|

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به دخالت در انتخابات ایالت جورجیا متهم شد

دردسر بزرگ برای ترامپ

رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، با یک اتهام قضائی جدید مواجه شده است؛ اتهامی که در صورت اثبات می‌تواند دردسر بزرگی برای او و رؤیای بازگشت به کاخ سفید ایجاد کند. ترامپ که با چالش‌های حقوقی متعددی درگیر است و اتهام‌های پیشین را رد کرده، این‌ بار با اتهام دخالت در نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ایالت جورجیا روبه‌رو شده است. این چهارمین پرونده کیفری علیه ترامپ است که تنظیم می‌شود.

دردسر بزرگ برای ترامپ

رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، با یک اتهام قضائی جدید مواجه شده است؛ اتهامی که در صورت اثبات می‌تواند دردسر بزرگی برای او و رؤیای بازگشت به کاخ سفید ایجاد کند. ترامپ که با چالش‌های حقوقی متعددی درگیر است و اتهام‌های پیشین را رد کرده، این‌ بار با اتهام دخالت در نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ایالت جورجیا روبه‌رو شده است. این چهارمین پرونده کیفری علیه ترامپ است که تنظیم می‌شود. او در هر چهار مورد اعلام بی‌گناهی کرده است. در کیفرخواستی که دادگاه ایالت جورجیا صادر کرده، ترامپ و ۱۸ نفر از مشاورانش به تلاش‌های مختلف برای تغییر نتایج شکست در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع خود متهم شده‌اند. این اتهامات که فانی ویلیس، دادستان منطقه فولتون، روز 14 آگوست مطرح کرد، به مشکلات حقوقی پیش‌روی ترامپ می‌افزاید؛ آن هم درحالی‌که او نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست. در کیفرخواست ۹۸صفحه‌ای منتشرشده دادگاه ایالت جورجیا، این ۱۹ متهم با ۴۱ مورد اتهام مجرمانه مواجه‌اند. آنچه به آنها نسبت داده شده، اتهاماتی است که می‌تواند تا ۲۰ سال حبس به دنبال داشته باشد. مارک میدوز، رئیس دفتر سابق ترامپ در کاخ سفید، رودی جولیانی و جان ایستمن و وکلای او از‌جمله این متهمان‌ هستند.

دادستان منطقه فولتون درباره این اتهام‌ها گفت: «متهمان این پرونده به جای پیروی از روند قانونی ایالت جورجیا در رقابت‌‌های انتخاباتی، در یک اقدام جنایتکارانه و تلاش برای از اعتبار انداختن نتیجه انتخابات شرکت کرده‌اند». او گفت که ترامپ و دیگر متهمان تا 25 آگوست فرصت دارند داوطلبانه تسلیم شوند وگرنه بازداشت خواهند شد. این مقام قضائی همچنین افزود که قصد دارد همه ۱۹ متهم را با هم محاکمه کند.

درو فیندلینگ، جنیفر لیتل و ماریسا گلدبرگ، وکلای ترامپ، در واکنش به این موضوع با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «کیفرخواست یک‌طرفه هیئت‌منصفه پس از شهادت افرادی صادر شده است که با اغراض شخصی و سیاسی وارد قضیه شده‌اند. ما مشتاق بررسی دقیق این کیفرخواست‌ هستیم که بدون شک مغایر با قانون اساسی انجام شده است».

به گزارش رویترز، در کیفرخواست صادرشده علیه ترامپ و مشاورانش به جرائمی اشاره شده است که گفته می‌شود ترامپ یا نزدیکانش از پیش از انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۲ مرتکب شده‌اند؛ از‌جمله شهادت دروغ نزد قانون‌گذاران مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات و ترغیب مقام‌های ایالتی برای تغییر نتایج. این بیانیه همچنین می‌گوید که متهمان با ارائه فهرست‌های جعلی از رأی‌دهندگان تلاش کردند روند انتخابات ایالات متحده را به هم بزنند. در عین حال این اتهام مطرح می‌شود که جولیانی، میدوز و دیگران با مقام‌های آریزونا، پنسیلوانیا و مناطق دیگر تماس گرفتند تا از آنها بخواهند که نتیجه را در این ایالت‌ها تغییر دهند. در کیفرخواست به ۳۰ همدست دیگر هم اشاره شده، هرچند از آنها نام برده نشده است.

ترامپ ارتکاب هرگونه تخلف در پرونده‌های پیشین و همچنین این پرونده را رد کرده است. او و وکلایش می‌گویند طرح چنین اتهام‌هایی با اهداف سیاسی انجام شده است و تلاش می‌شود حضور او در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه برخی معتقدند دعواهای حقوقی علیه ترامپ ممکن است در انتخابات به ضرر او تمام شود، او هنوز در نظرسنجی‌های رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه محبوبیت بالایی دارد. نتیجه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بخش درخور توجهی از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه طرح اتهام‌های جدید علیه ترامپ را با منحرف‌کردن افکار عمومی از پرونده هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهوری آمریکا، مرتبط می‌دانند.

نکته جالب قبل از اعلام اتهام قضائی جدید رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده این بود که وب‌سایت دادگاه فولتون‌کانتی ایالت جورجیا، مدت کوتاهی یک سند را که در آن چندین اتهام قضائی علیه دونالد ترامپ مطرح شده بود، منتشر کرد، اما اندکی بعد، این سند بدون هیچ توضیحی از روی این وب‌سایت حذف شد. اتهاماتی که در سند مذکور علیه دونالد ترامپ مطرح شده بود، در رابطه با اقدامات او برای تغییر نتیجه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت جورجیا بود؛ ایالتی که در آن جو بایدن با اختلافی اندک بر ترامپ پیروز شد. دفتر بازپرس بخش فولتون‌کانتی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که هیچ اتهامی علیه ترامپ ثبت نشده است. سند مذکور که تاریخ 14 آگوست را بر خود داشت و از ترامپ نام برده و پرونده او را «باز» دانسته بود، دیگر روی وب‌سایت این دادگاه موجود نیست.

نیویورک‌‌پست هفته گذشته نوشت با وجود ماجراهای قضائی پیش‌آمده برای دونالد ترامپ و دادگاه‌هایی که در پیش دارد، بیشتر رأی‌دهندگان نیوهمشایر همچنان از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حمایت می‌کنند. بنا بر این گزارش، اکثریت قاطع رأی‌دهندگان در مرحله مقدماتی انتخابات جمهوری‌خواهان در نیوهمشایر می‌گویند حتی اگر در روز رأی‌گیری هم دونالد ترامپ به ارتکاب تخلف‌هایی که به آنها متهم شده است محکوم شود، همچنان به او رأی خواهند داد. نظرسنجی سی‌بی‌اس ‌‌نیوز نیز نشان داد که تقریبا از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر فکر می‌کنند تحقیق درباره ترامپ تلاشی برای جلوگیری از پیروزی او در انتخابات سال آینده است. ترامپ نیز می‌گوید به این دلیل متهم شده است که مخالفانش می‌خواهند حامیانش را مجازات کنند.

ترامپ که هم‌اکنون پیشتاز رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای کسب نامزدی انتخابات سال آینده است، گفته خانم ویلیس که دموکرات است با انگیزه‌های سیاسی درباره او تحقیق می‌کند. کمپین ترامپ در بیانیه‌ای دادستان را یک «جناح‌گرای هار» توصیف کرد که «کیفرخواست‌های جعلی» را برای دخالت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و «آسیب‌رساندن به کمپین برتر ترامپ» تنظیم کرده است.

ترامپ پس از شکست در انتخابات سال ۲۰۲۰ و ترک کاخ‌ سفید هم بارها بدون ارائه شواهد، مدعی «تخلف انتخاباتی گسترده» شد و همچنان می‌گوید «آرای او دزدیده» شده است.

فانی ویلیس، دادستان ناحیه آتلانتا -‌اصلی‌ترین حوزه انتخاباتی ایالت جورجیا‌- قبلا گفته بود یکی از شواهد اصلی این پرونده، تماس تلفنی میان ترامپ و برد رفنزپرگر، معاون فرماندار و رئیس کمیسیون انتخابات این ایالت در سال ۲۰۲۰ است که طی آن ترامپ (که در آن زمان هنوز در کاخ‌ سفید بود) علنا از این مقام رسمی می‌خواهد برایش «۱۱ هزار رأی دیگر پیدا کند» تا او بتواند با غلبه بر تعداد آرای جو بایدن، در این ایالت پیروز شود.

شبکه گسترده متهمان پرونده جورجیا (در مجموع ۱۹۶ نفر) جدا از پرونده‌‌ای است که توسط جک اسمیت، بازپرس ویژه مطرح شده و تاکنون تنها از شخص ترامپ به عنوان متهم نام برده است. پرونده جورجیا از این نظر اهمیت دارد که برخلاف دو پیگرد قضائی دیگری که ترامپ در سطح فدرال با آن مواجه است، او دیگر نمی‌تواند در صورت انتخاب‌شدن به عنوان رئیس‌جمهور خود را عفو کند یا با انتصاب دادستان کل نتیجه را تغییر دهد.

خط‌و‌نشان برای جمهوری‌خواهان

دونالد ترامپ اخیرا جمهوری‌خواهانی را که به او کمک نمی‌کنند، به انتقام‌ تهدید کرد. او در گردهمایی طرفدارانش در شهر ایری پنسیلوانیا، هم‌حزبی‌هایش را «سر‌به‌راه» توصیف کرد و گفت اعضای حزب او باید تحقیقات علیه دموکرات‌ها را دنبال کنند و در غیر این‌ صورت، این خطر وجود دارد که کرسی‌هایشان را از دست بدهند. دونالد ترامپ در ادامه کارزار انتخاباتی‌اش در این گردهمایی، با انتقاد از جمهوری‌خواهان کنگره، آن دسته از اعضای حزبش را که از خواسته او برای پیگیری تحقیقات فساد علیه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و خانواده‌اش حمایت نمی‌کنند، به تلافی‌ تهدید کرد.

آسوشیتدپرس به نقل از ترامپ نوشت: «هر دلاری که جمهوری‌خواهان برای حمله به من هزینه می‌کنند، مستقیم به کارزار بایدن داده می‌شود». این نامزد جمهوری‌خواه افزود زمان آن فرارسیده است که ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا و دیگرانی که او آنها را «دلقک» خواند، میدان را پاکسازی کنند. او آنها را متهم کرد «صدها میلیون دلاری» را که جمهوری‌خواهان باید از آن برای کمک به شکل‌گیری یک حرکت عظیم به منظور مقابله با بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴ استفاده کنند،

 «هدر می‌دهند».

این اظهارات پس از آن بیان شد که دادستان‌های فدرال اتهام‌های کیفری جدیدی علیه ترامپ مطرح کردند؛ اتهام‌هایی که بخشی از پرونده‌ای را تشکیل می‌دهد که او را به نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه در مارالاگو و امتناع از تحویل آنها به بازرسان متهم کرده است. بنا بر ادعای کیفرخواست جایگزین، دونالد ترامپ به همراه دو نفر از کارکنانش به «تلاش برای پاک‌کردن ویدئوهای دوربین‌های مداربسته‌ عمارت مارالاگو در تابستان ۲۰۲۲ متهم شده‌اند». با وجود این، ترامپ که در بیشتر نظرسنجی‌ها نامزد پیشروی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری به‌ شمار می‌رود، می‌‌گوید حتی در صورت محکوم‌شدن در دادگاه نیز به رقابت‌های انتخاباتی ادامه می‌دهد.

البته این پرونده تنها یکی از چالش‌های حقوقی پیش‌‌روی ترامپ است و تیم حقوقی او خود را برای کیفرخواست‌های احتمالی بیشتر آماده می‌کنند. کیفر‌خواست‌هایی که دادستان‌های واشنگتن و جورجیا مطرح کرده‌اند، به تلاش‌های او برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ مرتبط است. دونالد ترامپ پیش از این در نیویورک هم به دلیل پرداخت‌‌ پول به زنانی که او را به برخوردهای جنسی در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ متهم کرده بودند، چالشی جدی داشت.

در این میان، ترامپ از چالش‌های حقوقی‌اش به‌عنوان راهی برای رساندن پیام اصلی خود و بازگشت به کاخ سفید استفاده کرده است. او بارها رئیس‌جمهور جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها را به استفاده از وزارت دادگستری برای از میان برداشتن رقیب سیاسی اصلی‌اش متهم کرده؛ این در حالی است که کاخ سفید ادعا می‌کند رئیس‌جمهوری در این پرونده‌ها هیچ دخالتی نداشته است. ترامپ در گردهمایی خود این اتهام‌ها را نه‌تنها متوجه خود، بلکه متوجه تمام کسانی دانست که از او حمایت می‌کنند. او گفت: «آنها مرا متهم نمی‌کنند، آنها شما را متهم می‌کنند. من از قضا 

در راهم ایستاده‌ام». او به جمعیت حاضر در ایری گفت: «هر بار که دموکرات‌های چپ رادیکال، مارکسیست‌ها، کمونیست‌ها و فاشیست‌ها به من اتهام می‌زنند، من آن را در واقع یک نشان افتخار بزرگ می‌دانم... چون من به خاطر شما متهم می‌شوم».

ترامپ که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش دو بار استیضاح شد، در انتقاد از هم‌حزبی‌هایش افزود: «بزرگ‌ترین شکوه‌ای که من دریافت می‌کنم این است که جمهوری‌خواهان به این اطلاعات پی می‌برند و هیچ کاری برای آن انجام نمی‌دهند». او در ادامه گفت: «هر جمهوری‌خواهی که در مورد تقلب دموکرات‌ها کاری نمی‌کند، باید فورا از انتخابات مقدماتی خارج شود». ترامپ در میان تشویق هوادارانش افزود: «آنها باید سرسختانه بازی کنند و اگر تمایلی به آن ندارند، بین اطرافیانمان شمار زیادی از جمهوری‌خواهان خوب و سرسخت داریم که هر بار می‌خواهم از من حمایت می‌کنند».

ترامپ در این گردهمایی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره هم خواست تا زمانی که دولت بایدن با تحقیقات جمهوری‌خواهان در مورد معاملات تجاری جو بایدن و خانواده‌اش همکاری کند، مجوز حمایت نظامی بیشتر از اوکراین را به حالت تعلیق درآورند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی امور مالی خانواده بایدن به‌ویژه پول‌هایی‌ هستند که گفته می‌شود هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهوری، از بوریسما، یک شرکت انرژی اوکراینی، دریافت کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها