|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| هفدهم شهریور

روایتی از دیدار با فرماندهان سپاه تا دوری سودان از نیروهای انقلاب

هاشمی رفسنجانی روز هفدهم شهریور در مورد دیدار با فرماندهان سپاه، سفیر ایران در سودان و بیانیه کنفرانس دوربان نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایتی از دیدار با فرماندهان سپاه تا دوری سودان از نیروهای انقلاب

سفیر جدید ایران در سودان -آقاى [حمید] بیات- براى خداحافظى و مشورت آمد. گفت، مجموعاً در سال‌هاى اخیر، روابط تضعیف شده است. سودان، بدهى خود را نمى‌پردازد؛ زیادتر هم شده و اخیراً وزیر اوقاف به ایران اعتراض‌ کرده‌ که چرا در امور داخلى آنها دخالت مى‌کند؛ گویا مقصودش تقویت تشیع است. سودان به مصر و لیبى نزدیک‌تر شده، به قیمت فاصله گرفتن از نیروهاى انقلابى اسلامى و نزدیک شدن به لیبرال‌ها و امید بسته که روابطش با غرب و آمریکا بهتر شود.

آقایان دکتر [هادی] منافى، [رئیس بیمارستان مهر] و دکتر [محمد] عابدی‌پور آمدند. از وضع جراح‌هاى پلاستیک و ترمیمى‌ گفتند. عصر، جمعى از فرماندهان سپاه [آقایان علیرضا افشار، محمدنبی رودکى، علی فضلى، مجید خادم، اسماعیل‌کوثرى، اسدالله ناصح، جعفر اسدى و حسین پروین] آمدند و در مورد نمایشگاه جامع جنگ تحمیلى در مصلاى تهران توضیح دادند و خواستند برایشان سخنرانى‌ کنم. دیشب، بعد از پیروزى تیم‌ ملى فوتبال ایران بر عراق در بغداد، در چندین شهر بزرگ ایران، من‌جمله تهران، مشهد، شیراز و همدان، جوان‌ها به خیابان‌ها ریخته و [شادی و] شلوغ کرده‌اند و در مواردى با نیروى انتظامى درگیر شده‌اند.

کنفرانس [ضد نژادپرستی] دوربان، امروز بیانیه نهایى خود را منتشر کرد. دولت‌هاى اروپایى توانستند مانع محکومیت اسرائیل و مترادف‌بودن صهیونیسم با نژادپرستى شوند؛ گرچه بر حق فلسطینى‌ها براى داشتن‌ کشور مستقل در فلسطین و نیز جنایت‌بودن ستم‌هاى برده‌داران [تأکید شد]. ایران، با [صدور] اعلامیه‌اى، موضع خود را در مقابل بیانیه مشخص‌ کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها