|

بهترین عمل برای برداشتن عینک و لنز کدام است؟

بهترین عمل برای برداشتن عینک و لنز کدام است؟

عینک و لنزهای تماسی راه حل های متداولی برای اصلاح بینایی هستند؛ ولی روش های جراحی چشم می توانند مشکلات بینایی را به صورت دائمی و برای همیشه اصلاح کنند یا به عبارت دیگر، نیاز به عینک و لنزهای تماسی را از بین ببرند. اگر شما نیز می خواهید عمل حذف عینک را انجام دهید، به احتمال زیاد نمی دانید کدام روش جراحی برای تان مناسب است و شاید برای انتخاب مناسب سردرگم هم شده‌اید. در ادامه شما را با انواع روش های جراحی برای حذف عینک و لنز از زندگی روزمره آشنا می کنیم و توضیح می دهیم کدام یک مناسب شماست.

انواع عمل برای برداشتن عینک و لنز

به لطف پیشرفت های روزافزون علم پزشکی، روش های جراحی مختلفی می توانند شما را از دست عینک ها و لنزهای تماسی نجات دهند و زندگی تان را دگرگون کنند. در ادامه، چهار جراحی متداول برای برداشتن عینک و لنز را معرفی می کنیم.

عمل لیزیک چشم

متداول ترین عمل حذف عینک در جهان «فمتولیزیک» نام دارد که در میان گروهی از مردم با نام لیزیک شناخته می شود. این عمل جراحی می تواند عیوب انکساری چشم مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را اصلاح کند. در طول این جراحی، جراح ابتدا از لیزری با نام فمتوسکند برای ایجاد فلپی بسیار نازک (به منظور دسترسی به قرنیه چشم) استفاده می کند. سپس شکل قرنیه را با استفاده از لیزر اگزایمر تغییر می دهد تا نحوه واردشدن نور به چشم و عیوب انکساری چشم اصلاح شود. جراح در مرحله آخر، فلپ را در جای خود قرار می دهد و جالب آنکه لازم نیست آن را بخیه بزند.

تکنولوژی‌های جدید مانند فمتولیزیک به هیچوجه نیازی به تیغ جراحی ندارند و به علت مدت زمان بهبودی کوتاه و ایجاد بهترین نتایج بینایی بسیار محبوب هستند. خوب است بدانید که این روش برای حذف عینک توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است.

عمل لازک چشم

امروزه عمل لازک با عمل PRK و در مواردی با عمل Trans PRK جایگزین شده است و در حال حاضر دیگر عمل لازک در هیچ مرکزی در دنیا انجام نمی شود.

2

 

عمل PRK

در عمل PRK نیز از لیزر برای اصلاح عیوب انکساری چشم و حذف عینک استفاده خواهد شد؛ ولی مراحل این جراحی با فمتولیزیک  متفاوت است. برای مثال، فلپی در قرنیه ایجاد نمی‌شود. در این جراحی، جراح بخش خارجی قرنیه را که با نام اپیتلیوم شناخته می‌شود، پیش از تاباندن لیزر اگزایمر، برمی‌دارد. پس از جراحی، این بخش به‌صورت طبیعی با گذشت زمان دوباره ترمیم می شود. 

در این جراحی که به صورت سرپایی انجام می شود ابتدا چشم بیمار با استفاده از قطره های مخصوص به صورت موضعی بی حس می شود؛ سپس جراح لایه بسیار نازکی از قرنیه را برداشته و با استفاده از لیزر اکسایمر تغییراتی در انحنای قرنیه به وجود می آورد تا از میزان عیب انکساری چشم (بر اساس یافته های تشخیصی) کاسته شود.

پس از پایان عمل هم چشم پزشک از نوعی لنز تماسی برای پوشاندن سطح قرنیه استفاده می کند؛ این لنز که به عنوان یک پانسمان عمل می کند تا زمان ترمیم لایه سطحی قرنیه روی چشم باقی می ماند.

عمل PRK گزینه مناسبی برای افرادی با قرنیه های نازک تر یا برخی افرادی که کاندیدای مناسبی برای عمل لیزیک نیستند، به شمار می رود. در این جراحی مدت زمان بهبودی و رسیدن به دید مناسب در مقایسه با فمتولیزیک طولانی تر است؛ ولی این دو نتایجی یکسان در کاهش وابستگی به عینک و لنزهای تماسی دارند.

عمل Trans PRK

TransPRK  یا عمل «ریفایند ترنس پی آر کی» یکی از روش‎های درمان لیزری برای اصلاح عیوب انکساری چشم است. در روش اولیه یا همان PRK برای برداشتن لایه سطحی قرنیه (اپی‎تلیوم) قبل از تاباندن لیزر برای اصلاح شماره چشم، جراح از روش مکانیکال و ابزار مخصوص جراحی چشم استفاده می‎کرد. در روش «ترنس پی آر کی» کل فرآیند جراحی از ابتدا تا انتها توسط لیزر انجام می‌شود.

در تکنیک ترنس پی آر کی نسبت به عمل پی آر کی بیمار دوره نقاهت کوتاه‎تری را طی خواهد کرد. یکی دیگر از مزایای ترنس پی آر کی احتمال کمتر ابتلا به کدورت قرنیه نسبت به جراحیPRK  است.

3

جدیدترین روش عمل چشم برای برداشتن عینک (فمتواسمایل)

تکنیک فمتو اسمایل چشم یا عمل ریلکس اسمایل(ReLEx SMIILE)  آخرین نسل از جراحی‌های اصلاح عیوب انکساری و حذف عینک است و کم تهاجمی‌‌‌ترین شیوه درمان اصلاح نزدیک ‌بینی و آستیگماتیسم می باشد و مهمترین مزیت عمل ریلکس اسمایل این است که بدون هیچگونه لایه برداری از سطح قرنیه انجام می گیرد.

در تکنیک عمل اسمایل در عمق ۱۱۰ تا ۱۳۰ میکرون از سطح قرنیه دو برش ایجاد می شود. این دو برش تشکیل یک بافت عدسی شکل در داخل قرنیه می دهد که با خارج کردن آن از طریق یک برش ۲ تا ۴ میلی‌متری، فرم قرنیه تغییر پیدا کرده و دید بیمار اصلاح می شود.

در این عمل که از لیزر فمتوسکند برای برش استفاده می شود به‌دلیل وارد شدن کمترین میزان انرژی به قرنیه، بهبود و التیام قرنیه سریع‌تر روی می‌دهد.

 

کدام عمل برداشتن عینک و لنز برای من مناسب است؟

برای دریافت پاسخی دقیق برای این سؤال باید به چشم پزشکی باتجربه مانند چشم پزشکان بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور مراجعه کنید تا با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت عیوب انکساری چشم، بیماری های چشمی مانند آب مروارید یا تنبلی چشم، ضخامت قرنیه، سن و سبک زندگی شما بهترین روش جراحی را پیشنهاد دهند.

اما در یک نگاه کلی خوب است بدانید اگر دارای شرایط زیر هستید، عمل PRK و یا Trans PRK مناسب شماست:

  • اگر دچار آستیگماتیسم، دوربینی یا نزدیک بینی هستید
  • اگر قرنیه های نازکی دارید
  • اگر دارای سابقه آسیب چشمی مانند زخم قرنیه هستید

اگر دارای شرایط زیر هستید، عمل فمتولیزیک مناسب شماست:

  • اگر باید در کمتر از 3 الی 4 روز به محل کار بازگردید
  • اگر قرنیه شما ضخامت لازم را دارد
  • اگر دچار خشکی چشم شدید نیستید
  • اگر شماره عیوب انکساری شما برای عمل فمتولیزیک مناسب است

و اگر دارای شرایط زیر هستید، عمل اسمایل برای شما مناسب است:

  • اگر می خواهید پس از جراحی دچار خشکی چشم کوتاهی شوید
  • اگر دچار نزدیک بینی یا آستیگماتیسم هستید
  • اگر لازم است چشم تان در مدت کوتاهی بهبود یابد
  • اگر ورزشکار هستید

بیمارستان چشم پزشکی نور؛ یکی از بهترین مراکز برای انجام عمل حذف عینک

اکنون که با انواع روش‌های عمل حذف عینک مانند فمتولیزیک، فمتواسمایل، Trans PRK و PRK آشنا شدید و دانستید که مشاوره و معاینه چشم پزشکان برای پیداکردن مناسب ترین روش جراحی لازم است، می‌توانید سفر خود را برای داشتن یک زندگی بدون عینک و لنز تماسی شروع کنید. اگر به دنبال مرکزی معتبر برای اصلاح عیوب انکساری چشمان خود با بهترین روش جراحی می گردید، ما مراجعه به بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور را به شما پیشنهاد می کنیم.

چشم پزشکان باتجربه این بیمارستان، انواع عیوب انکساری چشم و انواع بیماری‌های چشمی مانند تنبلی چشم و آب مروارید را با جدیدترین روش های جراحی درمان می کنند و دیدی واضح را به شما هدیه می دهند. آن ها می توانند به شما کمک کنند مزایا و معایب هر یک از روش های جراحی برای حذف عینک را درک کنید و مناسب ترین روش را با توجه به اهداف خود برگزینید.

همین امروز هم می توانید با مرکز تماس بیمارستان نور تماس بگیرید؛ فرصت مناسبی برای ملاقات با چشم پزشکان رزرو کنید و اولین قدم را برای حذف عینک خود بردارید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها