|

خالق «تایتانیک» و «آواتار» درگذشت

تهیه‌کننده و برنده اسکار «تایتانیک» و «آواتار» درگذشت.

خالق «تایتانیک» و «آواتار» درگذشت

به گزارش شبکه شرق، «جان لاندو» تهیه‌کننده «تایتانیک» و «آواتار» درگذشت.

«جان لاندو» تهیه‌کننده و برنده اسکار «تایتانیک» و «آواتار» در ۶۳ سالگی از دنیا رفت.

به نقل از ورایتی، «جان لاندو»، تهیه‌کننده برنده اسکار برای «تایتانیک» و هر ۲ فیلم «آواتار»، بر اثر سرطان درگذشت؛ او هنگام مرگ، ۶۳ ساله بود.

در حالی که پدر و مادر لاندو، هر دو تهیه‌کننده فیلم بودند و او در مدرسه هنرهای سینمایی «USC» تحصیل کرده بود، به عنوان شریک قدیمی «جیمز کامرون» در تهیه‌کنندگی فیلم‌های او، از عوامل ساخته شدن سه فیلم از چهار فیلم پرفروش تاریخ بود.

«جان لاندو» با «تایتانیک»، به عنوان نخستین فیلمی که از مرز یک میلیارد دلار در سطح جهانی فراتر رفت، تاریخ‌سازی کرد و دو بار با «آواتار» در سال ۲۰۰۹ و دنباله‌اش «آواتار: راه آب» ۲۰۲۲، رکوردها را شکست.

این تهیه‌کننده در سال‌های اخیر، به شدت درگیر ساخت دنباله‌های «آواتار» بود. این در حالی است که کامرون قصد دارد شمار «آواتار» را به پنج فیلم برساند که پنجمین فیلم آن سال ۲۰۳۱ اکران خواهد شد.

لاندو وقتی ۲۹ ساله بود، معاون اجرایی تولید فیلم بلند در کمپانی فاکس قرن بیستم شد و نظارت بر ساخت فیلم‌هایی مانند «جان سخت ۲»، «پاور رنجرز»، «آخرین موهیکان» و «دروغ‌های واقعی» را بر عهده گرفت. وقتی لاندو فاکس را ترک کرد، کامرون به او پیشنهاد کرد تا فیلمنامه پروژه‌ای با نام رمزی «سیاره یخ» را بخواند، پروژه‌ای که لاندو آن را پذیرفت و در نهایت به «تایتانیک» ۱۹۹۷ بدل شد.

لاندو تا پایان عمر با کامرون کار کرد و مدیر اجرایی کمپانی لایت استورم کامرون شد. او همچنین شکل دهنده پروژه‌های جانبی این کمپانی از جمله کمیک‌های «اسب سیاه» و نسخه‌های چاپی متفاوت «آواتار» در پنگوئن رندوم هاوس بود.

از دیگر فیلم‌هایی که لاندو آن‌ها را تهیه کرد، «کمپوس من» ۱۹۸۷، «سولاریس» ۲۰۰۲ و «آلیتا: فرشته نبرد» سال ۲۰۱۹ هستند.

«پیتر جکسون» و «فرن والش» که شرکت «وتا اف ایکس» آنها خالق جلوه‌های بصری فیلم‌های «آواتار» است، در بیانیه‌ای گفتند: «جان شور و اشتیاق بی‌نظیری را به پروژه‌هایی که روی آنها کار می‌کرد، تزریق می‌کرد.»

«جو لتری» ناظر جلوه‌های ویژه فیلم‌های «آواتار» از وی به عنوان فردی شگفت‌انگیز و سخاوتمند و فیلم‌سازی در سطح جهانی یاد کرد که میراثش برای نسل‌ها باقی می‌ماند.

«استیون ریوکین» تدوین‌گر فیلم‌های «آواتار»، از لاندو، به عنوان چراغ راهنمای خانواده «آواتار» یاد کرد.

«رابرت لگاتو» ناظر تهیه «تایتانیک» از او به عنوان شخصیت افسانه‌ای یاد کرد و «فرانسیس فیشر» بازیگر «تایتانیک» به لاندو ادای احترام کرد.

جان لاندو

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها