|

حرکت نخستین قطار از کریدور شمال جنوب به عربستان

شرکت هیدروژن عمان «هیدروم» (یکی از زیرمجموعه های شرکت توسعه انرژی عمان) روز گذشته در مسقط، دو قرارداد برای توسعه دو پروژه جدید تولید هیدروژن سبز در استان الوسطی امضا کرد.

حرکت نخستین قطار از کریدور شمال جنوب به عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ، الخلیج اونلاین،  الصباح،  اسپوتنیک، الفرات نیوز. در این میان  اسپوتنیک، در گزارشی به حرکت نخستین قطار از کریدور شمال جنوب به عربستان پرداخته است

 

الخلیج اونلاین

قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری عمان برای تولید هیدروژن

شرکت هیدروژن عمان «هیدروم» (یکی از زیرمجموعه های شرکت توسعه انرژی عمان) روز گذشته در مسقط، دو قرارداد برای توسعه دو پروژه جدید تولید هیدروژن سبز در استان الوسطی امضا کرد.

این دو قرارداد با کنسرسیوم POSCO-ENGE و Hayport الدقم به ارزش کل سرمایه گذاری حدود ۱۰ میلیارد دلار منعقد شد.

مجموع تولید مورد انتظار این دو پروژه بالغ بر ۲۵۰ تن هیدروژن سبز، معادل ۶.۵ گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خواهد بود.

به گزارش همین منبع، نخستین قرارداد عمان با POSCO-ENGE و با هدف تولید سالانه حدود 200 تن هیدروژن سبز معادل ۵.۲ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر به منظور تولید و صادرات آمونیاک است و کارخانه آن در استان الوسطی ساخته می شود.

دومین قرارداد نیز با کنسرسیوم  Highport الدقم خواهد بود که هدف آن تولید سالانه حدود 50 کیلوتن هیدروژن سبز در فاز اول پروژه تا سال 2029 است.

گفتنی است مجموع قراردادهای امضا شده عمان در این زمینه،  ۵قرارداد برای ۵ پروژه با ارزش سرمایه گذاری بیش از ۳۰ میلیارد دلار و تولید مورد انتظار ۷۵۰ تن هیدروژن سبز است.

 

الصباح

واریز 27 میلیارد دلار به خزانه عراق در ۴ ماه اول امسال

وزارت دارایی عراق اعلام کرد حجم درآمدهای بودجه عراق برای ماه های ژانویه تا آوریل گذشته بیش از ۳۶ هزار میلیارد دینار (۲۷ میلیارد دلار) بوده است.

سهم درآمدهای حاصل از نفت در بودجه فدرال عراق، همچنان ۹۵.۵ درصد است.

داده های جداول مالی حاکی از آن است که مجموع این درآمدها تا آوریل گذشته با کسر درآمدهای انتقالی ۳۶ هزار میلیارد و ۱۵۳ میلیارد و ۹۶۹ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۶۷۸ دینار بوده (۲۷.۸ میلیارد دلار) و مجموع هزینه های کشور نیز ۲۸ هزار میلیارد و ۲۸۴ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۲۲۲ هزار دینار (۲۱.۷ میلیارد دلار) بوده است.

در این میان، درآمدهای نفتی عراق ۳۶ هزار میلیارد و ۶۰۶ میلیارد و ۵۶۴ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۵۶۵ دینار (۲۸.۱ میلیارد دلار) بوده که ۹۵.۶۳  درصد بودجه کل کشور را تشکیل می دهد.

درآمدهای غیر نفتی عراق نیز یک هزار میلیارد و ۵۸۱ میلیارد و ۴۸۹ ملیون و ۴۱۴ هزار و ۱۵۳ دینار (۱.۲ میلیارد دلار) بوده است.

 

اسپوتنیک

حرکت نخستین قطار از کریدور شمال جنوب به عربستان

نخستین قطار باری از ایستگاه چلیابینسک روسیه به سمت عربستان حرکت کرد و از کریدور بین المللی شمال جنوب از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران عبور خواهد کرد.

این قطار حامل ۴۲ کانتینر تجهیزات انرژی و فلزات غیر آهنی است و براساس جدول زمانی طراحی شده در طول این مسیر حرکت خواهد کرد.

پیش از این در دو ماه گذشته نیز یک قطار باری در طول خط آهن به هند ارسال شده بود.

قرار است از سه ماه سوم سال جاری، دو قطار باری در ماه از طریق کریدور بین المللی شمال جنوب تردد کند.

 

الفرات نیوز

انصراف عراق از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد که این کشور ایده ساخت راکتورهای هسته ای برای تولید برق را کنار گذاشته است.

کمال حسین لطیف، مشاور عمرانی و خدماتی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در خصوص امکان بهره مندی عراق از ساخت راکتورهای هسته ای صلح آمیز در مرحله پیش رو گفت: تاکنون اراده ملی برای چنین موضوعی به دلیل وجود نفت، انرژی های تجدیدپذیر و گاز همراه نفت وجود ندارد، و برخی نیز آن را مخاطره آمیز می دانند.

وی توضیح داد: ممکن است برخی کشورها با ساخت این راکتورها در عراق موافقت کنند، اما این کشور تاکنون به دنبال آن نبوده است.

مشاور نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: اگر عراق تا سال 2030 برنامه ای را برای سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی، بادی و گاز وابسته آماده کند تا بتواند تقاضای فزاینده برای استفاده از انرژی الکتریکی را پوشش دهد، نیازی به ساخت رآکتورهای هسته ای نخواهد داشت.

لطیف همچنین اعلام کرد که نخست وزیر عراق با دو قرارداد ارائه شده توسط وزارت برق این کشور برای ایجاد دو نیروگاه خورشیدی در استان های المثنی و بصره با مجموع ظرفیت هزار و ۵۰۰ مگاوات موافقت کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها