|

در صحن علنی مجلس صورت گرفت؛

جدل لفظی قالیباف و رسائی بر سر ثابتی، عراقچی و آیین نامه داخلی مجلس

2 نماینده تهران در صحن علنی مجلس، بر سر اظهارات دیروز وزیر پیشنهادی امور خارجه و آیین نامه داخلی قوه مقننه درباره شیوه بررسی صلاحیت وزراء پیشنهادی به جدل لفظی با هم پرداختند.

جدل لفظی قالیباف و رسائی بر سر ثابتی، عراقچی و آیین نامه داخلی مجلس

حمید رسائی، نماینده تهران در مجلس دوازدهم در تذکر آیین نامه‌ای خود به صحبت‌های روز گذشته عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه اشاره کرد و گفت: «دیروز آقای عراقچی با خطاب قرار دادن آقای ثابتی طوری حرف زدند که گویا نقد برنامه ایشان یعنی نقد ولایتمداری.»

محمد باقر قالیباف که ریاست جلسه را برعهده داشت، اجازه تکمیل اظهارات او نداد و در پاسخ به رسائی گفت: «در دستور حرف بزنید.» رسائی هم پاسخ داد: «دیروز نگذاشتید حرف بزنیم.» قالیباف بازهم تاکید کرد: «خب امروز باید درباره دستور امروز حرف بزنید.»

پس از این اظهارات قالیباف، رسائی مجددا تاکید کرد: «حالا که اجازه نمی‌دهید این را بگوییم، چیز دیگری می‌گویم تا ببینم پاسخ آن را چه می‌دهید.» رسائی از قالیباف خواست تا «ماده 204 ایین نامه داخلی مجلس را بیاورد»، قالیباف هم پاسخ داد که «حفظم!» رسائی در این لحظه پرسید که «در آن چه نوشته شده؟» که قالیباف گفت «مربوط به اختیارات رئیس جمهوری است: اما رسائی تاکید کرد: «نخیر!»

رسائی با اشاره به ماده 204 آیین نامه داخلی اظهار کرد: «قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‌هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‌هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام مى‌کنند. بنابراین ماده، شما باید قبل از جلسه اول باید ثبت نام میکردید برای هر وزیر نه نیم ساعت قبل از تشکیل جلسه هر وزیر. نیم ساعت مانده که درست نیست. برخی نمایندگان ثبت نام میکنند، اسمشان در می آید. اقای قالیباف توجیه نکنید، این نص قانون است. تذکر قبلی من هم تذکر مرتبطی بود ولی اجازه بیان ندادید.»

قالیباف در پاسخ به او تصریح کرد: «تذکر الان شما هم در دستور نبود چون از کلیات ریاست جمهوری عبور کردیم و در دستور وزرا هستیم. قبل از آمدن وزرا هم ثبت نام انجام شده است. قبلا ثبت نام میشد و مشخص میشد که مثلا برای وزارتخانه آخر هم مشخص میشد که چه کسی موافق است و چه کسی مخالف، نتیجه این کار، لابی کردن بود.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها