|

در حال به روزرسانی؛

بررسی صلاحیت میدری، وزیر پیشنهادی کار/ موافقت کمیسیون اجتماعی و بهداشت و آموزش/ ابراهیمی: میدری پرچم‌دار عدالت خواهی در کابینه است/حاجی دلیگانی: در سامانه رفاه ایرانی اطلاعات اشتباه وارد شده/ حسینی: جوان 35 ساله مجلس ششم، امروز تجدیدنظر کرده

بررسی صلاحیت احمد میدری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس آغاز شد.

بررسی صلاحیت میدری، وزیر پیشنهادی کار/ موافقت کمیسیون اجتماعی و بهداشت و آموزش/ ابراهیمی: میدری پرچم‌دار عدالت خواهی در کابینه است/حاجی دلیگانی: در سامانه رفاه ایرانی اطلاعات اشتباه وارد شده/ حسینی:  جوان 35 ساله مجلس ششم، امروز تجدیدنظر کرده

به گزارش شبکه شرق، کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت و درمان و آموزش صلاحیت میدری، وزیر پیشنهادی کار را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید کردند.

 

عباس گودرزی، نماینده بروجرد، مخالف

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تحیرم که برخی افراد می‌خواهند از کنار فتنه به سادگی عبور کنند. مگر فتنه یک بحث سیاسی است؟ مساله بنیادین و اقتصادی است.

تحریم‌های فلج کننده محصول «فتنه 88» بود. آقای میدری در کمیسیون اجتماعی، از او پرسیدم که بفرمایید قبول دارید اقدام مجلس ششم خلاف امنیت ملی و سوءسابقه محسوب می‌شود یا خیر، برخی می‌گویند توبه کرده است، خب برود جایی جز صدر یک وزارتخانه. کدام نظام سیاسی چنین کاری می‌کند؟ قرار گرفتن چنین نگرشی در چنین جایگاهی نگران کننده است. همه آنان که این نامه را امضا کردند، همه رفتند ولی این آقا ماند و با حمایت دوستانشان، 8 سال معاون وزیر شد.

 

محمد سادات ابراهیمی، نماینده شوشتر / موافق

میدری در مورد ضرورت اجماع سال ها نوشته است. حالا حمایت از میدری موضوع یک اجماع کم سابقه شده است. از بسیج دانشگاه امیرکبیر تا اقتصاددان های اصولگرا و ...  از میدری حمایت می کنند نشان دهنده همین اجماع است.

 

میدری دغدغه کاهش فقر و عدالت اجتماعی دارد. هزاران کارگر ساختمانی بدون بیمه چشم انداز حضور میدری هستند. هزاران کودک بی شناسنامه و ده ها میلیون ایرانی می فهمند که ارزش خدمات عمومی او چقدر بوده است. او در جلسه کابینه می تواند مهم ترین پشتوانه فکری برای ایجاد عدالت اجتماعی باشد.

 

یکی از دستاوردهای بزرگ میدری که در هیاهوی سیاسی دیده نشد ساخت زیرساخت های ظرفیت ساز در مورد فقر و نابرابری بوده است. سیاست گذار رفاهی این امکان را دارد که توصیف مناسبی از فقر و نابرابری داشته باشد. امروز سیاست گذار رفاهی شناخت خوبی از نقشه فقر درایران و ابزار لازم برای فقرزدایی دارد. پایگاه داده ایرانیان موجب سیاست گذاری رفاهی در کشور شده اند و امکان سیاست گذاری موثر در حوزه نابرابری را فراهم کرده اند.

 

میتوان با اطمینان پیش بینی کرد که حضور او در این وزارتخانه فقط موفقیتش در حوزه نابرابری نیست و تاثیرات جدی در بخش های دیگر خواهد گذاشت. میدری پرچم دار عدالت خواهی خواهد بود. دولت پزشکیان با توجه به شعارهایش نیاز دارد که متخصص ترین فرد در حوزه سیاست اجتماعی را برعهده بگیرد.

 

توانایی در براقراری ارتباط در بدنه کارشناسی حوزه رفاه یکی از دیگر از ویژگی های میدری است. توانمندی ایشان در ائتلاف سازی حول مسائل مشخص سیاستی بوده است. بسیاری پروژه های عظیم در دوره های مسئولیت میدری بدون اختلافات مرسوم سیاسی اجرایی می شد.

 

 

محسن بیگلری، نماینده سقز/ موافق

ابتدا به عنوان یک کرد اهل سنت انتظار داشتم که یک نفر اهل سنت در کابینه حضور داشته باشد البته این به منزله رد کابینه نیست. استفاده از اقوام و مذاهب را شخصا از پزشکیان مطالبه کردم. فرمودند با اعتقاد قوی از اقوام و مذاهب استفاده می کنند و کابینه فقط این 19 نفر نیست.

 

این 19 وزیر را نهادهای امنیتی تایید کردند پس برای من نوعی حرفی نمی‌ماند. همچنین رهبری فرمودند که برای انتخاب وزیر 10 شاخص می خواهیم که دکتر میدری بسیاری از این شاخص ها را داریم. استیضاح دست مجلس است. هر کدام از وزرا اگر از خط قرمز ما که نظام و رهبری است عبور کرده و منحرف شوند، راه استیضاح برای ما باز است پس بیاید به میدری اعتماد کنیم.

 

امروز کسی برای وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی معرفی شده که 8 سال معاون این وزارتخانه بوده و البته سابقه نمایندگی مجلس را نیز دارد.

 

 

قاسم روانبخش، نماینده قم/ مخالف

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای اعتماد ما به هریک از وزرا، یعنی حاکم کردن یک شخص بر جان و مال و ناموس مردم. باید با اعتقاد و یقین باشد. وزرای پیشنهادی کمتر به نطق‌های مخالفان پاسخ می‌دهند، آقای ظفرقندی هم همین کار را کرد.

اصلاح دو معنا دارد، یکی اصلاحات رضاخانی و آمریکایی است، یکی به معنای اصلاحات واقعی است، یعنی پایبندی به اصول و اصلاح روش‌ها. دومی کار انبیاء و امام است.

اصلاح‌طلبی به معنای رفورم و تغییر تدریجی نظام هم یک نوع اصلاح است، برخی از افراد از همین جنس هستند. ما با این افراد به شدت مخالفیم چراکه به دنبال زدن اصول هستند. مبنای فکری این اصلاح‌طلب تندرو، سکولاریسم و لیبرالیسم است و می‌گویند دین حق حاکمیت ندارد. بعضی از دوستان معرفی شده برای وزارت، از همین دسته دوم هستند، مثل آقای ظفرقندی و آقای میدری. اگر کسی اعتقاد به ولایت فقیه داشته باشد، معنا ندارد که نامه جام زهر بنویسد.

 

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر/ مخالف

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه آقای میدری به مطالبات صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی از دولت اشاره نشده است.

 

درباره متناسب سازی بازنشستگان کارگری و کشوری در برنامه شما چیزی نیست. صندوق بازنشستگی عشایر و کشاورزان، به هرخانوار یک میلیون و 800 هزار تومان پرداخت می‌کند.

 

درباره مددجویان و دستمزد آنان که قانون است هم در برنامه شما خبری نیست. درباره سامانه رفاه ایرانیان و اطلاعات نادرست وارد شده مردم و محروم کردن مردم از برخی حقوقشان هم در برنامه شما چیزی نیست. آقای میدری، آیا خودتان را مسئول اشتغال در کشور می‌دانید یا خیر؟ این موضوع را به صراحت اعلام کنید، وزرای قبلی می‌‎‎گفتند ما مسئول اشتغال نیستیم، شما بگویید برنامه‌تان برای اشتغال چیست.

 

سید نجیب حسینی، مینودشت/ موافق

من در دوره ششم نماینده بودم امروز اعلام می‌کنم افراطی گری مسائل سیاسی را محکوم می کنم اما راهش این نیست. کسانی که ماندند و برای ارتقای جمهوری اسلامی تلاش کردند، ماندند تا ثابت کنند ایران را دوست دارند امروز حق شان نیست. اگر یک جوان 35 ساله آن روز امروز اعلام می کند که در افکار خود تجدیدنظر کرده ام آیا اسلام می گوید امروز کسی را از 23 سال پیش قضاوت کنیم.

 

تعدادی به رهبری نامه نوشتند و به موضوعات مجلس ششم اشاره کردند. رهبری گفتند بگذرید. با خط کش امروز قضاوت کنید. امام فرمودند حال امروز مردم مهم است. من بسیار متاسفم شدم ریاست مجلس اعلام کردند که استعلام های وزرا مشکلی نداشته است شما چطور می گویید دستگاه امنیتی کشور خدایی نکرده قضاوت اشتباه کرده و استعلام اشتباه داده اند؟

 

زندگی مردم و بازنشستگان روز به روز بدتر می شود و فشار بیشتر می شود. اگر امروز قرار است بر مشکلات فائق بیاییم راهش این است که در حوزه حکمرانی شرکتی یک فرد توانمند را داشته باشیم. باید فردی را انتخاب کنیم که سوابق اجرایی در بخش های مختلف کشور دارد. در دورانی که در وزارت کشور بودم میدری بیشترین نگاه حمایتی را به اقشار آسیب پذیر داشته است.

 

عدالت محور اصلی سیاست های وزارتخانه است. برنامه های میدری برای توزیع فرصتها  و از بین بردن نابرابری ها ست.  برنامه میدریی بر اساس کاهش تصدی گری صندوق های بازنشستگی و شستا است. وزارت کار فرابخشی و نیازمند فردی با دید سیستمی است.

 

 

میدری، وزیر پیشنهادی کار

 

نطقی آماده کرده بودم تا بیشتر به مسائل کارکردی اشاره کنم اما نکاتی مطرح شد که ترجیح دادم به این نکات پاسخ دهم . در کمیسیون حاضر شدم و در آنجا هم بیشتر مسائل مربوط به مجلس ششم مطرح بود.

 

اندیشمندانی که به دنبال اصلاح نه دگرگونی نظام سیاسی بودند راه حل را در تغییر دیدند تا کارگرانی که ناراضی هستند را جزیی از نظام بسازند از پرتو همین نگاه بود که سوسیال دموکراسی جایگزین سرمایه داری شد.

 

برای من سوال بود که چطور می توان ثبات سیاسی حاکم کرد و منازعات سیاسی را تبدیل به وفاق ملی کنیم. از مشروطه تا کنون منازعه بین تحول خواهان حاکم بر ایران بوده است.  ستارخان، شیخ فضل الله نوری و ...و به دست خود مشورطه خواهان کشته شدند.  امروز 28 مرداد است. 28 مرداد زمانی به کودتا تبدیل شد چون نمی توانستیم با هم به وفاق ملی برسیم. دهه 60 و 70 و 80 را به یاد بیاوریم. اختلافات خانه مان سوز بر کشور حاکم بوده است.

 

من در کمیسیون فرهنگی 40 دقیقه صحبت کردم که چه بر ما گذشته است و چه باید بکنیم. باور دارم اصلاح طلبان فرزندان ایران و برخاسته از انقلاب هستند. نظام جمهوری اسلامی با 250 هزار شهید آنچنان تنومند است که همه را زیر سایه خود می برد. سیاست ما نباید حذف باشد. نمی توان با اقدامات سیاسی وفاق ملی ایجاد کرد باید در حوزه اندیشه وفاق ملی ایجاد کرد. مساله اصلی ایران است. آنچه من به آن رسیدم این است که از مشروطه تا امروز به دلیل اندیشه های غلط به وفاق برسیم. آنچه باعث شده ایرانی که همواره مورد هجوم قرار گرفته الگوی سیاست ورزی و اندیشه ورزی بوده است.

 

سنت تاریخی می گوید باید مردم و حکومت کنار هم بتوانند هم دولت کارامد داشته باشند و هم جامعه قوی. از انقلاب مشروطه تا امروز جامعه روشنفکری دولت ستیز شده و به دنبال نقدی است که به دولت آسیب می زند و بهانه برای مداخله خارجی است. از آن طرف دولت به عنوان دکترین حکمرانی به دنبال محدودسازی نهادهای مدنی در جامعه است. تا زمانی که به دنبال محدودسازی نهادهای مدنی باشیم در انتخابات های مختلف غافلگیر می شویم. احزاب و نهادهای مدنی گسترده نداریم.

 

توانمندسازی حکومت و جامعه نهادی است که بیش از 10 سال است در جهاد دانشگاهی ایجاد کردم و بارها در میزگردهای مختلف در موردش صحبت کردم. پزشکیان آمده تا دوره جدیدی آغاز کند. یا از تاریخ درس می گیریم یا اسیر تاریخ می شویم و آینده را ویران می کنیم.

 

نه در نشریات و تریبون مجلس بلکه در میز مذاکره باید در مورد اختلافات مان صحبت کنیم. در شیوه ها متفاوت هستیم اما این تفاوت قدرت نظام جمهوری اسلامی است. از این طریق می توانیم بیشترین پایگاه را برای جمهوری اسلامی خلق کنیم. چه در دولت باشم سرباز نظام هستم و چه در دانشگاه باشم خودم را در کنار نظام می دانم و تلاش می کنم هر شکافی میان مردم و دولت را کاهش دهم.

 

وظیفه تبدیل جنجال های سیاسی به مذاکرات اقتصادی برعهده وزارت کار است. .وقتی گروه های اقتصادی یاد بگیرند در نظام اجرایی مشارکت کنند آن زمان چگونگی گفت و گوی مدنی با حکومت را خواهد آموخت. تا زمانی که جامعه مدنی محدود است نمی توانیم کنش جمعی را یاد بگیریم. چگونه تشکل های جامعه مدنی تقویت شوند تا کنش های سیاسی به کنش اقتصادی تبدیل شود. کنش اقتصادی مطالبات محدود دارد در صورتی که کنش سیاسی تحول بزرگ ایجاد می کند و غیرقابل کنترل است.

 

ما در وزارت کار مسئولیم که صدای فقرا باشیم. چرا تا کنون نتوانسته وظایف مهم خود را انجام دهد؟ وزارت تعاون بیش از 505 شرکت دارد. وزارتی که میخواهد در انتصاب مدیران عامل این همه شرکت نقش ایفا کند از سیاستگذاری میماند.

 

چه باید کرد؟ نمایندگان در برنامه هفتم توسعه گفته اند که این وزارتخانه دو سال فرصت دارد تا با حفظ مالکیت بخشی از سهام مدیریت را واگذار کند. در ماده 26 حکم شده شرایط صلاحیت برای مدیران و هیات مدیره‌ها را بنویسند.

 

 

نابرابری موجب کارآمدی و گاهی کارآمدی می شود. توسعه منطقه ای و کاهش نابرابری اقدامی است که باعث افزایش کارآمدی می شود. سامانه شهرداری تهران در سال های مختلف 6 برابر شهرهایی مثل اصفهان و مشهد از یارانه ها بهره مند میشود. 55 درصد از وام های این کشور در تهران توزیع می شود. تمرکز مالی و سیاسی و ... از ابتدای دولت مدرن بر کشور حاکم بوده، بلای جان کشور بوده است.

 

ما باید از ظرفیت فراکسیون های مختلف استفاده کرده و برنامه های آمایشی داشته باشیم.

 

برابری در آموزش و سلامت مهم است. اشتباه ما بود که آموزش و پرورش ما از آمریکا خصوصی تر است. امروز بخش درمان ما به گونه ای است که هزینه درمان بیشتر از جیب بیمار پرداخت می شود. ما در وزارت تعاون مسئولیم و از شما میخواهم استقبال کنیم که مدعی العموم فقرا را به رسمیت بشناسند.

 

زمان دولت روحانی ما در وزارت رفاه گفتیم که دادن این کارتهای رفاه غلط است. صف های طولانی تشکیل شد و دو نفر از هم وطنان ما جانشان را از دست دادند.

 

پایگاه رفاه ایرانیان مشکلاتی دارد اما نظام های آماری و اطلاعاتی همواره باید بهبود پیدا کنند.

 

وزارت تعاون سالمندی را یکی از مسائل اصلی ایران و بسیاری از کشورها می داند. آیا ما اطلاع داریم که کدام یک از سیاست های جوانی جمعیت موثر بوده تا با توجه به محدودیت مالی سیاست های اثرگذارتری داشته باشیم؟ ما با انبوهی از قوانین و مقررات مواجهیم که اثربخشی آن را نمی دانیم.

 

من به عنوان یک اقتصاددان در دهه 60 تحلیل کردم که بچه هایی که در دهه 60 به سن ابتدایی رسیدند اما مدرسه به اندازه کافی نداشتیم. اما این سیکل جمعیتی اقتصاد ایران را با مشکلاتی مواجه کرد. وگرنه من مساله ای با افزایش جمعیت ندارم.

 

بحث 2030 به من و دستگاه مربطه که در آن حضور داشتم اصلا مربوط نمی شود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها