|

طالبان: شرایط حضور دختران در مدارس و دانشگاه‌ها فراهم نیست

مسئول وزارت تحصیلات عالی در حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد: هنوز شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران در کشور فراهم نشده است.

طالبان: شرایط حضور دختران در مدارس و دانشگاه‌ها فراهم نیست

به گزارش شبکه شرق، جامعه جهانی و نهادهای حامی حقوق بشر بارها به محدودیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان انتقاد کرده اند. طالبان از ابتدا این ممنوعیت را موقت خوانده و رفع آن را به ایجاد محیط مناسب تحصیلی مطابق شریعت اسلامی مشروط کرده بود.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرد که هنوز شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران در این کشور فراهم نشده است.

ندا محمد ندیم مسئول وزارت تحصیلات عالی در حکومت سرپرست افغانستان با بیان این مطلب، افزود: برخی افراد خودسرانه درباره آموزش دختران، اظهارنظرهای بدون توجیه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه «با زیر پا گذاشتن شریعت اسلامی نمی‌توان خواسته‌های مردم را برآورده کرد»، گفت: بررسی‌های علما ادامه دارد. اگر در تحقیقات آنان ثابت شد که آموزش زنان به این شکل جایز است، مجوز این امر صادر می‌شود.

در حالی که بیش از یک‌هزار روز از بسته شدن مدارس و ۵۰۰ روز از بسته شدن دانشگاه‌های افغانستان به روی دختران می‌گذرد، ندا محمد ندیم عنوان کرد که این مساله «حساس» است، ابعاد مختلف دار و در این مورد تصمیم‌گیری عاجل ممکن نیست.

جامعه جهانی و نهادهای حامی حقوق بشر بارها به محدودیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان انتقاد کرده اند. طالبان از ابتدا این ممنوعیت را موقت خوانده و رفع آن را به ایجاد محیط مناسب تحصیلی مطابق شریعت اسلامی مشروط کرده بود.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها