|

جلسه اضطراری شورای امنیت با درخواست اسرائیل/ حماس با انتشار تصاویر گروگان‌‌ها، اسرائیل را تهدید کرد

در پی کشته شدن شش گروگان اسرائیلی در نوار غزه، اسرائیل درخواستی فوری به شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری یک نشست اضطراری درباره وضعیت گروگان‌ها ارسال کرد.

جلسه اضطراری شورای امنیت با درخواست اسرائیل/ حماس با انتشار تصاویر گروگان‌‌ها، اسرائیل را تهدید کرد

به گزارش شبکه شرق، اسرائیل خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شد.

دنی دانون، سفیراسرائیل در سازمان ملل متحد، درخواستی فوری به شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری یک نشست اضطراری درباره وضعیت گروگان‌ها ارسال کرد.

براساس گزارش القدس العربی، روز دوشنبه، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» به نقل از دانون، در یک بیانیه رسمی ادعا کرد که حماس به طرز وحشیانه‌ای، ۶ غیرنظامی بی‌گناه را چند روز پیش کشت، باید جهان را شوکه کند.

سفیر اسرائیل گفت: «من از شورای امنیت می‌خواهم که برای محکوم کردن حماس یک نشست اضطراری برگزار کند و درباره وضعیت گروگان‌هایی که هنوز در غزه در اسارت هستند، بحث کند.

حماس با انتشار تصاویر گروگان‌‌های کشته‌شده اسرائیل را تهدید کرد

القسام در پیامی ویدئویی با انتشار تصاویر گروگان‌های کشته‌شده اسرائیلی در نوار غزه، خطاب به اسرائیلی‌ها گفت که «این اسرا می‌توانستند زنده بمانند و در توافق تبادل اسرا آزاد شوند، اما نتانیاهو مانع شد و محور فیلادلفیا را به آزادی آنها ترجیح داد.»

در پی کشته شدن شش گروگان اسرائیلی در نوار غزه، گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس، پیامی برای اسرائیل فرستاد.

القسام در پیامی ویدئویی، تصاویر گروگان‌های کشته‌شده اسرائیل در نوار غزه را منتشر کرده و خطاب به شهرک‌نشینان و به ویژه خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی گفت: «این اسرا می‌توانستند زنده باشند و در مرحله اول توافق از غزه آزاد شوند، اما نتانیاهو مانع آن شد.»

القسام در این پیام ویدئویی خود برای اسرائیل تاکید کرد: نتانیاهو قصد دارد ده‌ها «ران آراد» بسازد. (ران آراد، خلبان اسرائیلی است که هواپیمای او در لبنان سقوط کرد و سرنوشت او از سال 1986 تاکنون، نامشخص است).

القسام در این پیام ویدئوییT با انتشار تصاویری از بمباران‌های ارتش اسرائیل در مناطق مختلف نوار غزه و تصاویر اسرای کشته‌شده اسرائیلی، در پاسخ به سخنان نتانیاهو که گفته بود، «اگر قرار باشد میان فیلادلفیا و بازگرداندن اسرای یکی را انتخاب کنم، فیلادلفیا را انتخاب خواهم کرد»، خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: «نتانیاهو محور فیلادلفیا را به آزادی گروگان‌های شما ترجیح داد.»

لازم به ذکر است که در چند دور اخیر مذاکرات مربوط به آتش‌بس غزه و تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است؛ اختلاف‌ها برای رسیدن به توافقی برای آتش‌بس، مربوط به محور فیلادلفیا در امتداد مرز غزه و مصر است. این محور، گذرگاه رفح را هم دربرمی‌گیرد که تنها نقطه عبور بین مصر و غزه است.

اسرائیل می‌گوید که آمادگی خروج همه جانبه و کامل از محور فیلادلفیا را ندارد و تنها با دور شدن از گذرگاه رفح موافقت می‌کند و نیروهای خود را در مناطقی دور از مکان‌های شلوغ و پرتردد غزه، مجدداً مستقر خواهد کرد. منابع آگاه گزارش دادند که اسرائیلی‌ها روی جنبه امنیتی تونل‌ها تمرکز کرده‌اند و خواستار ایجاد یک دیوار آهنی هستند که تا عمق زمین کشیده شود و همچنین تجهیزات فنی ویژه‌ای در آنجا قرار داده شود که تضمینی برای عدم حفر تونل‌های جدید و عدم رسیدن سلاح‌ها و یا نیروهای انسانی از طریق سیناء مصر به رفح باشد. همچنین اسرائیل بر لزوم مشارکت خود در تمامی تدابیر امنیتی در امتداد مرز غزه و مصر تاکید دارد.

بعد از کشته شدن 6 گروگان اسرائیل در نوار غزه، از شب گذشته، صدها هزار اسرائیلی در تل‌آویو و سایر مناطق اسرائیل بیرون آمده و علیه نتانیاهو تظاهرات می‌کنند.

رسانه‌های عبری اعلام کردند که این بزرگ‌ترین تجمع اعتراض‌آمیز از زمان آغاز جنگ هفتم اکتبر محسوب می‌شود؛ به نحوی که معترضان تقاطع‌های مختلف تل‌آویو را در اعتراض به کشته پیدا شدن شش گروگان اسرائیلی مسدود کردند.

جنگ اسرائیل و حماس

همچنین، گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس مسئولیت دو عملیات اخیر در شهرک‌های گوش عتصیون و کرمی تسور در نزدیکی «الخلیل» در جنوب کرانه باختری را بر عهده گرفت.

قسام تاکید کرد که این عملیات‌ها توسط «محمد احسان مرقه» و«زهدی نضال ابوعفیفه» دو مجاهد قسامی انجام شد.

این گردان‌ها اعلام کرد که در اولین عملیات، شهید محمد مرقه خودرویی بمب‌گذاری شده را در پمپ بنزین شهرک گوش عتصیون منفجر کرد تا نیروهای اسرائیل را به آنجا بکشاند و پس از رسیدن نیروها، آنها را به گلوله بست که در این عملیات تعدادی از این نظامیان کشته و زخمی شدند و در میان آن‌ها «گال ریش» فرمانده تیپ عتصیون ارتش اسرائیل نیز حضور داشت.

قسام بیان کرد که در دومین عملیات، «زهدی ابوعفیفه» پس از زیر گرفتن نگهبان شهرک کرمی تسور، به داخل آن یورش برده و گروهی از اسرائیلی‌ها را به گلوله بست؛ سپس خودرو را در داخل شهرک منفجر کرد.

این گردان‌ها ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این عملیات‌ها، تاکید کرد که همانگونه که قبلاً نیز گفته بود، دشمن در کرانه باختری باید منتظر عملیات‌ها و شگفتانه‌های دردناک مقاومت باشد که آخرین نمونه آن، عملیات تیراندازی روز گذشته محمود العسود، در نزدیکی «ترقومیا» بود.

قسام بار دیگر بیان کرد: «ما بر عهدی که با همه دلاورمردان مقاومت در کرانه باختری بسته‌ایم، هستیم و آن‌ها را با تجهیزات و اطلاعات یاری خواهیم کرد و شهادت‌طلبان و مجریان عملیات‌های قهرمانانه را که به یاری خداوند اشغالگران را از این سرزمین بیرون خواهند راند، مجهز و آماده خواهیم کرد.»

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها