|

عسگرپور: در کشور ما با هر پدیده جدید مبارزه می‌شود

همچنان بحث عملکرد ساترا در چند ماه گذشته داغ است و محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل انجمن صنفی وی‌اودی و علی سرتیپی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن نمایش ویدئوی برخط، به‌تازگی درباره حواشی اخیر پلتفرم‌ها اظهارنظر کردند.

عسگرپور: در کشور ما با هر پدیده جدید مبارزه می‌شود

همچنان بحث عملکرد ساترا در چند ماه گذشته داغ است و محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل انجمن صنفی وی‌اودی و علی سرتیپی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن نمایش ویدئوی برخط، به‌تازگی درباره حواشی اخیر پلتفرم‌ها اظهارنظر کردند.

عسگرپور در دومین پنل نخستین روز کنگره موبایل ایران با اشاره به معادله جدیدی که در ۱۰ سال گذشته شکل گرفته است، گفت: «در نتیجه این معامله، نوع جدیدی از عرضه محصولات تصویری به وجود آمد. بخش خصوصی احساس کرد که ماده تبصره‌ای در ارشاد وجود دارد و می‌تواند براساس‌آن سریال بسازد و آن سریال‌ها را روی دی‌وی‌دی به بازار عرضه کند در عین حال مجوزها را هم از ارشاد دریافت کند. از جایی موضوع حساسیت بیشتری پیدا کرد و این با رشد وی‌اودی‌ها مصادف شد. البته بر این باورم اگر وی‌اودی‌ها هم رشد نمی‌کردند، باز تلویزیون وارد ماجرای سریال‌سازی بخش خصوصی می‌شد؛ زیرا مدیران تلویزیون فکر می‌کردند که این مخاطبان آنان است که به تماشای سریال‌های وی‌اودی‌ها می‌نشینند یا حتی سازندگان سریال‌های تلویزیون می‌گفتند که محدودیت در تلویزیون بیشتر است و در بخش خصوصی کمتر و این معادلات را به هم می‌زد؛ بنابراین تلویزیون به‌عنوان مدعی وارد می‌شد».

او به موضوع پخش زنده در پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: «بحث پخش زنده هم در پلتفرم‌ها مطرح شد که این هم برای حاکمیت بسیار سنگین بود و برای‌شان سؤال بود که تنظیم‌گری این بخش به چه ترتیب خواهد شد. وقتی اینها در کنار هم قرار گرفتند، واژه صوت و تصویر فراگیر خلق شد و مهندسان قدیم تلویزیون هم این واژه را برای مقامات بلندمرتبه تعریف کردند و در اصل پخش زنده را در نظر گرفتند. براساس همین تعریف حکم رسمی گرفتند و در نهایت این برداشت از صوت و تصویر فراگیر بسط پیدا کرد و حتی به پست‌های مجازی هم کشید. همه اینها در حالی بود که صداوسیما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانست نظارت را انجام دهد و بخشی را به اسم ساترا تأسیس کرد که نظارت‌ها را انجام دهد».

علی سرتیپی در پاسخ به این پرسش که نقش نظارتی تلویزیون و ساترا بر پلتفرم‌ها چقدر اثرگذار بوده است و تعامل با ساترا چطور پیش می‌رود؟ گفت: «اینکه چند درصد از موبایل وی‌اودی‌ها را دنبال می‌کنند، عددی حدود ۵۰ درصد است. سهم موبایل نسبت به دیگر ابزاری که مخاطبان برای دنبال‌کردن وی‌اودی‌ها استفاده می‌کنند، یک مقدار پایین‌تر آمده است. نباید فراموش کرد که مردم در ابتدا روی موبایل‌ها وی‌اودی دیدند و بعد این موجب رشد شد. درمورد وضعیت کنونی تولیدات و ساترا ما مشکلات بسیار زیادی داشتیم. از یک‌سال‌و خرده‌ای قبل که وارد این عرصه شدم، با شرایط متفاوت و بدی نسبت به 30 سالی که با ارشاد کار کرده بودم، مواجه شدم. به نظرم چنین آمد که دوستان نمی‌خواهند ما کار کنیم. گویی از دست‌شان در رفته و چند وی‌اودی فعال شده است و حالا وضعیت را مایل‌اند به گونه‌ای تغییر دهند که ما کنار برویم؛ اما اصرار ما و نگاه کلی حاکمیتی به پلتفرم‌ها باعث شد این فعالیت‌ها مثبت تلقی شود و ما هم ایستادیم و بالاخره کارمان ادامه پیدا کرد. اصل قضیه این بود که دوستان نگاه تلویزیون را داشتند و حتی می‌گفتند پلتفرم‌ها باید از تلویزیون هم سخت‌گیرانه‌تر ممیزی شود». سرتیپی افزود: «مشکل اصلی اینجاست که فعلا آیین‌نامه‌ای نداریم؛ ولی خوشبختانه در‌حال‌حاضر وضع کمی بهبود یافته و هماهنگی با ساترا افزایش یافته است».

در ادامه عسگرپور افزود: «ماجرای صنف، آحاد هنرمندان و بخش دیگری که در این زیست‌بوم فعالیت می‌کنند، در محدوده کشور ایران باید تعریف شوند. وقتی درمورد یک پدیده صحبت می‌کنیم، مثل ماهواره، ویدئو و... هرکدام از اینها یک زیست‌بوم را ایجاد می‌کند، فرق کشور ما با کشورهای مترقی اینجاست که در کشورهای مترقی درمورد پدیده‌های جدید ازجمله وی‌اودی‌ها که در دنیا هم جدید هستند، خیلی سریع در مدت یکی، دو سال زیست‌بوم تعریف می‌شود؛ اما در کشور ما اول با هر پدیده جدید مبارزه می‌شود؛ از ویدئو تا ماهواره. بعد بالاخره می‌پذیریم که زیست‌بومی شکل بگیرد. با این مقدمه خواستم بگویم که صنف در کشور ما با این چیزها تعریف می‌شود. یکی از مشکلات ما این است که صنف‌ها کجا باید ثبت شوند. برای ما این مسئله است که وقتی برای پلتفرمی اتفاقی می‌افتد که براساس فهم از قانون اثری ساخته شده و حالا به مشکل خورده، صنف باید در ادامه از آنان حمایت کند؟ این می‌شود پیگیری صنفی یا سیاسی؟ ما با این آشفتگی مواجه هستیم. براساس اساسنامه‌ای که داریم، کارهایی را که تعریف شده، انجام می‌دهیم».

در پایان علی سرتیپی درباره تأثیر اختلال اینترنت در وضعیت بازدیدها و مخاطبان پلتفرم‌ها گفت: «از شهریور ماه به بعد دو مشکل داشتیم؛ یکی اختلال اینترنت و مشکل دوم بحث تبلیغات بود. گرچه در بخش اول به دلیل استفاده این پلتفرم‌ها از زیرساخت داخلی مشکلات چندان عمده نبود؛ اما در بخش تبلیغات فشار زیادی به پلتفرم‌ها وارد شده است. این مشکلات هم به دلیل دسترسی‌نداشتن به اینستاگرام و محدودیت‌های تبلیغات محیطی به دلیل شرایط کشور و از سوی دیگر نگاه مخاطبان به چنین تبلیغاتی رخ دادند. در‌حال‌حاضر در هر دو این زمینه‌ها شرایط بهبود یافته است».

سرتیپی در بخش پایانی سخنانش به نقش مهم سرویس‌های وی‌او‌دی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: «اگر در دوره کرونا این سرویس‌ها وجود نداشت، مشکلات معیشتی بسیاری برای اهالی صنعت سینما پدید می‌آمد. این پلتفرم‌ها از بی‌کاری چندین هزار نفر جلوگیری کردند؛ در‌عین‌حال اکران آنلاین فیلم‌ها پس از اکران سینمایی نیز باعث رونق صنعت سینما در این دوره شد». او تأکید کرد اگر پیش از اکران‌های آنلاین وی‌اودی‌ها فیلم‌ها به قیمت یک‌و‌نیم میلیارد برای عرضه بعد از اکران عمومی خریداری می‌شدند، اکنون این میزان به نزدیک پنج میلیارد در اکران‌های آنلاین رسیده است.

عسگرپور نیز در پایان این نشست گفت: «در هر موضوعی در کشورمان یک چیزی را با یک جای دنیا مقایسه می‌کنیم؛ اما نکته این است که فقط بخشی از ماجرا در نظر گرفته می‌شود و یک کلیت قیاس نمی‌شود. آنچه باید به آن توجه کنیم، این است که این فضای مدرن ایجاد شده و ادامه خواهد داشت، مدل نظارت امروزی مدل نظارت 30 سال قبل است. ما هیچ راهی غیر از خودتنظیم‌گری نداریم که در همه دنیا  انجام می‌شود».