|

نگرانی‌های منسوخ را کنار بگذارید

متأسفانه نظرات غیرکارشناسی و بعضا متفاوت با علم روز و نیازهای شهرهای بزرگ، در بین مسئولان کم نیست؛ اما تأسف از آنجا بیشتر می‌شود که مسئولی با مدرک و جایگاه نسبتا مرتبط، به‌گونه‌ای سخن بگوید که از علم روز فاصله معناداری داشته باشد. چندی پیش سخنانی خواندم از چمران، رئیس شورای شهر تهران که امیدوارم سخنان ایشان به این صورت نبوده باشد و تکذیب شود.

پژمان جوزی رئیس انجمن صنعت ساختمان

متأسفانه نظرات غیرکارشناسی و بعضا متفاوت با علم روز و نیازهای شهرهای بزرگ، در بین مسئولان کم نیست؛ اما تأسف از آنجا بیشتر می‌شود که مسئولی با مدرک و جایگاه نسبتا مرتبط، به‌گونه‌ای سخن بگوید که از علم روز فاصله معناداری داشته باشد. چندی پیش سخنانی خواندم از چمران، رئیس شورای شهر تهران که امیدوارم سخنان ایشان به این صورت نبوده باشد و تکذیب شود. ایشان در سخنانی گفته‌اند: «ایجاد ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه باید مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته باشد و هفت معاون وزیر درباره آن نظر دهند و شهرداری نمی‌تواند مجوز آنها را صادر کند. بلندمرتبه‌سازی ضوابطی دارد که در شورای عالی معماری و شهرسازی هنوز تصویب نشده است. ما ضوابط را به این شورا دادیم و گفتند که ما مشخص می‌کنیم که بلندمرتبه‌ها در چه بخش‌هایی ساخته شود که هنوز به نتیجه نرسیده است و هنوز بلندمرتبه‌سازی در پایتخت مصوبه ندارد. با بلندمرتبه‌سازی که تراکم‌ آن از میانگین تراکم ساختمان‌های سطح شهر بیشتر باشد، اصلا موافق نیستم؛ تنها به این شرط موافقم که در مساحت بلندمرتبه‌هایی که ساخته‌ایم، فضای سبز ایجاد کنیم. ساخت آسمان‌خراش در شهر و ایجاد مزاحمت برای مردم هنر نیست. به‌‌عنوان معمار شهرساز، با بلندمرتبه‌سازی که تراکم‌ آن از میانگین تراکم ساختمان‌های سطح شهر بیشتر باشد، اصلا موافق نیستم؛ تنها به این شرط موافقم که در مساحت بلندمرتبه‌هایی که ساخته‌ایم، فضای سبز ایجاد کنیم». البته این همه ماجرا نیست؛ ایشان بر نمط سایر مسئولان اجرائی و مدیران، از طرف مردم هم سخن گفته‌اند و اضافه کرده‌اند‌ ساخت آسمان‌خراش در شهر و ایجاد مزاحمت برای مردم هنر نیست. بد نیست رئیس محترم شورای شهر تهران بدانند که بلندمرتبه‌سازی، آن هم بیش از 12 طبقه، نه‌تنها هنر است، بلکه نشان‌دهنده علم و قدرت سازنده، طراح و کشوری است که چنین آسمان‌خراش‌هایی را در خود جای داده ‌و نظر مردم را هم به خودشان می‌سپاریم. 

 امروزه کشورهای مدرن و پیشرفته دنیا، دست از کوتوله‌سازی شهرهای خود برداشته‌اند و در تلاش هستند تا نه‌‌تنها بلندمرتبه‌سازی بلکه آسمان‌خراش‌های بلند برای زندگی طبقه کم‌برخوردار بسازند. برخلاف تصورات رایج، آسمان‌خراش‌ها به دلیل اسکان خانواده‌های زیاد در یک محیط، زندگی اجتماعی را گرم‌تر می‌کنند، آن خانواده‌ها در تمام مزایای خوب و بد و سختی‌ها و خوشی‌ها همدرد می‌شوند‌، خدمات شهری واحد دریافت می‌کنند و زندگی اجتماعی‌شان به هم گره می‌خورد.

برخلاف تصور رایج، اتفاقا آسمان‌خراش صرفا برای طبقه لاکچری نیست، بلکه با وجود سازندگان، طراحان و معماران تحصیل‌کرده و آشنا به علم روز می‌توان با طراحی واحد‌های اجتماعی و اقتصادی، آسمان‌خراش‌ها را با شرایط و امکانات بهتر در اختیار طبقه غیر‌مرفه و مرفه گذاشت.

جای تأسف است که هنوز تهران به‌عنوان یک ابر‌شهر، مصوبه بلندمرتبه‌سازی ندارد و تأسف بیشتر آنجاست که ذی‌نفعان این حوزه در تصویب مصوبات چنین مهمی مشارکت ندارند و درهای بسته تعیین‌کننده هستند و مسئولان، تصمیم‌گیری پشت درهای بسته را ترجیح می‌دهند.

درها را باز کنید و حرف کارشناسان و متخصصان آشنا به علم روز را بشنوید.

نتیجه چنین مصوباتی این است که آقای چمران پیشاپیش موضوع را ریل‌گذاری اشتباه هم می‌کنند و می‌فرمایند «به شرطی موافقم که برای بلندمرتبه‌سازی‌هایی که انجام می‌دهیم، فضای سبز هم ایجاد کنیم».

جناب آقای دکتر با کدام آب!

رئیس محترم شورای شهر گویا فراموش کرده‌اند که مسئولان در تأمین آب شرب مردم درمانده‌اند و تهران یکی از شهرهایی است که روز به‌ روز به سمت خشک‌شدن و فرونشست به دلیل استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی پیش می‌رود و آبیاری فضای سبز در تهران به حدی اشتباه و غیرعلمی است که تقریبا همه به دو عین دیده‌اند که هنگام آبیاری فضای سبز‌های اطراف خیابان، آسفالت‌ها بیشتر سیراب می‌‌شوند تا درختان. اینکه برای فضای سبز در شهرهای بزرگ چه باید کرد، مقوله دیگری است که بحثی جدا می‌طلبد و راهکارهای خود را دارد، اما بی‌تردید شرط مناسبی برای بلندمرتبه‌سازی نیست؛ چنان‌که آسمان‌خراش‌هایی با شهرت جهانی در کشورهای اطراف و در دنیا هست که در اطراف خود بزرگ‌ترین فروشگاه‌های تجاری و رستوران‌ها را دارند و مثل دستگاه چاپ ارز به آن شهر و شهروندانش خدمت می‌کنند. موضوع خدمات شهری، موضوع بسیار مهم دیگری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. هرچه شما شهر را در عرض گسترش دهید، ارائه خدمات شهری دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد بود. نه‌تنها خدمات شهری، بلکه خدمات آموزشی و بهداشتی هم با مشکل مواجه می‌شود.

شاید ایشان نگران مشرف‌بودن آسمان‌خراش‌ها به سایر ساختمان‌ها هستند. آقای چمران از شما سؤال می‌کنم وقتی مجوز به ساختمان 10طبقه می‌دهید، به همسایگان مشرف است یا هنگامی که به یک ساختمان صد‌طبقه مجوز دهید؟

ساختمان صد‌طبقه حداقل 10 طبقه اولش تجاری و اداری است و پس از آن هم معمولا مسکونی؛ خود شما از طبقه صدم و نودم بر سایر ساختمان‌های کوچک مشرف هستید یا دهم؟ اینجانب در برخی از کشورها، ‌در طبقات بسیار بالا صرفا دید زیبا از شهر داشته‌ام نه از خانه دیگران.

نگرانی‌های منسوخ و تفکرات شخصی را کنار بگذارید ‌و پشت درهای بسته تصمیم‌گیری نکنید، ما در انجمن صنعت ساختمان در صورت تشکیل کارگروه‌های متشکل از مسئولان و کارشناسان، بسته‌های پیشنهادی خود را ارائه خواهیم کرد. در‌این‌باره در آینده نزدیک به تفصیل سخن خواهم گفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها