|

کرسنت، انتخابات ریاست‌جمهوری و دیگر هیچ

این رسم شده که در انتخابات ریاست‌جمهوری یا در مناسبت‌های شبیه این، مسئله‌ای به نام قرارداد کرسنت توسط عده‌ای مستمسک حمله به طرف مقابل قرار می‌گیرد و پس از آن همه چیز تمام می‌شود مثل اینکه چیزی نبوده و نیست. بهره‌برداری‌شان تمام شد مسئله را داخل صندوقچه می‌گذارند و می‌روند. حال چه بر سر کشور می‌آید و این عدم توجه و تصمیم‌گیری به‌موقع برای دفع خطر جرایم سنگین میلیارد دلاری را چه کسی باید بر عهده بگیرد معلوم نیست. همه کم‌و‌بیش از این قرارداد خبر داریم، دیگر نمی‌خواهم به جزئیات آن بپردازم ولی مسئله‌ای که باید دیروزها در موردش تصمیم گرفته می‌شد هنوز باقی است.

علی وکیلی

 

این رسم شده که در انتخابات ریاست‌جمهوری یا در مناسبت‌های شبیه این، مسئله‌ای به نام قرارداد کرسنت توسط عده‌ای مستمسک حمله به طرف مقابل قرار می‌گیرد و پس از آن همه چیز تمام می‌شود مثل اینکه چیزی نبوده و نیست. بهره‌برداری‌شان تمام شد مسئله را داخل صندوقچه می‌گذارند و می‌روند. حال چه بر سر کشور می‌آید و این عدم توجه و تصمیم‌گیری به‌موقع برای دفع خطر جرایم سنگین میلیارد دلاری را چه کسی باید بر عهده بگیرد معلوم نیست. همه کم‌و‌بیش از این قرارداد خبر داریم، دیگر نمی‌خواهم به جزئیات آن بپردازم ولی مسئله‌ای که باید دیروزها در موردش تصمیم گرفته می‌شد هنوز باقی است. قراردادی با هر قیمتی که بعضی آن را برای گاز ترش خوب و بعضی بد توصیف می‌کنند، بسته شده است و تعهدی بر عهده کشور قرار گرفته و طبق عرف بین‌الملل اجرانکردن آن به‌منزله نقض عهد و قرارداد و مستوجب جریمه است. حال عده‌ای صرفا برای حال‌گیری و محکوم‌کردن این و آن از اجرای آن ممانعت به عمل آوردند و سال‌ها از آن به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصدشان استفاده کرده‌اند و فقط در این میان زیان روی زیان و دردسر پشت دردسر و هزینه‌های زیادی ‌به دوش اقتصاد بیمار کشور باقی گذاشته است. 

چه‌کسی پاسخ‌گوی این همه بی‌تدبیری در یک مسئله به این سادگی است که به پیچیده‌ترین معضل کشور بدل شده است.

کسانی که از این قرارداد مستمسکی درست کرده‌اند، می‌دانند چه کرده‌اند و با کش‌دادن به آن چه زیان هنگفتی به کشور وارد می‌کنند. حال در آستانه تشکیل دولت چهاردهم لازم است اهتمام ویژه‌ای برای حل این معضل داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها