|

غیبت نیمی از «مردم ایران»

‌‌اولین دور از پنج بار مناظره انتخابات رئیس‌جمهور از ساعت 20 تا 24 دوشنبه 28 خرداد اجرا و از شبکه یک صداوسیما و دو شبکه دیگر پخش شد. شروع کار با مشارکت سه نفر از آقایان بود که مقدمات و معرفی برنامه را بر عهده داشتند.

‌‌اولین دور از پنج بار مناظره انتخابات رئیس‌جمهور از ساعت 20 تا 24 دوشنبه 28 خرداد اجرا و از شبکه یک صداوسیما و دو شبکه دیگر پخش شد. شروع کار با مشارکت سه نفر از آقایان بود که مقدمات و معرفی برنامه را بر عهده داشتند. سپس سرودخوانی توسط 10 نوجوان پسر و متعاقبا برنامه دکلمه و آوازخوانی توسط یکی از هنرمندان مرد به نمایش گذاشته شد. نظارت بر اجرای مناظره و مراقبت از زمان‌های پاسخ‌دهی توسط یکی از آقایان مجری باسابقه صداوسیما صورت گرفت. برنامه به مباحث اقتصادی اختصاص داشت. سؤال‌کنندگان در حدود 10 نفر آقایانی منتخب از وزرا و معاونان سابق و اسبق وزارتخانه‌های اقتصادی‌ یا رشته‌های وابسته بودند. شش کاندیدای محترم و والامقام داوطلب ریاست‌جمهوری به بیان‌ نظرات خود پرداختند که اظهارنظر درباره آن نظرات، خارج از کفایت نویسنده یادداشت حاضر است. اما در جریان فرمایشات ایشان، در مجموع حدود 70‌ بار اشاره به «مردم ایران» شد؛ آن مردمی که به‌طور طبیعی نیمی از ایشان خانم‌ها ‌یا  دختر‌خانم‌ها هستند.

در مناظره دوشنبه نشانه‌ای تصویری از حضور ایشان دیده نشد؛ نه در میان مجریان، نه در میان سرودخوانان و نه در میان سؤال‌کنندگان متعدد. غیبت جنس مؤنث محسوس بود و انکار‌ناشدنی. اشاره کردند که ضمن نگاه و تکیه بر توانمندی‌های داخلی، گوشه‌چشمی هم داشته باشیم به جهان بیرونی.

به این مثال‌ها توجه کنید: خانم کریستین لاگارد، وزیر اقتصاد فرانسه، مدت طولانی رئیس صندوق بین‌المللی پول بوده و در حال حاضر سرپرست بانک مرکزی اروپا‌ست. جایزه نوبل اقتصاد سال 2023 به خانم کلودیا گلدن، رئیس سابق انجمن اقتصاددانان آمریکا داده شد. خانم جنت یلن، وزیر فعلی خزانه‌داری و رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا‌ست. اقتصاد روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به‌شدت تضعیف شد؛ اتفاق نظر وجود دارد که خانم الویرا نابیولینا در سمت رئیس بانک مرکزی روسیه ناجی اقتصاد این کشور بوده است. لغت ناجی لفظی است که مکرر درباره این بانوی توانمند به کار برده شده است. هر‌چند محور بحث دوشنبه اقتصاد بود، اما یکی از کاندیداهای محترم اشاره‌ای فرمودند به دانشگاه هاروارد. یقینا ایشان مطلع هستند که تا همین چند ماه پیش رئیس دانشگاه هاروارد خانم کلودین گی بود. بررسی میدانی بروز توانمندی‌های دختران و بانوان ایرانی، به‌خصوص‌ در سال‌های اخیر، حکم می‌کند که از این منبع فیاض بهره ببریم. نگاهی به نتایج کنکور سراسری شاهدی است بر این مدعا. حضور نمونه‌هایی از بانوان توانمند ایرانی در برنامه‌های پربیننده‌ای مانند برنامه دوشنبه و طرح این ادعا که مشارکت ایشان، مددکار صمیمی و کارساز مشکلات اقتصادی کشور است، منادی برکت و پیشرفت است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها