتهامات امنیتی ماشاالله کرمی را دارند/ حکمی بابت اتهام «پولشوئی» آقای کرمی صادر نشده ولی دادگاه انقلاب درخواست توقیف اموال او را دارد

وکیل ماشاالله کرمی خبر از صدور حکم در پرونده امنیتی موکلش برای توقیف اموال ماشاالله کرمی داد و تاکید کرد که از یک سو،این اقدام در شرایطی صورت گرفته که هنوز شعبه 102 دادگاه کیفری 2 نظرآباد بابت اتهام «پولشوئی و تحصیل مال نامشروع»حکمی صادر نکرده و از سوی دیگر، اتهامات امنیتی آقای کرمی ارتباطی با اموالی که او به واسطه هبه مردم به دست آورده، ندارد.

وکلا درخواست برگزاری جلسه حضوری در دادگاه تجدیدنظر بابت اتهامات امنیتی ماشاالله کرمی را دارند/ حکمی بابت اتهام «پولشوئی» آقای کرمی صادر نشده ولی دادگاه انقلاب درخواست توقیف اموال او را دارد

علی شریف‌زاده اردکانی ، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با اشاره به آخرین وضعیت پرونده ماشاالله کرمی اظهارکرد: «همانطور که پیشتر هم اطلاع‌رسانی شد، شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج مجموعا آقای کرمی را به 6 سال حبس بابت اتهامات اجتماع و تبانی (5 سال) و تبلیغ علیه نظام (یکسال) محکوم کردکه مجازات اشد قابلیت اجرا داشت. ما به حکم صادره اعتراض کردیم و پرونده برای بررسی و اعلام نظر، به شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر البرز ارجاع شد اما هنوز نتیجه این پرونده اعلام نشده است. وکلای تمام طرف‌های این پرونده از دادگاه تجدیدنظر خواسته‌اند تا جلسه‌ای حضوری با تمام طرف‌ها برگزار کند.»

او ادامه داد: «ما در مرحله بدوی لایحه‌ای جامع نوشتیم و تاکید کردیم که رفتار آقای ماشاالله کرمی با عناصر مادی و معنوی اتهامات اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام همخوانی ندارد. آقای کرمی نهایتا غذای نذری پخش کرده که مبالغ لازم برای آن نیز باکمک‌های مردمی و با نیت خیر آنان تامین شده است. این مطالب به شکل تفصیلی به دادگاه انقلاب هم ارائه شد اما آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت به همین دلیل از دادگاه تجدیدنظر درخواست داریم با برگزاری جلسه حضوری، ضمن استماع دفاعیات ما، در پرونده و حکم صادره، تجدیدنظر کنند.»

شریف‌زاده در بخش دیگری از اظهاراتش خبر از صدور حکم برای توقیف اموال ماشاالله کرمی بابت اتهامات امنیتی او داد و تصریح کرد: «دادگاه انقلاب با استناد به ماده 215 قانون مجازات اسلامی و ماده 148 قانون آیین دادرسی کیفری، تقاضای توقیف اموال آقای کرمی شامل یک باب منزل مسکونی در شهرستان تکاب و یک خودرو دنا را کرده است. مواد یاد شده به تحصیل اموال از طریق ارتکاب جرم یا استفاده از اموال در مسیر ارتکاب جرم اشاره دارد حال آنکه این اموال هیچ نقشی در اتهامات اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام ندارد. ضمن آنکه پرونده‌ای بابت همین اموال در شعبه 102 دادگاه کیفری 2 با اتهام «تحصیل مال نامشروع و پولشویی» تشکیل شده است. دادگاه رسیدگی به این اتهام در فروردین ماه برگزار شد اما هنوز نتیجه و رای این دادگاه اعلام نشده است. بنابراین حکم دادگاه انقلاب با قوانین همخوانی ندارد و امیدواریم دادگاه تجدیدنظر به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.»

این وکیل دادگستری درباره شیوه به دست آوردن این اموال توسط ماشاالله کرمی هم بیان کرد: «این اموال از طریق کمک‌های مردمی یا همان هبه خریداری شده است. مردم برای کمک به آقای کرمی که به شغل کارگری مشغول بوده‌اند، این اموال را با نیت خیر به او اهداء کرده‌اند. آقای کرمی در حال حاضر یک فرزند بیمار در خانه دارند و همسر او نیز از بیماری رنج می‌برد. آقای کرمی از طریق کارگری نیازهای خانواده خود را برطرف می‌کرد و مردم به همین با نیت خیر به او کمک کرده‌اند. دادگاه انقلاب معتقد است که این اموال در نتیجه ارتکاب جرم تحصیل شده حال آنکه چنین نیست و این اموال هیچ ارتباطی به اتهامات مطروحه علیه آقای کرمی در پرونده امنیتی او ندارد.»

وکیل ماشاالله کرمی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به دادگاه تجدیدنظر و رای صادره توسط آنان در آینده بیان کرد: «مامعتقدیم اتهامات نسبت داده شده به آقای کرمی با اعمال ارتکابی او همخوانی ندارد و عناصر مادی و معنوی جرم محقق نشده است. آقای کرمی از مرداد ماه سال گذشته تا امروز در زندان به سر می‌برد و در زندان به بیماری مبتلا شده است. تقاضای ما بررسی پرونده اقای کرمی با دید مثبت است و امیدواریم حکم برائت صادر شود.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها