|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و سوم خرداد

از ترمیم روابط اصلاح‌طلبان با رهبری تا مرگ مشکوک لیلا پهلوی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و سوم خرداد مورد دیدار با معاونان خاتمی، مرگ لیلا پهلوی، سفیر فلسطین در تهران و اخباری در مورد افغانستان نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از ترمیم روابط اصلاح‌طلبان با رهبری تا مرگ مشکوک لیلا پهلوی

آقاى [صلاح] زواوى، سفیر فلسطین [در تهران] آمد. شرحى دربارۀ وضع جارى منطقه داد و گفت، به وضع خطرناکى رسیده است. [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسرائیل]، نتوانسته به وعده امنیت عمل کند و مردم اسرائیل، او را تحت فشار دارند و در مقابل افکار عمومى جهان، براى خوددارى از فشار بر مردم فلسطین، به او فشار وارد مى‌کند. حضور جرج تنت، [رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا)] از آمریکا در منطقه و پیشنهاد او مبنى بر گزارش [جرج] میچل، [رئیس گروه حقیقت‌یاب]، به صورت مشروط مورد قبول اسرائیل و دولت خودگردان قرار گرفته، ولى شرط‌هاى دو طرف براى طرف دیگر قابل قبول نیست و احتمال موفقیت تنت، کم است و در صورت شکست تلاش‌ها، ممکن است اسرائیل فشار زیادى به فلسطینى‌ها وارد کند و اقدام به اخراج فلسطینى‌ها از کل اسرائیل و کرانه غربى و غزه کند؛ در این صورت خطر درگیرى نظامى در منطقه زیاد می‌شود. درخواست‌ کرد که ایران، قدم‌هاى مؤثرترى بردارد.

عصر، آقایان [محمدعلی] صدوقى، [معاون پارلمانی رئیس‌جمهور] و [محمدعلی] ابطحى، [رئیس دفتر رئیس‌جمهور] آمدند و براى حل مشکلات سیاسى که بین جناح‌ها وجود دارد و نیز تفاهم بیشتر بین رهبرى و رئیس‌جمهور استمداد کردند و براى شیوه‌ کار مشورت نمودند. گفتم، ضرورت دارد که دولت در وضع معاش مردم و آرامش جامعه و جلوگیرى از فساد، تلاش کند.

دیروز اعلام شد که دولت عربستان سعودی، خطوط لوله نفت عراق را که از طریق خاک سعودى به دریاى سرخ رفته، به عنوان غرامت تجاوزهاى عراق در اواخر جنگ با ایران، تصاحب کرده است؛ عراق براى نجات از وابستگى به خط لوله ترکیه و سوریه و خلیج فارس، این خط را احداث‌ کرد، ولى با تحریم نفتى، نتوانست از آن استفاده‌‌ای کند.

در افغانستان، اسماعیل‎خان، [والی سابق هرات]، جبهه جدیدى در جنوب هرات و نیز استان‌هاى جنوبى علیه طالبان باز کرده است. لیلا پهلوى، دختر کوچک [محمدرضا] شاه، در هتلى در لندن، به علت شناخته‌نشده‌اى فوت کرده است. در حادثه واژگون‌شدن کامیونى در راه زاهدان-کرمان، ۴۷ نفر فوت کرده‌اند و اکثرشان افغانى‌اند. دیروز و امروز، در تهران و نقاط دیگر کشور، باران خوبى داشتیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها