|

‌برسد به دست رئیس‌جمهور متکی بر کارشناسان

آقای پزشکیان! کسب رأی اعتماد مردم فهیم ایران را خدمت جناب‌عالی تبریک می‌گویم و آرزومندم که وعده‌های انتخاباتی خود را از این پس با قدرت و موفقیت به پیش ببرید. در زمان رقابت‌های انتخابات رئیس‌جمهوری و قبل از مشخص‌شدن نتایج، در همین روزنامه وزین مطلبی نوشتم با عنوان «خطاب به رئیس‌جمهور آینده».

پژمان جوزی رئیس انجمن صنعت ساختمان

آقای پزشکیان! کسب رأی اعتماد مردم فهیم ایران را خدمت جناب‌عالی تبریک می‌گویم و آرزومندم که وعده‌های انتخاباتی خود را از این پس با قدرت و موفقیت به پیش ببرید. در زمان رقابت‌های انتخابات رئیس‌جمهوری و قبل از مشخص‌شدن نتایج، در همین روزنامه وزین مطلبی نوشتم با عنوان «خطاب به رئیس‌جمهور آینده». در آن از توجه به بخش خصوصی واقعی و توانمند و غیررانتی و خصولتی سخن گفتم و شرحی نوشتم از معضلات و مشکلات مبتلابه صنعت ساختمان. صنعتی که اعتلای آن نه‌تنها در ایجاد اشتغال یاری‌رسان شما خواهد بود، بلکه در رشد اقتصاد و تولید ناخالص ملی به کشور کمک خواهد کرد. امیدوارم آن را مطالعه کرده باشید یا دست‌کم تیم رسانه‌ای شما خلاصه‌ای را برای شما بیان کرده باشند. به هر حال در آن زمان شما هم یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری با شانس بالای پیروزی بودید. در این مقال خطابم صرفا شمایید. به هر روی دوره رقابت به سر آمده و دوره تحقق وعده‌ها است. من برخلاف تیم تبلیغاتی شما معتقدم شما هم مانند دیگر کاندیداها وعده انتخاباتی داشتید، اگرچه جنس آن وعده‌ها متفاوت بود ولی به هر حال وعده بود. مثل ارتباط مناسب با جهان، حفظ کرامت زنان، بهره‌گیری و حفظ جایگاه قومیت‌ها و از همه مهم‌تر و درخور‌توجه‌تر بهره‌گیری و استفاده از کارشناسان متخصص در هر حوزه.

من اینها را وعده می‌دانم، که اگر وعده نیست، پس چیست؟

مطمئنم که در این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما تعیین وزرای کابینه است و از همین‌جا زمان محک عمل به وعده‌ها فرا‌می‌رسد. درست است که بنا دارید در فرایندی شفاف کابینه را بچینید. اما آقای پزشکیان! رئیس‌جمهور محترم، این شفافیت و تعیین پارامترهای غیرقابل اندازه‌گیری با طیفی از سیاسیون، شما را به هدف مطلوب نمی‌رساند. برای تعیین وزرای خود تنها با سیاسیون اطراف خود مشورت نکنید...

بلکه ذی‌نفعان هر حوزه را در انتخاب خود دخیل کنید. نه اینکه از میان آنان انتخابات کنید، خیر! نه بخش خصوصی واقعی سِمت دولتی را می‌‌پذیرد، نه عقلانی است که یک ذی‌نفع سکان‌دار هدایت یک وزارتخانه شود، بلکه مهم این است که اگر می‌خواهید وزیر صمت را انتخاب کنید، با ذی‌نفعان و بخش خصوصی واقعی در حوزه صنعت مشورت کنید. برای انتخاب وزیر ارتباطات با ذی‌نفعان حوزه و استارت‌آپ‌ها گفت‌وگو کنید. در حوزه‌ صنعت ساختمان حتما به انجمن‌های مستقل و سازندگان بزرگ و معتبر بخش خصوصی واقعی حوزه رجوع و مشورت کنید یا افراد معتمد را قبل از هر انتخابی مجبور به مشورت با ذی‌نفعان همان حوزه کنید تا در آینده چالش‌های اجرائی کمتری به وجود بیاید. یکی از مشکلات مهم در این کشور همواره این بوده است که برخلاف منویات مقام رهبری و توجه ایشان به بخش خصوصی واقعی (به کلمه واقعی تأکید می‌کنم تا خصولتی‌ها و رانتی‌ها را جدا کنم) و تأکید اصل 44 قانون اساسی همواره بخش خصوصی نادیده انگاشته شده و آن‌گونه که باید مورد توجه رؤسای اجرائی کشور قرار نگرفته است. آقای رئیس‌جمهور منتخب! نخستین نشست‌ها را خودتان به همراه مشاوران‌تان یا کسانی که برای هر وزارتخانه در نظر دارید، با ذی‌نفعان هر صنف برگزار کنید و بگذارید شعارهای‌تان از همان ابتدا رنگ و بوی تحقق بگیرد. امیدوارم منظور شما و تأکید بر استفاده از کارشناسان همان اندک افراد محدود سیاسی و حزبی نباشد و برای استفاده از کارشناسان عمق جامعه را ببینید. افرادی که با سرمایه‌های خود ریسک می‌کنند، در این کشور مانده‌اند و می‌سازند. اگر واقعا به نیروی کارشناسی معتقد هستید، از کسانی مشورت بگیرید که خاک‌خورده حرفه و صنعت خود باشند و راه ارتباطی مشخصی با آنان برای خود فراهم کنید. در غیر‌این‌صورت کارشناسان حزبی و سیاسی هر چقدر هم که خبره باشند، بر‌اساس منافع فکری خود به شما مشاوره خواهند داد، نه واقعیت‌های موجود. انجمن صنعت ساختمان نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور و صنعت اول در اشتغال‌زایی و صنعت سوم در تولید ناخالص ملی، مشاوری رایگان و بدون توقع حاضر است در جلسه‌ای با جناب‌عالی مشکلات پیش‌روی این صنعت را با ارائه راهکارهای مناسب مطرح کند. امیدوارم در درجه اول این مطلب را ببینید و سپس تصمیم مناسب را اتخاذ فرمایید، ان‌شاءالله.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها