|

حمله بی‌سابقه و گسترده اوکراین به خاک روسیه؛ پالایشگاه نفت مسکو هدف قرار گرفت/ ویدئو و تصاویر

رسانه‌ها از حمله گسترده ارتش اوکراین به مناطق مختلف روسیه از جمله شهر «مسکو» و پالایشگاه نفت مسکو خبر داده‌اند.

حمله بی‌سابقه و گسترده اوکراین به خاک روسیه؛ پالایشگاه نفت مسکو هدف قرار گرفت/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، رسانه‌های روسی از حمله گسترده ارتش اوکراین به مناطق مختلف روسیه از جمله شهر «مسکو» خبر دادند.

به نقل از راشاتودی، در ادامه حملات پهپادی ارتش اوکراین در عمق خاک روسیه، وزارت دفاع روسیه امروز «یکشنبه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۳» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور دیشب ۱۵۸ پهپاد مهاجم اوکراینی را در مناطق مختلف رهگیری و منهدم کردند.

هم‌زمان سرگئی سوبیانین، شهردار «مسکو»، پایتخت روسیه هم اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی در حومه مسکو موفق شدند دست‌کم ۹ پهپاد را سرنگون کردند که در حال حرکت به سمت پایتخت بودند؛ از جمله دو پهپاد در نزدیکی پالایشگاه نفت در منطقه رامنسکی در حومه مسکو سرنگون شد.

او با اشاره به اینکه یکی دیگر از پهپادها هنگام سقوط به اتاق فنی پالایشگاه برخورد کرده و مأموران آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند مدعی شد که در این حادثه هیچ کسی آسیب ندیده و هیچ تهدیدی هم برای فعالیت پالایشگاه ایجاد نشده است.

جنگ اوکراین و روسیه حمله اوکراین به روسیه

تصاویری از لحظه اصابت پهپاد اوکراینی به تاسیسات پالایشگاه نفت در مسکو منتشر شده است.

اوکراین به‌دنبال مجوز حمله به عمق خاک روسیه با تسلیحات دوربرد غربی

رئیس‌جمهور اوکراین با افزایش فشار بر آمریکا قصد دارد تا مجوز حمله اوکراین به عمق خاک روسیه را با تسلیحات دوربردی که غرب برای کی‌یف فراهم کرده است، دریافت کند.

به نقل از العربیه، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در تلاش است تا با اعمال فشار بر واشنگتن، کاخ سفید را متقاعد کند تا جواز حمله به عمق و اهداف مستقر در خاک روسیه را با استفاده از تسلیحات دوربرد اعطایی به آنها، دریافت کند.

واشنگتن از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی برای کی‌یف فراهم اما استفاده از تسلیحات را به خاک اوکراین و عملیات‌های دفاعی بین مرزی محدود کرده است.

زلنسکی مدعی است که بمباران هوایی روز جمعه روسیه، به کشته شدن ۶ نفر و زخمی شدن ۹۷ نفر در خارکف منجر شده است. به گفته او، «اوکراین می‌توانست با حمله به فرودگاه‌های نظامی، پایگاه‌ها و مواضع لجستیکی روسیه، از این حملات جلوگیری کند.»

رئیس‌جمهور اوکراین در نطقی ویدئویی گفت: «ما درباره این موضوع هر روز با شرکای‌مان صحبت می‌کنیم. قصد داریم آنها را متقاعد کنیم و دلیل و مدرک می‌آوریم. زلنسکی همچنین مدعی شد که «کلیر کردن آسمان اوکراین از بمب‌های هدایت‌شونده روسیه، گامی محکم در مسیر وادار کردن مسکو به تلاش برای پایان دادن به جنگ و برقراری صلحی عادلانه است.»

رئیس‌جمهور اوکراین با درخواست ملتمسانه از آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان مدعی شد: «برای محافظت حقیقی و کامل از اوکراین و اوکراینی‌ها، به این توانمندی‌ها نیاز داریم. هم به مجوز توانمندی‌های دوربرد و هم گلوله‌ها و موشک‌های دوربرد شما نیازمندیم. وی بدون ارائه جزئیات، گفت که نمایندگانش «تمام اطلاعات مورد نیاز را برای شرکای اوکراین فراهم کرده‌اند.»

رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین که برای ملاقات با مقامات و کارشناسان آمریکایی، جمعه و شنبه در واشنگتن به‌سر می‌برد، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شد که کی‌یف موقعیت فرودگاه‌های روسیه که برای حمله به شهرهای اوکراین مورد استفاده قرار گرفته و در تیررس حملات عمقی قرار دارند را به آنها نشان داده است.

اومروف مدعی شد: «توضیح داده‌ایم که برای حفاظت از شهروندان مقابل وحشتی که روسیه به ما تحمیل می‌کند، به چه نوع توانمندی‌ها و تسلیحاتی نیاز داریم و امیدواریم که صدای‌مان شنیده شود.»

حمله ارتش اوکراین به دونتسک روسیه

منابع محلی اعلام کردند که در پی حمله مداوم نیروهای ارتش اوکراین علیه جمهوری خلق دونتسک، دست‌کم یک غیرنظامی کشته و ۳ نفر دیگر نیز به‌شدت زخمی شدند.

به نقل از اسپوتنیک، دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک در مرکز مشترک نظارت و هماهنگی مسائل مربوط به جنایات جنگی اوکراین امروز «یکشنبه»، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در شبانه‌روز گذشته، ۱۸ بار خاک این جمهوری را گلوله باران و ۶۴ گلوله در کالیبرهای مختلف شلیک کردند.

در این بیانیه آمده است که در این حملات، دست‌کم یک غیرنظامی کشته و ۳ نفر دیگر نیز به‌شدت زخمی شدند.

منطقه بلگورود از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ اغلب مورد هدف نیروهای اوکراینی قرار گرفته است.

جنگ اوکراین و روسیه حمله اوکراین به روسیه

واکنش کرملین به حمله اوکراین به کورسک و مناطق مختلف روسیه

وزیر خارجه روسیه با اشاره به حمله اوکراین به منطقه کورسک روسیه گفت که مسکو درباره قلمروی خود با هیچ‌کس مذاکره نمی‌کند.

به نقل از تاس، در پی حمله اوکراین به منطقه «کورسک» روسیه، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه این کشور گفت که گزینه معاوضه قلمرو روی میز مسکو نیست.

لاوروف اظهار داشت: «صحبت کردن درباره هدف و نیت آنها(اوکراین) از حمله به کورسک، بسیار دشوار است. اما تحلیلگران سیاسی در حال بحث و گفت‌وگو درباره آن هستند. و حتی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم که گاهی‌اوقات امیال درونی‌اش را سهوا به زبان می‌آورد، اشاره کرده است که آنها به این(حمله) برای تبادل‌های آتی نیاز دارند! به همین دلیل است که اسیر می‌گیرند و قصد دارند چندین کیلومتر را تصرف کنند. اما این فکر خیلی ساده‌لوحانه و ناشیانه است. ما درباره قلمروی خودمان با کسی مذاکره و گفت‌وگو نمی‌کنیم.»

دیپلمات ارشد روس با نقل قول از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که «مسکو مخالف مذاکره نیست اما آنها که مخالف این مساله هستند باید بدانند که هر چقدر آن را بیشتر به تعویق بیندازند، رسیدن به توافق دشوارتر خواهد شد.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «در استانبول و کمتر از یک ماه پس از شروع عملیات نظامی، در مقایسه با شرایط فعلی، رسیدن به توافق بسیار ساده‌تر بود اما آنها چنین چیزی را نمی‌خواستند. درباره سایر موضوعات هم، رئیس‌جمهوری ۱۴ ژوئن، در وزارت خارجه تاکید کرد که ما آماده حل و فصل مساله بر پایه واقعیت‌های جدید هستیم؛ واقعیت‌های میدانی و همچنین برپایه قانون اساسی روسیه که به وضوح مقرر می‌کند که ما هم‌اکنون علاوه بر کریمه، چهار بخش دیگر در فدراسیون(روسیه) داریم. البته در کنار تمام این‌ها، هیچ صحبتی هم درباره پیوستن اوکراین به ناتو نباید مطرح باشد.»

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه این کشور هم‌اکنون به‌دنبال مذاکره نیست، تاکید کرد: «رئیس‌جمهور روسیه به دفعات اعلام کرده است، آنهایی که قصد دارند اینطور جلوه دهند که روسیه حاضر به مذاکره نیست و در عوض اوکراین آماده چنین کاری است، دست‌کم به زلنسکی بگویند که اگر این فرصت(مذاکره) هر روزی از هفته جاری دست داد، فرمانش را درباره ممنوعیت مذاکره لغو کند البته اگر عاقل باشد!»

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها