|

زمان و ساعت اولین مناظره «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس»/ در مناظره امشب چه دست بالا را خواهد داشت؟

در نخستین مناظره «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس»، در یک طرف صحنه، دادستانی خواهد بود که به دنبال نشان دادن رقیب خود به عنوان خطری برای دموکراسی و دستاورد‌های گذشته آمریکا است و در طرف دیگر، یک میلیاردر آمریکایی خواهد بود که رقیب خود را به عنوان یک سیاستمدار افراطی لیبرال جلوه خواهد داد که اقتصاد این کشور را به رکود خواهد برد.

زمان و ساعت اولین مناظره «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس»/ در مناظره امشب چه دست بالا را خواهد داشت؟

به گزارش شبکه شرق، نخستین مناظره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای حزب جمهوری خواه و «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای حزب جمهوری خواه این کشور به زودی برگزار می‌شود.

مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ و کامالا هریس، شامگاه سه‌شنبه شب به وقت آمریکا، از استودیوی شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی نیوز» در فیلادلفیای آمریکا برگزار می‌شود.

هریس و ترامپ هرگز یکدیگر را ملاقات یا حتی تلفنی گفتگو نکرده‌اند، اما سه‌شنبه شب به وقت محلی آمریکا، با فاصله کمی از یکدیگر، پشت تریبون‌های مرکز ملی قانون اساسی فیلادلفیا خواهند ایستاد تا به مدت ۹۰ دقیقه به سوالات دیوید موئیر و لینزی دیویس، دو مجری شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز یکدیگر را به چالش بکشند.

دونالد ترامپ و کامالا هریس

ترامپ و هریس چگونه خود را آماده کرده‌اند؟

در نخستین مناظره «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس»، در یک طرف صحنه، دادستانی خواهد بود که به دنبال نشان دادن رقیب خود به عنوان خطری برای دموکراسی و دستاورد‌های گذشته آمریکا است و در طرف دیگر، یک میلیاردر آمریکایی خواهد بود که رقیب خود را به عنوان یک سیاستمدار افراطی لیبرال جلوه خواهد داد که اقتصاد این کشور را به رکود خواهد برد.

مناظره سه‌شنبه شب، اولین فرصت برای کامالا هریس، معاون جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور خواهد بود تا با یکدیگر دیداری داشته باشند و بر سر آینده آمریکا بحث کنند. این دو نامزد حملات به یکدیگر را تشدید کرده اند و هرکدام روش خود را برای سبقت گرفتن از دیگری در رقابت تقریبا برابر خود طراحی کرده اند.

مناظره تلویزیونی که توسط شبکه‌ «ای‌بی‌سی نیوز» برگزار می‌شود، ممکن است تنها فرصتی باشد که هریس و ترامپ قبل از انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) با یکدیگر روبرو شوند و این امر به معنای اهمیت بالای این مناظره است.

آرون کال، استاد دانشگاه میشیگان که مناظرات ریاست جمهوری را مطالعه می‌کند، هشدار داده است که اهمیت این مناظره نباید نادیده گرفته شود. کال به یکی از رسانه‌های آمریکایی گفته است: این مناظره‌ها نمی‌توانند فردی را در انتخابات پیروز کنند، اما مطمئنا می‌توانند نامزد‌ها را با شکست مواجه کنند.

سایه مناظره بایدن و ترامپ بر مناظره دونالد ترامپ و کامالا هریس

مناظره ترامپ و هریس در فیلادلفیای پنسیلوانیا، دومین مناظره ریاست جمهوری در این دوره از انتخابات آمریکا است، اما کارشناسان می‌گویند که آثار و خسارات مناظره اول بایدن – ترامپ در ماه ژوئین باید به عنوان هشداری برای شرکت کنندگان باشد.

اولین مناظره در ۲۷ ژوئن برگزار شد و موجب شد تا کارزار انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متوقف شود. بایدن هنگام مواجهه با ترامپ در صحنه مناظره، دچار تزلزل شد و نتوانست نکات اساسی سخنان خود را بیان کند.

عملکرد بسیار ضعیف بایدن، موجب شد تا حتی نزدیک‌ترین متحدان او خواستار کناره گیری بایدن از انتخابات شوند و کمتر از یک ماه بعد، بایدن از رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خارج شد و هریس خیلی زود جایگزین او به عنوان نامزد دموکرات‌ها شد.

اما کارشناسان می‌گویند که رویداد‌های مناظره ژوئن مورد توجه هریس و ترامپ، هنگام تنظیم استراتژی‌های خود برای روز سه شنبه خواهند بود. برخی پیش‌بینی می‌کنند که شکست بایدن حتی ممکن است توجه بیشتری به مناظره روز سه‌شنبه جلب کند.

باربارا پری، مورخ ریاست‌جمهوری در دانشگاه ویرجینیا به یکی از رسانه‌های آمریکایی گفته است: مناظره بایدن و ترامپ، هم‌ترین مناظره ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا بود؛ بنابراین این امر نشان می‌دهد که در این مناظره ها، ریسک‌ها واقعی و زیاد هستند.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، هر دو ستاد انتخاباتی هریس و ترامپ در مورد تاکتیک‌های مناظره روز سه شنبه سکوت کرده اند، اما به نظر می‌رسد تیم هریس امیدوار است که ترامپ را وادار به اشتباه کند.

ستاد انتخاباتی هریس به طور ناموفق خواستار این شد که میکروفون ترامپ بین سؤالات خاموش نشود تا او بتواند خارج از نوبت صحبت کند.

این درخواست برخلاف چیزی بود که ستاد انتخاباتی بایدن در ژوئن برای آن تلاش کرده بود. تیم بایدن امیدوار بود که یک میکروفون خاموش بتواند جلوی ترامپ را بگیرد.

اما به گفته کارشناسان، این سیاست نتیجه «معکوس داشت.» و سکوت ظاهری آرام‌تر به ترامپ داد و این امر اشتباهات بایدن را برجسته‌تر کرد.

به نظر می‌رسد که تیم هریس امیدوار به تکرار مناظره قبلی ترامپ و بایدن، در کلیولند در سال ۲۰۲۰ بود، زمانی که ترامپ اظهارات خارج از نوبت متعددی کرد که بی نظمی تعبیر می‌شد و این بی نوبتی‌های ترامپ، بایدن را در صدر قرار داد.

با این حال، درخواست ستاد هریس برای روشن نگه داشتن میکروفون ترامپ در نهایت رد شد. اما منتقدان به اجرای مناظره‌های گذشته هریس به عنوان یک نشانه مثبت در رویداد روز سه شنبه اشاره می‌کنند.

به عنوان مثال، در طول انتخابات ۲۰۲۰، هریس در مناظره‌های اولیه ریاست جمهوری دموکرات‌ها شرکت کرد و با موفقیت آمیز از بایدن دفاع کرد. او همچنین در یک مناظره سیاسی سنگین با مایک پنس معاون سابق ترامپ در جریان انتخابات سراسری همان سال به برتری رسید.

هریس که دادستان سابق منطقه سانفرانسیسکو و دادستان کل کالیفرنیا است، یک سبک قضایی دارد. او در دوران حضورش در سنا از این سبک استفاده می‌کرد. سؤالات سخت او در طول جلسات استماع کمیته سنا، او را به چهره ملی آمریکا تبدیل کرد.

در همین حال، ترامپ هفتمین حضور خود را در یک مناظره عمومی انتخاباتی خواهد داشت که بیشتر از حضور هر نامزدی در مناظره ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا است.

به گفته باربارا پری، مورخ ریاست‌جمهوری در دانشگاه ویرجینیا، ترامپ همچنان از یک عامل ریشه‌دار نیرو می‌گیرد. به نظر می‌رسد که انتقادات و نظرات سایر نامزد‌ها به ترامپ نفوذ نمی‌کند. پایگاه ترامپ در هر حالتی از او حمایت خواهد کرد.

این استاد دانشگاه می‌گوید: «همه قواعد برای او بی اهمیت شده است. او را نمی‌توان گرفتار کرد، و نمی‌توان با او مقابله کرد، زیرا افرادی که می‌خواهند به او رای بدهند، برایشان این مسائل مهم نیست.».

اما کارشناسان هشدار می‌دهند که ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ باید پایگاه حمایتی خود را گسترش دهد.

ترامپ همچنان به نشان دادن غرایز عجیب خود در مورد بهره‌برداری از لحظات مقابل دوربین و از نظر سیاسی، مهم ادامه می‌دهد، همانطور که مشت او پس از سوء‌قصد در جولای، این رویکرد او را نشان داد.

تفاوت ترامپ و هریس در آماده‌سازی برای مناظره

مقدمه مناظره ترامپ و هریس همچنین نشان می‌دهد که هر نامزد چگونه ممکن است در صحنه مناظره آماده شود.

روش‌های آماده‌سازی، تفاوت در در سبک را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، ترامپ همچنان از آماده سازی سنتی مناظره استفاده می‌کند و از بحث‌های بیشتر در مورد سیاست با کارکنان خودداری می‌کند.

اما هریس خود را در پنسیلوانیا مستقر کرده است تا درست مانند بایدن، با مناظره‌های ساختگی تمرین کند و مواضع ترامپ را مرور کند.

با این وجود، طبق گزارش‌ها، ترامپ از تولسی گابارد، نماینده سابق دموکرات کنگره برای کمک به آماده‌سازی مناظره استفاده کرده است.

منتقدان می‌گویند که گابارد توانایی منحصربه‌فردی را در به چالش کشیدن هریس در صحنه مناظره در طول رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ نشان داد.

سن بالای ترامپ نیز می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف باشد، زیرا ترامپ ۷۸ساله با هریس ۵۹ ساله روبرو می‌شود. این اولین باری است که او در سال‌های اخیر به طور علنی با یک رقیب جوان‌تر رقابت می‌کند.

کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که رویکرد ترامپ به جنسیت و نژاد رقیبش (هریس) نیز می‌تواند در طول مناظره باعث ایجاد تفرقه شود.

در همین حال، ترامپ در طول زندگی سیاسی خود به حملات جنسیتی متمایل شده است و بار‌ها به هیلاری کلینتون برچسب «زن بدجنس» زده و در مناظره‌ای در سال ۲۰۱۶ از او انتقاداتی کرده بود که جنسیت کلینتون را هدف گرفته‌اند.

ترامپ همچنین به استفاده از توهین‌های جنسیتی علیه هریس ادامه داده است. به عنوان مثال، او، هریس را «بی‌کفایت» خطاب کرده است، خنده اش را تمسخر و در مورد ظاهر فیزیکی او اظهار نظر کرده است. اینکه آیا او به این کار در صحنه مناظره ادامه می‌دهد یا نه، نشان‌دهنده این است که او به دنبال جذب کدام مخاطب است.

حق سقط جنین، امنیت مرز ایالات متحده آمریکا با مکزیک و مهاجرت، میزان جرم و جنایت در آمریکا، همچنان شخصیت فردی نامزدها، از جمله موضوعات عمده‌ای هستند که مجریان شبکه‌ای بی سی نیوز احتمالا مطرح خواهند کرد.

اما پیش از نخستین مناظره، ترامپ و هریس از راه دور با یکدیگر مجادله کرده‌اند. ترامپ هفته گذشته به شان هانیتی، مفسر شبکه فاکس نیوز گفت در مناظره تیرماه به بایدن اجازه داده حرف بزند و افزود: «من به او (کامالا) اجازه می‌دهم صحبت کند. کسانی هستند که می‌گویند بایدن باهوش‌تر از او (کامالا) است. اگر اینطور باشد، با مشکل روبه‌رو هستیم.»

ترامپ افزود: «ببین، این زن خطرناک است. آدم نمی‌تواند شانسش را امتحان کند. چاره‌ای نداری؛ حتی اگر دوستم نداری، باید به من رای بدهی.»

هریس نیز در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه گذشته در حالی که نامزدی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری می‌پذیرفت، گفت: «از بسیاری جهات، دونالد ترامپ مردی جدی نیست، اما عواقب بازگرداندن او به کاخ سفید بسیار جدی است.»

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا اخیرا حکم داد که ترامپ و همه روسای جمهوری آینده از پیگرد قانونی به دلیل اقدامات نادرست مرتبط با وظایف رسمی خود در زمان ریاست جمهوری مصون هستند که هریس در این‌باره گفت در صورت انتخاب مجدد ترامپ برای ریاست جمهوری، این امر مشکل‌ساز خواهد شد.

دونالد ترامپ و کامالا هریس

ترامپ و هریس در مقابل رای‌دهندگان

نظرسنجی کالج سینا و نیویورک تایمز در روز یکشنبه نشان می‌دهد که با آن‌که هریس در سه ایالت مهم نبرد یعنی ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا پیش است ولی ترامپ در سطح ملی، ۴۷ تا ۴۸ درصد برتر است. در چهار ایالت کلیدی دیگر، آریزونا، جورجیا، نوادا و کارولینای شمالی آرای دو نامزد برابر است.

انتظار می‌رود هفت ایالت کلیدی با سطح رقابت بالا، نقش مهمی را در تعیین نتیجه نهایی انتخابات پائیز امسال ایفا کنند، چرا که ایالات متحده آمریکا رئیس جمهوری و معاون ریاست جمهوری خود را با «رای مستقیم» مردم راهی کاخ سفید نمی‌کند.

در ۵۰ ایالت، به جز دو ایالت، انتخاب‌کنندگان رای خود را برای برگ‌برنده در کالج‌های انتخاباتی به صندوق می‌ریزند که یا برای هریس و تیم والز فرماندار مینه‌سوتا و معاون هریس، یا برای ترامپ و جی‌دی ونس سناتور اوهایو و معاون ترامپ خواهد بود. آرای کالج‌های انتخاباتی بر اساس جمعیت است، بنابراین پرجمعیت‌ترین ایالت‌ها بیشترین تاثیر را دارند.

نظرسنجی جدید کالج سینا و نیویورک تایمز نشان داده است که مخاطرات مناظره تلویزیونی به ویژه برای هریس در معرفی خود به مردم در ایالات متحده آمریکا زیاد است، چرا که ۲۸ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که باید بیشتر درباره او بدانند، در حالی‌که تنها ۹ درصد این تقاضا را در مورد ترامپ داشته‌اند.

کارشناسان می‌گویند چالش هریس این است که در مواجهه با اظهارات ترامپ، آرام باقی بماند. اما هریس پیش از این، رفتار ثابت خود را در طول دوران فعالیت به عنوان دادستان و در سنا نشان داده است. حفظ شخصیت مشابه در طول مناظره می‌تواند شانس هریس را در رقابت انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا افزایش دهد.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها