|

گزارش لحظه‌ به‌ لحظه از سومین روز ثبت‌نام دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری؛

زهره الهیان؛ اولین زن و میرتاج‌الدینی؛ اولین روحانی در ستاد انتخابات/ زاکانی با همراهی تیمی از شهرداری ثبت‌نام کرد/ نام‌نویسی وحید حقانیان و مسعود پزشکیان/ ۳ نماینده ادوار مجلس ثبت‌نام کردند/ آخرین آمار از تعداد داوطلبان/ ویدئو و تصاویر

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک‌ سال پیش از موعد مقرر در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. فرآیند ثبت‌نام کاندیداها از دهم خرداد آغاز شده و به مدت پنج روز ادامه دارد.

زهره الهیان؛ اولین زن و میرتاج‌الدینی؛ اولین روحانی در ستاد انتخابات/ زاکانی با همراهی تیمی از شهرداری ثبت‌نام کرد/ نام‌نویسی وحید حقانیان و مسعود پزشکیان/ ۳ نماینده ادوار مجلس ثبت‌نام کردند/ آخرین آمار از تعداد داوطلبان/ ویدئو و تصاویر

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که بر اساس روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود، پس از بروز سانحه برای بالگرد «ابراهیم رئیسی» و همراهانش، یک‌ سال پیش از موعد مقرر، طبق برنامه‌ای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است، در تاریخ «هشتم تیر ماه ۱۴۰۳» برگزار می‌شود.

سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۸ صبح شنبه «۱۲ خرداد ماه»، در ستاد انتخابات کشور آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت. در دو روز گذشته، ثبت‌نام ۹ کاندیدا در انتخابات قطعی شده است.

«محمدرضا صباغیان» و «قدرتعلی حشمتیان» از جریان میانه‌روی نزدیک به انقلابی، «مصطفی کواکبیان» و «عبدالناصر همتی» از جناح اصلاح‌طلب، «عباس مقتدایی»، «سعید جلیلی»، «محمد خوش‌چهره»، «محمود احمدی‌بیغش»، از جبهه اصولگرایان انقلابی و «علی لاریجانی» با سابقه اصولگرایی در گذشته و تمایل به اعتدالگرایی در سال‌های اخیر، اسامی این ۹ کاندیدا را تشکیل می‌دهند.

ستاد انتخابات کشور از کاندیداها خواسته است اگر حائز شرایط قانونی هستند، در این مدت برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند. پس از اتمام این فرصت پنج‌روزه، شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند تا در نهایت اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده، در ۲۲ خرداد ماه، به وزارت کشور اعلام شود.

پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، کاندیداهای انتخابات ۱۵ روز (تا ۶ تیر ماه) فرصت تبلیغات دارند. از هفتم تیرماه، تبلیغات انتخاباتی ممنوع و روز هشتم تیرماه انتخابات برگزار می‌شود. در صورتی که هیچ‌کدام از کاندیداها حائز اکثریت آرا نشوند نیز جمعه «۱۵ تیر ماه»، مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.

 

*****

حضور اولین روحانی در ستاد انتخابات؛ میرتاج‌الدینی

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و یازدهم مجلس شورای اسلامی، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کرد.

او پس از ثبت‌نام در سخنانی تشریح کرد: «پایه اصلی این انقلاب اقتصادی برنامه‌ریزی دانش بنیان جهش تولید و مشارکت واقعی مردم محور اصلی آن، عدالت، ثمره ملموس آن پیشرفت کشور رفاه و رضایتمندی مردم عزیزمان است. کلیات آن در سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی بخصوص در برنامه هفتم توسعه آمده است اما برای تحقق آن مدل‌های اجرایی و برنامه های عملیاتی لازم داریم. در دولت خدمت ما با اجماع نخبگان جامعه جهت تحول در نظامات اقتصادی تلاش مضاعف خواهیم کرد.

حضور اولین زن در ستاد انتخابات؛ زهره الهیان 

زهره الهیان، نماینده اصولگرای ادوار مجلس اولین زنی است که تا اینجای کار در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.

او پس از نام‌نویسی گفت: «شعارم دولت سالم، اقتصاد سالم و جامعه سالم است. دولت سالم بن بست ندارد و مبارزه با فساد در اولویت های اموزش است و در دولت سالم و دولت آینده نباید خود را قهرمان برای همه امور بداند،  بلکه با بیان مشکلات و استمداد از مردم و جوانان مدلی را ارائه دهد.»

یک نماینده دیگر ادوار مجلس؛ فداحسین مالکی

فداحسین مالکی، نماینده ادوار مجلس مجلس و سفیر اسبق ایران در افغانستان با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

فداحسین مالکی، نماینده ادوار مجلس بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «اولین توجه بنده نسبت به استان‌های مرزی و محروم کشور بوده است و با تشکیل فراکسیون استان‌های مرزی، ظرفیت کشور را بررسی کردیم دو قانون مصوب شد تا بتوانیم با تمام توان در جهت رفع مشکلات و معیشت مردم پیش برویم. »

پنجمین ثبت‌نام؛ دهمرده، نماینده ادوار

حبیب‌الله دهمرده، نماینده ادوار مجلس از استان سیستان و بلوچستان با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

photo_2024-06-01_15-27-00

 

 

چهارمین ثبت‌نام؛ علیرضا زاکانی 

علیرضا زاکانی، شهردار تهران و نماینده اسبق مجلس با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. عضو تیم تشریفات شهرداری تهران، مدیر مرکز روابط عمومی شهرداری تهران، عکاس و‌ تصویربردارهای شهرداری تهران زاکانی را برای حضور در وزارت کشور همراهی کردند.

 

 

زاکانی، شهردار تهران گفت: «می‌خواهیم نگذاریم جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و کتاب تاریخ را برنامه تحول جا زنند و خاطرات سیاسی‌شان را تکرار کنند.»

 

سومین ثبت‌نام؛ وحید حقانیان

وحید حقانیان، فعال سیاسی و از مسئولان بیت رهبری برای ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد.

photo_2024-06-01_11-20-14

 

 

حقانیان با بیان اینکه: «در طول دوران خدمت مستمر ۴۵ ساله، در مراتب بالای سیستم اداری ، اجرایی و تصمیم سازی کشور هیچگاه عضو و پایبند به اصول جناح‌ها نبوده و نخواهم بود اما با همه آنان ، همکاری و مراوده داشته و خواهم داشت»، گفت: «ناگفته نماند در زمان‌های مختلف نقدها و مخالفت‌های خود را با برخی روش‌ها و منش‌های آنان ابراز داشته و این نبوده جز در جهت رعایت حال و حمایت از حقوق مردم دیگران در تاریکی فیل مدیریت را لمس کرده‌اند، اما من از بالاترین سطح ممکن ، در ادوار گوناگون به روشنی دیده‌ام این فیل را گاه دست آموز و گاه بی مهار ، گاه باربر و گاه آبرو بر و گاه مثمر و گاه بی ثمر، یکی تحریم را به دست گرفته است و دیگری ستون دموکراسی و آن یکی فقط سقف شرع را اما من به روشنی دیده ام فیلی را که آنها در تاریکی لمس کرده‌اند.»

 

 

یکی از حواشی حضور وحید حقانیان، قطعی چند باره برق سالن وزارت کشور بود.

photo_2024-06-01_13-14-22

 

دومین ثبت‌نام؛ مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق بهداشت، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. او هم اکنون نماینده مردم تبریز در مجلس دوازدهم است و قانونا منعی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

 



 

پزشکیان‌ درباره چرایی حل نشدن مشکلات هم گفت: «ما ۲ مشکل داریم، یکی در درون و یکی در بیرون. در درون همه افردی که علم و سواد دارند باید اقدام کنند نه آنان که هم حزبی هستند. کسی که قدرت به دست می‌گیرد و پاسخگو نیست، برخلاف سیاست‌ها عمل می‌کند. باید در داخل کشور وحدت بین تمام دسته‌ها ایجاد کنیم و روندها برمبنای شایستگی باشد. نه اینکه افراد ناتوان براساس ارتباط یا موارد دیگر، قدرت به دست بگیرند و مشکل ایجاد شود ‌ پاسخگو نباشند. اگر می‌خواهیم مشکل مملکت حل شود، باید به دانشمندان و افراد توانمند متکی شویم. در بیرون باید با دنیای بیرون ارتباط داشته باشیم.»

 

 

اولین ثبت‌نام؛ احمد رسولی‌نژاد

سید احمد رسولی نژاد، نماینده دوره‌های چهارم، پنجم، هفتم و یازدهم مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

احمد رسولی نژاد

 

رسولی نژاد خاطرنشان کرد: «به طور کلی دولت خوب از همکاری سازمان‌های دولتی بخش خصوصی و نهادهای مردمی تشکیل می‌شود. دولت خوب بر کاهش فقر ایجاد شغل رفاه رشد و توسعه تاکید دارد. دولت و حکمرانی خوب به دنبال ۶ عامل تاثیر گذار می باشد که عبارتند از: پاسخ گویی و حق اظهار نظر، حاکمیت قانون، کیفیت قوانین و مقررات، کارآیی و اثربخشی دولت ثبات سیاسی و اقتصادی و مبارزه با فساد.» 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها