|

همه‌گیری جدیدی در راه است؟

شناسایی نخستین مورد آبله میمونی در سوئد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

شناسایی نخستین مورد آبله میمونی در سوئد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به برزیل می‌رویم که رئیس‌جمهورش گفته مادوروی ونزوئلایی را به رسمیت نمی‌شناسد. در سوئد نخستین مورد آبله میمونی را شناسایی می‌کنیم. در آخر هم به پروژه نفوذ روسیه در انتخابات آمریکا می‌پردازیم.

 

رئیس‌جمهور برزیل مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد

سرکوب معترضان در ونزوئلا، واکنش رئیس‌جمهور برزیل را هم برانگیخته است. لولا داسیلوا می‌گوید من تا این لحظه مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسم.

از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا - ۲۸ ژوئیه- تا امروز و اعلام پیروزی مادورو، بسیاری از معترضان و مخالفان او در خیابان هستند و این پیروزی را قبول ندارند.

مخالفان مدارک و اسنادی ارائه کرده اند که آنها برنده انتخابات هستند. اعتراضات آنها در خیابان تا کنون ۲۰ کشته و بیش از هزار بازداشتی داشته است. آنها شنبه در خیابان دور هم جمع می‌شوند.

 

نفرت‌پراکنی رسانه‌ها علیه رقصنده المپیکی استرالیا

المپیک پاریس تمام شد، اما حواشی آن نه. از جمله این حواشی جمع کردن طومار علیه راشل گان رقصنده برک است. او حذف شد و با حجم بزرگی از نفرت‌پراکنی آنلاین و غیر آنلاین مواجه شد.

نه تنها شهروندان عادی استرالیا معتقدند راشل گان صلاحیت نداشته در این مسابقات شرکت کند، که رسانه‌های معتبر نیز می‌گویند مجوز او برای حضور در المپیک مسئله دار بوده است. 

کمیته ملی المپیک استرالیا به صراحت می‌گوید روند انتخاب او شفاف و مستقل و در دسترس است. و با آنها که در فضای آنلاین و حقیقی علیه ورزشکار قلدری و نفرت‌پراکنی می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

 

شناسایی نخستین مورد آبله میمونی در سوئد

پس از این که سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع آبله میمونی و وضعیت آن در آفریقا هشدار داد، سوئد یک مورد از این بیماری را خارج از مرزهای آفریقا شناسایی کرده است.

فرد مبتلا در معرض شیوع این عفونت ویروسی در آفریقا بوده است. کنگو در آفریقا مرکز اصلی شیوع آبله میمونی است. این بیماری در آفریقا جان تعدادی را گرفته است.

کارشناسان اروپایی هشدار می‌دهند شناسایی یک مورد مبتلا در سوئد به معنی آلوده بودن دست کم ده نفر دیگر است که تاکنون شناسایی نشده اند.

 

نوجوان ۱۵ ساله و شورش‌های اخیر انگلیس!

پرونده شورش‌های اخیر در شهرهای انگلیس علیه مهاجران و پناهجویان باز است و در دست بررسی. نخستین موردی که بررسی می‌شود اتهام شورش برای یک پسر بچه ۱۵ ساله است!

گفته شده این نوجوان نقش اصلی را در آشوب‌های خیابانی ساندرلند داشته است. اما مسئله دیگر مطرح شدن اتهامات جدیدتر است که ممکن است عواقب گسترده‌تری داشته باشد.

پرونده شورش و خشونت اخیر تعداد زیادی بازداشتی دارد که در صورت اثبات اتهامات از ۵ سال تا ۱۰ سال حبس در انتظار آنها خواهد بود. چندی پیش گروه‌های افراطی بریتانیا حملات گسترده ای را علیه مهاجران ترتیب دادند.

 

انتخابات آمریکا؛ هوش مصنوعی روسیه شکست خورد

شرکت مادر متا می‌گوید هوش مصنوعی روسیه که برای فریب‌کاری و جعل در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طراحی شده، به اهداف خود نرسیده است.

هوش مصنوعی روسها قرار بوده در برخی پلتفرم‌ها نظیر اینستاگرام و فیس بوک پروژه نفوذ را اجرا کند که سیستم دفاعی این شبکه‌‌ها آن را شناسایی و دفع کرده است.

متا درباره فعالیت پروژه نفوذ در پلتفرم ایکس/توییتر هم هشدار می‌دهد. آنها یافته‌های خود را در این زمینه با همه از جمله ایکس به اشتراک گذاشته اند، اما معتقدند مدتهاست حساسیت ایکس نسبت به داده‌های جعلی کاهش یافته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها