|

جوابیه انجمن جامعه‌شناسی ایران به شهرداری تهران:

اقدام شهرداری برای تخلیه ملک انجمن قانونی نیست

انجمن جامعه‌شناسی ایران در پاسخ به جوابیه شهرداری تهران، مجددا تاکید بر آن کرده است که این اقدام شهرداری، غیرقانونی است و خواستار لغو حکم تخلیه شد.

اقدام شهرداری برای تخلیه ملک انجمن قانونی نیست

به گزارش خبرنگار شبکه شرق، در «۱۶ تیرماه» و یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری از انجمن جامعه‌شناسی ایران خواسته شد تا در اجرای حکم  دادگاه، ملک شهرداری تهران را که در اختیار آن انجمن برای بهره‌برداری گذاشته شده بود، تخلیه کند.

انجمن جامعه‌شناسی ایران در واکنش نسبت به صدور این حکم در مصاحبه‌ای با شبکه شرق اعلام کرد: «این انجمن از سال ۱۳۹۲ و بر اساس مصوبه شورای شهر وقت تهران، این ملک را در اختیار داشته و در آن مکان به امور آموزش‌های شهروندی و جامعه‌محور می‌پردازد.» در واکنش به گزارش شبکه شرق، شهرداری تهران جوابیه منتشر کرده با این عنوان که «حکم تخلیه قانونی بوده است».

در ادامه، انجمن جامعه‌شناسی ایران در پاسخ به جوابیه شهرداری تهران، مجددا تاکید بر آن کرده است که این اقدام شهرداری، غیرقانونی است و خواستار لغو حکم تخلیه شد. 

پاسخ انجمن  جامعه‌شناسی ایران به شهرداری تهران به شهرداری تهران شرح زیر است: 

«شهرداری در جوابیه خود نوشته است، ملک  مورد اشاره به صورت رایگان و بدون مصوبه شورای اسلامی شهر تهران به انجمن جامعه شناسی ایران تحویل داده شده است. اما در مصوبه تعیین تکلیف املاک واگذارشده شهرداری تهران مورخ «۱۵ تیرماه ۱۴۰۰»، از سوی شورای شهر تهران، این شورا، فهرست املاکی که مطابق بند «۶» ماده ۵۵ به صورت قانونی به سمن‌ها  و انجمن‌های فرهنگی هنری واگذار شده است را منتشر کرده که در ردیف «۳۶» آن نام انجمن جامعه‌شناسی ایران آمده است و به آن مجوز تمدید بهره‌برداری از ملک در اختیار را داده است. بر اساس ماده هفتم مصوبه مذکور شورای شهر و با استناد به بند «۶» ماده «۵۵» قانون شهرداری‌ها، شهرداری مجاز است املاک، ساختمان‌ها و فضاهای ذکر شده در فهرست پیوست را به مجموعه‌های عام‌المنفعه، خیریه‌ها، سمن‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و فرهنگی و مجموعه‌ها و موسسات فرهنگی و هنری و با  شرایط  مذکور در تبصره‌های ذیل این ماده به بهره‌برداران واگذار کند. از جمله این مجموعه‌ها در فهرست ۸۶ موردی پیوست مصوبه، نام انجمن جامعه‌شناسی ایران هم آمده است.

متاسفانه مسئولین شهرداری در جوابیه مذکور به آن مصوبه شورای شهر اشاره کرده اما با نادیده گرفتن آن اعلام می‌کنند کارشان قانونی بوده، اما نظر آنها خلاف مصوبه مذکور است.

در این مصوبه، شورای شهر تهران نه تنها حق بهره‌برداری از ملک را از انجمن جامعه‌شناسی ایران سلب نکرده است، بلکه به‌منظور تداوم فعالیت این نهادها در ماده دوم، شهرداری را مکلف به تشکیل کمیسیونی کرده است تا هر دو سال نسبت به تداوم فعالیت‌ها در این مجموعه‌ها تصمیم‌گیری شود. اما شهرداری عملا برخلاف روح مصوبه شورای شهر عمل کرده است. هدف شورای شهر تهران در این مصوبه این بوده که جلوی واگذاری‌های غیر مصوب شورای شهر را بگیرد و نه اینکه برای نهادهای دارای مجوز بهره‌برداری از سوی شورای شهر مشکل ایجاد کند. شهرداری حتی در جوابیه خود هم متوجه قانون نشده است و ادعای کاملاً بی‌موردی را مطرح می‌کند.

این عبارت در جوابیه شهرداری نیز که «این ملک ۱۱ سال به صورت رایگان در اختیار انجمن جامعه‌شناسی ایران قرار گرفته است»، کاملاً اشتباه است. انجمن جامعه‌شناسی در ازای ملکی که توسط شهرداری در اختیار گرفته، بخشی از فعالیت‌های اجتماعی که بر عهده شهرداری است در حوزه تقویت هویت شهری از طریق آموزش‌های علمی و جامعه‌محور را انجام داده است.

شهرداری متولی امور شهر است اما مالک شهر نیست، مالک شهر مردم هستند، و دارایی‌های شهرداری، اگرچه به نام شهرداری هستند، اما مالک حقیقی و بهره‌بردار حقیقی آنها، مردم شهر هستند. بر اساس قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف است املاک و دارایی‌های‌اش را در اختیار انجمن‌ها و تشکل‌های علمی و نهادهای عام‌المنفعه قرار دهد تا آنها همین کار را انجام دهند. این وظایفی است که خود شهرداری باید انجام دهد و اگر انجام نمی‌دهد، باید فضایی در اختیار انجمن‌ها و سمن‌ها قرار دهد تا آنها این وظایف شهرداری را انجام دهند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها