|

پیش‌بینی ترسناک و هشدار مهم هواشناسی برای ۱۷ استان کشور؛ طوفان شن، موج جدید گرما و بارش‌های سیل‌آسا در راه است/ ویدئو

همزمان با ورود موج جدید گرما در بسیاری از استان‌های کشور، سازمان هواشناسی برای چند استان هشدار سطح نارنجی سیل و سیلاب ناگهانی صادر کرده است.

پیش‌بینی ترسناک و هشدار مهم هواشناسی برای ۱۷ استان کشور؛ طوفان شن، موج جدید گرما و بارش‌های سیل‌آسا در راه است/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی با اعلام بارندگی و  رگبار شدید، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور، بارش‌های سیل‌آسا و وقوع سیلاب، افزایش دما و ماندگاری گرما را در بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی کرد.

سازمان هواشناسی  از ناپایداری‌های محلی در ۱۷ استان کشور و فعالیت سامانه بارشی در برخی  استان‌های جنوب شرق خبر داد و نسبت به سیلابی شدن مسیل‌ها، وقوع سیل، سیلاب ناگهانی و طغیان رودخانه‌های فصلی هشدار نارنجی صادر کرد و اعلام کرد:  «طوفان شن در راه کشور است.»

سازمان هواشناسی اعلام کرد: «امروز «سه‌شنبه، ۹ مرداد ۱۴۰۳» در خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، به‌ویژه در ساعت‌های بعدازظهر و شب رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.»

با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور امروز «سه‌شنبه» در خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، به‌ویژه در ساعت‌های بعدازظهر و شب رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه و پنجشنبه در ارتفاعات شرقی البرز، جمعه در گلستان، خراسان شمالی و شنبه در گلستان و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل در ساعت‌های بعدازظهر و شب رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

در سه روز آینده، در استان‌های ساحلی خزر، در برخی ساعت‌ها، بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

همچنین در سه روز آینده در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، برخی نقاط استان‌های فارس، هرمزگان و در جنوب کرمان در ساعت‌های بعد از ظهر رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش بینی می‌شود.

طی پنج روز آینده در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، وزش باد شدید، گاهی گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه تا شنبه با توجه به تشدید سرعت وزش باد در برخی ساعت‌ها در شرق کشور طوفان گردوخاک رخ خواهد داد.

آسمان امروز تهران صاف و در برخی ساعت‌ها همراه با وزش باد و گرد و خاک خواهد بود. بیشینه دمای امروز تهران ۳۶ و کمینه دمای آن ۲۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر است.

هشدار نارنجی سیل هواشناسی

سازمان هواشناسی از ناپایداری‌های محلی در ۱۷ استان طی امروز تا شنبه هفته آینده و مخاطرات ناشی از آن خبر داد و اعلام کرد: «طوفان شن در راه شرق کشور است.»

بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی سه روز آینده در سواحل دریای خزر در  برخی ساعات بارش‌های پراکنده روی می‌دهد.

امروز، سه‌شنبه، در خراسان شمالی، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در ارتفاعات شرقی البرز، جمعه در گلستان و خراسان شمالی و شنبه هفته آینده در گلستان، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل در ساعات بعدازظهر و شب رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

طی سه روز آینده، در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، برخی مناطق فارس، هرمزگان و جنوب کرمان در ساعات بعدازظهر رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد گردوخاک و تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

طی پنج روز آینده، در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید همراه با گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

طی روزهای پنجشنبه تا شنبه هفته آینده، با توجه به تشدید سرعت وزش باد در برخی ساعات در شرق کشور طوفان گردوخاک روی می‌دهد.

امروز و فردا چهارشنبه شرق دریای عمان و پنجشنبه و جمعه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر مواج می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره فعالیت سامانه بارشی به‌همراه ناپایداری‌های محلی 

زمان پایان: جمعه 1403/05/12

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/05/09: شرق گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، سمنان و تهران، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب غرب کرمان و جنوب شرق فارس.

چهارشنبه 1403/05/10: جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب و جنوب غرب کرمان، شرق و جنوب شرق فارس و ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد.

پنجشنبه 1403/05/11: ارتفاعات و دامنه در گلستان و شرق مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، شرق و شمال هرمزگان و شرق و ارتفاعات شمالی فارس.

جمعه 1403/05/12: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، جنوب و مرکز اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب غرب کرمان و شرق فارس.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت‌شده به مکانهای مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

هشدار هواشناسی درباره افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1403/05/12

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید، گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/05/09: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، مرکزی، قم، لرستان، جنوب سمنان و همدان.

چهارشنبه 1403/05/10: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان و جنوب تهران.

پنجشنبه 1403/05/11: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، سمنان، قم، اصفهان، مرکزی، همدان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، تهران، البرز و قزوین.

جمعه 1403/05/12: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، اصفهان، مرکزی، قم، همدان، یزد، تهران، البرز، قزوین، ایلام و خوزستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی.

هشدار نارنجی هواشناسی درباره وقوع سیلاب

سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط استان‌های جنوب شرق خبر داد و نسبت به سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی هشدار نارنجی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، این سامانه با سطح هشدار نارنجی امروز سه شنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب و جنوب غرب کرمان فعالیت می کند که مخاط‍راتی نظیر رگبار باران، رعد و برق همراه با وزش باد شدید و سیلابی شدن مسیل ها پی دارد.

اثرات مخاطره آمیزی سامانه شامل سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی است.

توصیه می شود برای کاهش اثرات مخاطره آمیز فعالیت سامانه نسبت به «عدم تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع» اقدام شود.

توصیه می شود از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها اطمینان شود و تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده اتخاذ شود.

«آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی» از دیگر توصیه های سازمان هواشناسی برای شرایط پیش رو است.

افزایش دما و ماندگاری گرما در بیشتر مناطق کشور

سازمان هواشناسی با اعلام رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور، افزایش دما و ماندگاری گرما را در بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی کرد.

سازمان هواشناسی برای ۳ روز آینده در سواحل خزر در خراسان شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی در ساعات بعدازظهر و شب، بارش پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی کرده است.

همچنین در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و کرمان، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید همراه با گرد وخاک و کاهش کیفیت هوا قابل انتظار است.

طی ۵ روز آینده در شمال‌شرق، شرق، جنوب‌شرق، جنوب‌غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز وزش باد شدید همراه با کاهش دید و کاهش کیفیت هوا رخ می‌دهد.

هشدار هواشناسی درباره افزایش وقوع سیل و بلایای طبیعی در ایران

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: اگر گرمای هوا با همین شیب ادامه یابد و ایران نسبت به انقلاب صنعتی ۴ درجه افزایش دمای هوا را تجربه کند، پیش بینی می‌شود تعداد دفعات وقوع سیل در ایران ۲.۷ برابر و شدت سیلاب ۳۰ درصد افزایش یابد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اشاره به اثرات تغییرات اقلیمی بر گرمایش جهان و ایران در روز‌های گذشته، درباره افزایش وقوع سیلاب در نواحی مختلف کشور در پی تغییرات اقلیمی توضیح داد: چنانچه بخواهیم مقایسه‌ای را با زمان پیش از انقلاب صنعتی صورت دهیم، می‌توان گفت که با افزایش یک درجه دمای هوا احتمال افزایش ۱.۳ برابری تعداد دفعات بارش‌های سیل‌آسا وجود دارد و از سوی دیگر حدود ۶.۷ درصد شدت این بارش‌ها افزایش می‌یابد.

ضیاییان تصریح کرد: چنانچه دمای هوا ۱.۵ درجه نسبت به قبل افزایش را ثبت کند پیش‌بینی می‌شود تعداد دفعات وقوع بارش‌های سیل‌آسا ۱.۵ برابر و شدت وقوع ۱۰.۵ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: انتظار می‌رود این امر درخصوص ایران که حدود ۲ درجه افزایش دما را نسبت به ۵۰ سال گذشته به ثبت رسانده است، تعداد دفعات وقوع بارش‌های سیل‌آسا و سنگین و وقوع سیلاب بر اساس معیار‌های جهانی حدود ۱.۷ برابر و شدت وقوع آن ۱۴ درصد افزایش یابد. اگر گرمای هوا با همین شیب ادامه یابد و ایران نسبت به انقلاب صنعتی ۴ درجه افزایش دمای هوا را تجربه کند، پیش‌می‌شود تعداد دفعات وقوع سیل در ایران ۲.۷ برابر و شدت سیلاب ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در پایان درباره راهکار‌های مدیریت این شرایط و برون رفت از این بحران خاطرنشان کرد: در این زمینه راهکار‌های مختلفی وجود دارد که اول مربوط به تلاش برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است و دومین راهکار که موثرتر به نظر می‌رسد سازگاری با این شرایط است که در این رابطه می‌توان به تغییر زیرساخت‌ها، تغییر رفتار مردم و... اشاره کرد.

هشدار هواشناسی درباره سیلاب ناگهانی همزمان با موج گرما در کشور

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: همزمان با موج گرما در بسیاری از استان‌های کشور، سازمان هواشناسی برای ۹ استان هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

حسین ظفری در گفتگو با بخش خبری شبکه خبر گفت: براساس این اطلاعیه، احتمال وقوع سیلاب در مناطقی از استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های تهران، قزوین، البرز و زنجان وجود دارد.

این مقام مسئول افزود: سازمان مدیریت بحران به استان‌های درگیر اعلام کرده است که در این دو روز تمامی ادارات اجرایی و خدمات رسان در آماده باش کامل باشند و تمامی مرخصی‌های عوامل لغو شود.

­سخنگوی سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه سطح آمادگی دستگاه‌های امدادی مطلوب است، گفت: مدیریت بحران استان‌های درگیر با تشکیل جلسه و بررسی شرایط جوی، مسیل‌هایی را که به لایروبی نیاز دارند، به سرعت لایروبی کنند.

­ظفری افزود: به هموطنان ۹ استان هشدار می‌دهیم که از اتراق در کنار مسیل‌ها و رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها