|

دور دنیا در یک دقیقه

نفوذ چین در هنگ‌کنگ؛ تدریس ارزش‌های کمونیستی در مدارس

پس از نفوذ و گسترش چین در هنگ‌کنگ، ارزش‌های کمونیستی و دروسی در زمینه ارزش‌های وطن‌پرستانه و امنیت ملی به برنامه درسی مدارس این منطقه اضافه شده است.

 نفوذ چین در هنگ‌کنگ؛ تدریس ارزش‌های کمونیستی در مدارس
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

از فضا و دردسرهای دو فضانورد گیرافتاده شروع می‌کنیم؛ سپس به هنگ‌کنگ می‌رویم که بیش از پیش، هدف نفوذ چین و فرهنگ چینی قرار گرفته‌اند. در آخر نیز، به غزه درگیر جنگ و تبعات آن، سرمی‌زنیم.

فضانوردان گیرافتاده در فضا: صداهای عجیب می‌شنویم

«بوچ ویلمور» یکی از دو فضانوردی که در فضا گیر افتاده و قرار است ماه فوریه، با اسپیس ایکس به زمین برگردد، گزارش شنیدن صداهای عجیب را به ناسا ارسال کرده است.

او می‌گوید صدایی ضربان‌دار را از اسپیکرهای کپسول فضایی استارلاینر بوئینگ می‌شنود. البته شنیدن صداهای عجیب در فضا اتفاقی غیرعادی نیست.

ماه گذشته، ویلمور و همکارش ویلیامز برای ماموریتی هشت‌روزه راهی فضا شدند، اما فضا‌پیمای بوئینگ دچار نقص فنی شد و نتوانستند برگردند. 

نفوذ چین؛ آموزش اندیشه‌های شی در مدارس هنگ‌کنک

مدارس هنگ‌کنگ هفته آینده، کار خود را با تغییرات آموزشی جدید آغاز می‌کنند؛ تغییراتی شامل اضافه شدن درس اندیشه‌های «شی جین‌پینگ» به برنامه درسی دانش‌آموزان.

پس از نفوذ و گسترش چین در هنگ‌کنگ، ارزش‌های کمونیستی و دروسی در زمینه ارزش‌های وطن‌پرستانه و امنیت ملی به برنامه درسی مدارس این منطقه اضافه شده است.

این تغییرات در برنامه آموزشی مقطع دبیرستان ایجاد شده است. معلم‌ها موظف هستند شوروشوق وطن‌پرستانه منطبق بر ارزش‌های چینی را به دانش‌آموزان آموزش دهند.

جت نیکلاس مادورو در توقیف ایالات متحده

مقامات ایالات متحده به صراحت اعلام می‌کند جت متعلق به مادورو و ونزوئلا را توقیف کرده است. این جت به فلوریدا منتقل خواهد شد. 

دادستان آمریکا معتقد است این جت ۱۳ میلیون دلاری بر خلاف اصول تحریم‌های وضع شده برای مادورو و دیگر سران ونزوئلا خریداری شده است. 

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ از سوی ایالات متحده به تروریسم و قاچاق مواد مخدر متهم شده است. مادورو این روزها با بحران مشروعیت پس از انتخابات هم روبه‌رو است.

حمله قلبی؛ مصرف پنیر و گوشت قرمز را کاهش دهید

از مردم بریتانیا درخواست شده مصرف بیکن، ژامبون، پنیر و نمک را تا حدی کاهش دهند تا کمتر به حملات قلبی و سکته مغزی دچار شوند.

تحقیقات می‌گوید چیزی حدود ۴ میلیون نفر و یا بیشتر در سراسر بریتانیا وجود دارند که به فشار خون بالای پنهان مبتلا هستند. عارضه این افراد هنوز تشخیص داده نشده است.

پنهان بودن این عارضه، مهم‌ترین نگرانی پزشکان و محققان است. بالا بودن فشار خون پیش از تشخیص اغلب با حمله قلبی و سکته مغزی خود را نشان می‌دهد. کاهش نمک و گوشت قرمز، نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد.

غزه؛ جنگ و تهدید فلج اطفال

سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد جنگ غزه سیستم‌های مراقبت بهداشتی را در این منطقه ویران کرده و خانواده‌ها از برنامه واکسیناسیون عقب افتاده‌اند. 

شیوع «فلج اطفال»، از جمله مواردی است که خانواده‌ها و فرزندان آنها را تهدید می‌کند. در کنار آن، اسهال خونی، هپاتیت و ذات‌الریه، بیماری‌های تهدیدکننده‌ دیگر هستند.

جنگ، بمب‌باران، زندگی در چادر و دور از امکانات خانواده‌ها را در معرض انواع بیماری‌ها قرار داده است. ۹۰ درصد بیش از ۶۴۰ هزار کودک زیر ۱۰ سال غزه باید قطره فلج بخورند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها