|

بررسی صلاحیت مؤمنی، وزیر کشور پیشنهادی/ از 240 نماینده حاضر در صحن، 212 نفر برای موافقت ثبت نام کردند/ مومنی: مردم حق اعتراض دارند و باید به کرامت و آزادی آنان احترام گذاشت/ نماینده مخالف: چینش این کابینه را مهندسی انتخابات 1407 می‌دانم

بررسی صلاحیت اسکندر مؤمنی برای وزارت کشور آغاز شد.

بررسی صلاحیت مؤمنی، وزیر کشور پیشنهادی/ از 240 نماینده حاضر در صحن، 212 نفر برای موافقت ثبت نام کردند/ مومنی: مردم حق اعتراض دارند و باید به کرامت و آزادی آنان احترام گذاشت/ نماینده مخالف: چینش این کابینه را مهندسی انتخابات 1407 می‌دانم

به گزارش شبکه شرق، کمیسیون امور داخلی و شوراها، کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی و همچنین کمیسیون عمران صلاحیت اسکندر مومنی، وزیر کشور پیشنهادی از سوی مسعود پزشکیان را تایید کردند

از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، 212 نفر برای موافقت با وزیر پیشنهادی کشور ثبت نام کردند. این موضوع توسط یکی از نمایندگانی مطرح شد که به عنوان مخالف اسکندر مومنی ثبت نام کرده بود ولی اعلام کرد که قطعا به او رای مثبت خواهد داد!

در میانه صحبت‌های اولین مخالف وزیر پیشنهادی کشور، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران وارد مجلس شد. چندی بعد هم محمدباقر قالیباف، جلسه علنی مجلس را ترک و ریاست جلسه را به حمیدرضا حاجی بابایی، نایب رئیس اول قوه مقننه واگذار کرد. او پس از چندی به صحن برگشت و در کنار پزشکیان نشست و همراه او جلسه علنی را ترک کرد.

 

مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان/ مخالف

دولت وفاق ملی تشکیل شد و مسعود پزشکیان به عنوان نفر اول اجرایی کشور منتخب مردم شد. امروز او کابینه‌اش را به مجلس معرفی کرده است که ما انتقاداتمان را هم به رئیس‌جمهور مطرح کردیم.

در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم، متخصص، فعال و با سوادی حضور دارند که در دولت‌های مختلف ذبح سیاسی شدند و در گوشه‌ای از وزارتخانه مهم کشور خاک می‌خورند. آنها به واسطه افکار سیاسی‌شان حذف شدند.

با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید. افرادی که دارای سهم اقتصادی و معیشتی و کارنامه خوبی باشند.

ما در حوزه‌های اجتماعی بعضا با مسائل تنش‌زا و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه می‌شویم که انتظار می‌رود برای حل آن از ابزارهای انتظامی و امنیتی استفاده نشود و آنها را با نگاه فرهنگی و اجتماعی حل کنید.

 

حمیدرضا گودرزی، نماینده علی‌گودرز/ مخالف

آقای مومنی من به عنوان مخالف شما ثبت نام کردم اما قطعا به شما رای مثبت خواهم داد. از 240 نماینده هم 212 نفر به عنوان موافق شما ثبت نام کرده‌اند.

وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که تمامی نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد. درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم.

آقای مومنی را به نظم و انضباط می‌شناسند. انتظار می‌رود به مولفه‌هایی همچون تامین آزادی، سرمایه اجتماعی، اجرای سیاست‌های عمومی و استفاده از مشارکت‌های عمومی در اداره کشور توجه شود.

آقای مومنی دارای تجربه و سوابق مدیریتی بسیار قوی‌ای است. انتظار می‌رود که در دوران ایشان شاهد افزایش ارتباطات مردم و ارتباط با نمایندگان باشیم که البته همه اینها از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور است.

محمدباقر قالیباف که در زمان اظهارات این نماینده مجلس، ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، گفته‌های گودرزی را نیمه تمام گذاشت چراکه او به عنوان مخالف ثبت نام کرده بود ولی به عنوان موافق سخن گفت.

 

عباس صوفی، نماینده همدان/ موافق

آقای مومنی می‌تواند در اعمال حاکمیت و اجرای سیاست‌های عمومی بومی دولت را ارتقا دهد. از نظر بنده از نقاط مثبت دکتر مومنی اعتقاد ویژه به مقام معظم رهبری و همچنین عدم علاقه‌اش به پذیرش این سمت بوده که اغلب دنبال اغلب افراد دنبال پست و مقام هستند، این خصوصیت قابل ستایش است، اما این عدم علاقه او از همان زاویه است که منتقدان او را نقد کرده‌اند. یعنی که او معتقد بوده که وزیر کشور ترجیحاً غیرنظامی باشد. لیکن با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و شناخت عمیقی که رئیس جمهور محترم از ایشان داشته وی را برای اعمال برنامه‌های مد نظر دولت وفاق ملی مناسب‌تر و موثرتر می‌دانسته است.

رویکردهای اجتماعی ایشان از وقتی که با حکم رئیس جمهور وقت، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شد بر بعد نظامی‌اش غلبه کرد؛ چرا که در این دو عرصه باید از کف جامعه و عموم مردم گرفته تا آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ارتباط می‌گرفته است که گرفت. اگر دکتر مومنی همچنان مانند ۱۵ سال گذشته با محوریت‌ رویکردهای اجتماعی ادامه مسیر دهد و به طور جدی زمینه‌ساز نگاه فرصت محور به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقوام و مذاهب و پرهیز از اختلاف افکنی و تنش زدایی باعث تحول ساختاری و هوشمندسازی در وزارت کشور و استفاده از ظرفیت‌های انسانی توانمند به ویژه نسل جوان متخصص و متعهد در سطوح در سطوح مدیریتی وزارت کشور می‌شود.

نکته دیگر درباره ایشان کارنامه مثبت اوست. وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این یعنی در عملکرد موفق کارنامه سردار مؤمنی دو نکته دارد اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال ایشان آدم موفقی است که در هر سمتی قرار گرفته موفق عمل کرده است. 

 

محمد میرزایی، نماینده شاهین دژ/ موافق

همکاران گرانقدر یکی از مطالبات جدی مردم عزیز و شما نمایندگان محترم اجرای اصل ۶۴ قانون اساسی است که اشاره می‌کند هر ۱۰ سال یک بار با در نظر گرفتن عوامل انسانی سیاست جغرافیایی و نظائر آن حداکثر ۲۰ نفر نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود. ولی آخرین بازنگری که در قانون در تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۷۸ و از طریق ارائه لایحه دولت صورت گرفته است و پس از آن و با گذشت ۲۱ سال به رغم ارائه متعدد از سوی نمایندگان محترم نتیجه‌ای حاصل نشده است که طبعاً به نابرابری بیشتر حق رای دهنده‌ای رای دهندگان ساکنان حوزه‌های انتخاباتی منجر شده است.

در برنامه ارائه شده از سوی جناب آقای دکتر مومنی به این موضوع به صورت جدی توجه شده است و ما هم انتظار داریم در اولین فرصت لایحه افزایش تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه را با کمک دولت تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. در واقع وزارت کشور به اداره امور درون مرزی می‌پردازد و اما در رابطه با وزیران پیشنهادی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ رهبر انقلاب مدظله العالی در روز ۳۱ تیرماه در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ملاک‌های مهم در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را بیان فرمودند. معظم الله در خصوص ویژگی‌های و معیارهای ضروری برای افرادی که وزیر و میداندار خواهند شد، فرمودند کسی را باید میداندار کرد که امین، صادق، متدین، معتقد به جمهوری اسلامی باشد. به واقع دکتر مومنی در تمامی ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند سرآمد و در رتبه بالا در بین اعضای کابینه پیشنهادی قرار دارند.

نگاهی به سوابق و پیشینه ایشان بیانگر امین بودن، صداقت، تدین و اعتقاد واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. دکتر مومنی معتقد به نظام و قانون اساسی، متخصص با تجربه و کارآمد، معتقد به شایسته سالاری است. ایشان همانگونه که همگان مطلع‌اند ابتداً عدم علاقه خود را به پذیرش این مسئولیت با آقای رئیس جمهور محترم در میان گذاشتند و صرفاً بر اساس تکلیف جهت کمک به مردم محترم به دولت و دولت محترم و مردم و رفع مشکلات و تقویت وزارت کشور به میدان خدمت وارد شده‌اند. این مسئله بیانگر شخصیت والای ایشان است و قطعاً چنین رویه‌ای در این دوره و زمان غنیمت است.

البته تعامل و بررسی شخصیت و بررسی برنامه‌های دکتر مومنی نیز بیانگر آن است که رئیس جمهور محترم بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند و این به اصطلاح وظیفه نمایندگان محترم است که با رای بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ان‌شاءالله ایشان با قدرت مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود.  تلفیق رویکردهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی تجربه و شخصیت دکتر مؤمنی بر اساس کار ویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی اجتماعی امنیتی به عنوان می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و عمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است.

 

محمد باقری، نمایند بناب / مخالف

یعنی در بین استادان دانشگاه هیچ کس نبود که آقای مومنی به عنوان وزیر کشور معرفی شود

واقعا آقای پزشکیان می‌خواستند به برخی جریان‌های سیاسی حالی بدهند نباید از وزارت کشور استفاده می کردند. دلیل دیگر مخالفت من این است که مردم ناامید می‌شوند. بعد از 4 سال ما باز انتخابات داریم و می خواهیم که مردم پای صندوق بیایند.  اگر یک نفر از این وزرا بیفتد دولت وفاق ملی شکل نمی‌گیرد. اگر فردا بگویید نشد و رای ندهید دولت وفاق ملی از هم می پاشد.

 دلیل من برای مخالف با مومنی این است که ایشان دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر و جانشین نیروی انتظامی و رییس پلیس راهور بودند؛ کدام خلاقیت در این پست‌ها داشته‌اند. بگویند چند طرحی آوردند در این پست ها و کارنامه شان چیست؟ چه خلاقیتی داشتند؟ از همکاران ایشان بپرسید وضعیت مواد مخدر در کشور چگونه است؟ چه در مواد صنعتی و چه سنتی این مبارزه چه تاثیر داشته؟ وضعیت پلیس راهور و ترافیک شهری ما چطور است؟

 

ایشان چه تضمینی می‌دهد که دوباره اتوبوسی برای وزارت کشور نیرو نیاورند. در سه سال گذشته ببینید استانداری ها و فرمانداری ها چقدر نیرو از جای دیگر گرفتند؟ اگر ایشان بگوید من همکاران خودم را می شناسم و باید استاندار و فرماندار شوند و باز اتوبوسی نیرو بیاورند وضعیت چطور می شود؟

دوستان نماینده آیا از عملکرد آقای وحیدی در این سه سال راضی بودید. دقت کنید که دوباره کلاه به سرتان نرود. 

 

چینش این کابینه را مهندسی انتخابات 406-7 می‌دانم به نظر می رسد که این چینش به انتخابات بعدی مربوط است نه به این دولت

 

جبهه مشارکت یکی از خطرناک ترین تیم‌ها است و باعث دردسر برای کشور شده به ویژه در سال های اخیر. مراقب جریان انحرافی باشید که در انتخاب کابینه نفوذ نکند. جریان انحرافی در این کشور خطرناک‌تر از جبهه مشارکت است. جریان انحرافی در کشور نفوذ دارد مراقبت باشیم اینها به چه کسانی رای می‌دهند که ما رای ندهیم. دقت کنید که جریان انحرافی مجلس و نفوذی که در ارکان کشور دارد آسیب نزند.

 

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد/ موافق

دولت وفاق ملی به این معنا نیست که اگر کسی چارچوب‌های نظام را رعایت نشده به مخالفت با جریان اصلاح طلبی یا اصولگرایی مخالفت شده است.

 

آقای مومنی دکترای امنیت ملی از دانشگاه دفاع ملی اخذ کرده اند و در رزومه ایشان آمده که فوق لیسانس‌شان را از دانشگاه تهران گرفتند بنابراین وزارتخانه با تحصیلات ایشان هم خوانی دارد. مسئولیت امنیت به وزیر کشور باز می گردد که مومنی تحصیلات مرتبط دارد.

نگاهی به جامعیت برنامه ایشان داشته باشید. برنامه ایشان را مرکز پژوهش‌ها جامع توصیف کرده و مشارکت سیاسی و اجتماعی، ارتقا امنیت اجتماعی، حفظ سرمایه اجتماعی، چالش‌های زیست محیطی و ... همه در برنامه‌های ایشان لحاظ شده است. سعی کردند به اسناد بالادستی هم در برنامه نگاه کنند. از برنامه هفتم تا بیانیه گام دوم مورد توجه بوده است.

 

وزارت کشور نباید باندی و سیاسی اداره شود. وزارت کشور یک باشگاه سیاسی نیست بلکه جز حاکمیت و اجرای سیاست‌های حاکمیتی است.  بعضی از جریان‌های سیاسی اتوبوسی در وزارت کشور نیرو آوردند اما قطعا نگاه مومنی به وزارت کشور اتوبوسی نیست. قطع نظر از این که جریان سیاسی افراد چیست اگر در چارچوب نظام و انقلاب باشد باید از این نیروها استفاده شود.

 

ایشان در خراسان بزرگ مسئولیت داشتند آن هم زمانی که مشکلات مختلفی به خصوص در مرزهای ما با افغانستان وجود داشت. مومنی نشان درجه یک خدمت گرفتند. این نشان به دلیل کاهش تلفات جاده‌ای بود و تلفات جاده ای از 25 هزار به 15 هزار مورد رسید.

 

سید حسن هاشمی، نماینده بیرجند/ موافق

رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس، معیارهای مهمی را برای وزارت مطرح فرمودند. دکتر مومنی در تمام این دیدگاه‌‎ها که رهبر انقلاب فرمودند، سرآمدند. او اعتقاد واقعی به نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. او تلفیقی از ویژگی‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی را دارد. فراموش نشود که وزارت کشور به لحاظ سیاسی و اداری جایگاهی دارد که با بسیاری از گروه‌های سیاسی، جریانات، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در ارتباط است. دکتر مومنی همیشه تاکید بر هماهنگی و هم افزایی داشته و دارد. تجربه و سوابق موفق ایشان نشان می‌دهد که در پست‌هایی که بودند، درخشان و موفق بودند.

 

 

اسکندر مومنی، وزیر کشور پیشنهادی

ایفای وظایف و ارتقای نقش و اثربخشی فعالیت های وزارت کشور بدون همدلی و همگامی همه ما میسر نیست. این همدلی از امروز آغاز می شود و باید تا آخر ادامه یابد. برنامه تفصیلی من تقدیم شما شده و در جلسات متعدد ارائه شده است که به چند نکته آن اشاره میکنم

 

قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، بیانیه گام دوم، قانون برنامه هفتم توسعه و مصوبات مجلس مبنای تمام هدف گذاری ها و اقدامات ما خواهد بود. میخواهیم با کمک شما الگویی از وفاق ملی برای سربلندی ایران عزیز باشیم. وزارت کشور مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و با استمداد از همه مجامع علمی و تحقیقاتی فرصت سازی کند تا افق های جدیدی برای مشکلات کشور بگشاید.

 

سرمایه اصلی نظام اسلامی چیزی جز عموم مردم نیست. بنابراین مردم ولی نعمت صاحب منصبان، راهنما هستند و حق اعتراض دارند. باید با جامعه گفت و گو کرد و به کرامت و آزادی آنان احترام گذاشت.

 

معتقدم باید فرصت برابر برای همه شهروندان اعم از زنان و مردان فراهم گردد و از هر کس به تناسب استعداد و توانایی خاص او استفاده شود و احساس تبعیض ریشه کن گردد. لازم است تاکید کنم توجه به توان داخلی وزارت کشور از اولویت های بنده است. انسجام سازمانی، ارتقا معیشت، تقویت نظارت های هدفمند و احیای شان و جایگاه وزارت کشور از اهم اهداف مورد نظر است.

 

تنوع و تکثر در کشور فرصت بی بدیل است. باید ظرفیت های ناشناخته را شناسایی و تقویت کرد. شما نمایندگان بهترین مشاوران برای شناسایی گوهران ناشناخته در سراسر ایران هستید. بعد  از کسب رای اعتماد از مشورت و هم فکری شما نمایندگان مجلس بهره خواهم برد. مقامات محلی و در راس آنان استانداران اهمیت ویژه ای دارند.

 

پیمان می بندم تا در انتخاب ها مواردی چون لیاقت و کاردانی، پاکدستی، رخردمندی و مردم داری را در نظر داشته باشم. تامین امنیت عمومی و ایجاد نشاط اجتماعی از وظایف وزارت کشور است. بدون آسودگی خاطر و اعتماد شهروندان به حکومت و توزیع عادلانه قدرت هیچ برنامه ای قابل اجرا نیست. ما بیش از هر چیز به برقراری عدالت و ایجاد وفاق ملی نیازمندیم.

 

وزارت کشور باید نماد همبستگی میهن پهناورمان باشد و پیشرفت متوازن و عدالت محور را محقق سازد.. با اجتناب از تمرکزگرایی باید به مناطق کمتر برخوردار نگاه ویژه ای داشته باشیم.

 

شوراهای اسلامی شهر و روستا در این مسیر جایگاه برجسته ای دارند و باید در پیشبر برنامه ها تاثیر دارند. مدیریت ترافیک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، احداث حمل و نقل شهری و گسترش آن، جمع آوری پسماندها، توسعه سامانه هوشمند در راستای توسعه الکترونیک بخشی از وظایف ما است. پیشگیری و ترمیم آسیب های اجتماعی نیز از وظایف ما ست که در برخی موارد نگران کننده شده اما با اجرای برنامه هفتم توسعه شاهد بهبود خواهیم بود.

 

وزارت کشور مصمم است از حقوق شهروندی حمایت کرده و آن را گسترش دهد و بستر لازم را برای گسترش فعالیت سازمان های مردم نهاد و احزاب فراهم کند.

 

یکی از اولویت های من برقراری امنیت مرزها و ساماندهی اتباع در کشور و جلوگیری از ورود غیرقانونی آنها و تشکیل سازمان مهاجرت است. استفاده از توافق های بین المللی و مسئول سازی سایر کشورها را باید جدی گرفت. در اجرای همه برنامه ها مبنی بر بهبود وضعیت معیشت مردم، مرزنشینان و ... اهمیت ویژه ای دارد.

 

بخش دیگری از مسئولیت وزارت کشور که البته با دستگاه‌های دیگر مشترک است، پیشگیری و ترمیم آسیب‌های اجتماعی است. متأسفانه در برخی موارد نگران کننده شده است. ما نیازمند ارزیابی واقع‌بینانه و پایش مستمر وضعیت کلی کشور، تقویت فرهنگ و اخلاق و تحکیم بنیان خانواده هستیم. باید شناخت درست از ظاهر و باطن جامعه داشته باشیم. مسئول سازی همه نهادها و هماهنگ ساختن همه دستگاه‌ها به منظور صیانت از فرهنگ عمومی و ارزش‌های اسلامی با رویکرد فرهنگی، ایجابی و اقناعی همواره مدنظر خواهد بود.

 

 وزارت کشور مصمم است از حقوق شهروندی حمایت نموده و آن را گسترش دهد و بستر لازم برای توسعه فعالیت احزاب و سازمان‌های مردم نهاد را در دستور کار قرار دهد. همچنین وزارت کشور با مطالعه و تدوین نظام جامع تقسیمات کشوری، آن را متناسب‌سازی کرده و در نهایت با برگزاری انتخابات رقابتی و با مشارکت بالا این امانت را به پرچمداران بعدی واگذارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها