|

معاون‌اول رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با لی‌ کیانگ:

به دنبال اجرای کامل توافق‌نامه ۲۵‌ساله ایران و چین هستیم

‌محمد مخبر، معاون‌اول رئیس‌جمهور کشورمان، چهارشنبه سوم آبان‌‌، در رأس هیئتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی، عازم بیست‌و‌دومین نشست نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شد. این نشست، نخستین نشست رسمی بود که ایران به‌عنوان عضو اصلی پیمان شانگهای در آن حضور داشت و به همین دلیل فرصت مناسبی بود که هیئت ایرانی در نشست اصلی و دیدار‌‌های دوجانبه، موضوعات توافق‌نامه‌‌های قبلی خود با هشت کشور عضو را پیگیری کرده یا آنکه پیشنهادهای اقتصادی جدیدی را مطرح کنند.

به دنبال اجرای کامل توافق‌نامه ۲۵‌ساله ایران و چین هستیم

‌محمد مخبر، معاون‌اول رئیس‌جمهور کشورمان، چهارشنبه سوم آبان‌‌، در رأس هیئتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی، عازم بیست‌و‌دومین نشست نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شد. این نشست، نخستین نشست رسمی بود که ایران به‌عنوان عضو اصلی پیمان شانگهای در آن حضور داشت و به همین دلیل فرصت مناسبی بود که هیئت ایرانی در نشست اصلی و دیدار‌‌های دوجانبه، موضوعات توافق‌نامه‌‌های قبلی خود با هشت کشور عضو را پیگیری کرده یا آنکه پیشنهادهای اقتصادی جدیدی را مطرح کنند.

پیشنهادات مخبر در ۶ محور

معاون‌اول رئیس‌جمهور که به‌عنوان دومین سخنران نشست اصلی به ایراد سخن پرداخت، در طلیعه سخنرانی خود جنایات رژیم صهیونیستی را به‌شدت محکوم کرد و از اجلاس نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای به‌عنوان یک مجمع مهم بین‌المللی خواست برای توقف کشتار مردم مظلوم فلسطین تلاش کند. محمد مخبر در بخش اصلی سخنرانی خود در بیست‌و‌دومین نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌‌های شانگهای نیز ۱۳ پیشنهاد در شش محور کریدورها، اقتصاد، فناوری‌های نوظهور، امنیت غذایی، محیط‌ زیست و تغییر اقلیم، امنیت انرژی، امنیت منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی ارائه داد که با استقبال کشورهای عضو و ناظر روبه‌رو شد.

 تأکید بر اجرای توافق‌نامه ۲۵‌ساله ایران و چین

این نشست فرصت مناسبی برای دیدارهای دوجانبه‌ بود و یکی از مهم‌ترین آنها دیدار معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر چین بود که طرفین بر تسریع در اجرای محورهای توافق‌نامه راهبردی ۲۵ساله دو کشور تأکید کردند. محمد مخبر در حاشیه بیست‌و‌دومین نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای در دیدار با نخست‌ وزیر چین با قدردانی از حمایت‌های این کشور از مردم غزه در سازمان‌های بین‌المللی، اظهار کرد: اتفاقات تلخ غزه و فلسطین قلب هر انسان شریف، آزاده و باوجدان را جریحه‌دار می‌کند و متأسفانه در شرایط بغرنج کنونی و جنایت جنگی که از سوی رژیم صهیونیستی در غزه در جریان است، بیشتر کشته‌شدگان از میان غیرنظامیان و زن و کودک هستند. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به توافق‌‌نامه راهبردی همکاری ۲۵‌ساله میان ایران و چین گفت: زمینه‌های متعدد همکاری میان تهران و پکن وجود دارد که اگر بر این زمینه‌ها تمرکز کرده و بستر فعالیت بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم، به نقطه مطلوبی در تحقق اهداف توافق‌نامه ۲۵‌ساله خواهیم رسید. مخبر با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و چین به حدود ۳۰ میلیارد دلار افزود: با اقداماتی مثل تهاتر کالا و استفاده از ارز ملی دو کشور، روند توسعه مناسبات تجاری تسهیل شده و این رقم افزایش درخور توجهی خواهد یافت؛ بنابراین لازم است تبادلات تجاری با پول‌های دو کشور را افزایش دهیم. نخست‌وزیر چین نیز در این دیدار، ایران را از کشورهای بزرگ خاورمیانه و مؤثر در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد و گفت: حضور و عضویت کامل ایران در شانگهای و بریکس منجر به تقویت این سازمان‌ها خواهد شد و برای صلح و ثبات منطقه و جهان بسیار مفید خواهد بود. لی کیانگ از ایران به‌عنوان شریک مهم کشور چین یاد کرد و با اشاره به سوابق دیرینه روابط دو ملت و ارتباط از طریق جاده ابریشم، اظهار کرد: مناسبات دو کشور پس از تأسیس روابط سیاسی در 50 سال اخیر همواره روند رو به رشدی داشته و در سال جاری با دو نوبت ملاقات رؤسای جمهوری دو کشور، توافق‌های مهمی میان تهران و پکن منعقد شده است. وی از آمادگی کشورش برای اجرای توافق‌های میان ایران و چین خبر داد و افزود: پکن آماده است تا روابط راهبردی خود با تهران را توسعه دهد و همکاری‌های دو کشور را در زمینه‌های مختلف تعمیق کند.

سرعت بخشیدن به روند اجرای توافق‌ها

معاون‌اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر روسیه نیز در حاشیه نشست با اشاره به شکسته‌شدن رکورد مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته، بر لزوم تقویت و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فی‌مابین در تمامی بخش‌ها تأکید کردند و خواستار رفع موانع پیش‌رو و سرعت بخشیدن به روند اجرای توافق‌ها میان دو کشور شدند. محمد مخبر در دیدار «میخائیل میشوستین»، نخست‌وزیر روسیه، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات تهران-‌مسکو گفت: سطح روابط راهبردی دو کشور از رشد خوبی برخوردار است و گام‌های مهمی در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری برداشته شده که لازم است دو کشور برای رفع موانع و گسترش هرچه بیشتر این مناسبات تلاش کنند. مخبر لغو روادید یا تسهیل صدور ویزا را گامی مهم و ضروری در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی و همکاری‌‌های مشترک دو کشور برشمرد و بر ضرورت اجرای توافق‌های میان دو کشور در زمینه‌‌های مختلف نظیر مشارکت در ساخت هواپیما، برنامه یک‌ساله توسعه ترانزیت میان دو‌ کشور، اجرای پروژه راه‌آهن رشت-‌آستارا و اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان تأکید کرد. میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار با اشاره به شکسته‌شدن رکورد مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته با ۳۵۰ میلیارد روبل، بر علاقه‌مندی کشورش به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران تأکید و اظهار امیدواری کرد طرح‌ها و برنامه‌‌ همکاری‌‌‌های دوجانبه در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که در ماه دسامبر در تهران برگزار خواهد شد، با جدیت پیگیری شود. میشوستین همچنین با تأکید بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای همکاری و فعالیت شرکت‌‌های دو کشور، خاطرنشان کرد: روسیه خواستار توسعه روابط همکاری‌های گردشگری میان دو کشور است و در این راستا طرح صدور ویزای گردشگری اجرا شده است و برای اتباع ایرانی روادید الکترونیکی تجاری، گردشگری و علمی صادر می‌شود. در این دیدار که با حضور برخی وزرا و اعضای دو هیئت برگزار شد، مقرر شد درباره ترانزیت گاز میان روسیه و ایران با همکاری کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان بررسی‌‌های فنی و اقتصادی انجام شود. همچنین تسهیل حمل‌ونقل بار میان کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه با حضور وزرای راه سه کشور مورد بررسی قرار گیرد. تسریع در راه‌اندازی فاز دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیز از‌جمله توافق‌های این جلسه بود.

روابط اقتصادی پشتوانه پایدار روابط سیاسی

محمد مخبر در دیدار جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز با اشاره به ظرفیت‌های فراوان ایران و پاکستان و مرزهای طولانی میان دو کشور تصریح کرد: روابط اقتصادی فی‌مابین می‌تواند پشتوانه پایداری برای روابط سیاسی دو کشور باشد؛ از این‌رو باید از ظرفیت‌های موجود در‌ جهت توسعه روابط اقتصادی و مناسبات تجاری میان دو کشور استفاده کنیم. مخبر بر لزوم فراهم‌شدن بستر فعالیت بخش خصوصی دو کشور تأکید کرد و افزود: باید بتوانیم مسائل پولی و بانکی بر سر راه فعالان اقتصادی دو کشور را حل‌وفصل کرده و بستر گسترش همکاری‌‌های اقتصادی آنها را فراهم کنیم. جلیل عباس‌جیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، با استقبال از پیشنهادهای معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان برای تهاتر، احداث نیروگاه در مناطق مرزی و توسعه بنادر دو کشور افزود: این پیشنهادها به‌طور جدی در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور پیگیری خواهد شد.

 از راه‌اندازی کریدور ریلی تا ساخت نیروگاه و پالایشگاه

در دیدار معاون‌اول رئیس‌جمهور با عاقلبیک جبار‌اف، نخست‌وزیر قرقیزستان، توافق‌های مهمی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی از‌جمله راه‌اندازی کریدور ریلی، کمک به ساخت پالایشگاه، خرید و فروش قیر و غلات، تأسیس مراکز تجاری و همچنین ساخت نیروگاه برق حاصل شد. در این دیدار که وزرای نفت و راه و شهرسازی و برخی رؤسای دستگاه‌‌های ذی‌ربط نیز در آن حضور داشتند، در نخستین گام در پی توافق مسئولان ارشد دو کشور، وزرای راه مأمور شدند تا در همین سفر با ادامه مذاکرات برای راه‌اندازی یک کریدور ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران تفاهم کنند.

تلاش برای توسعه مناسبات اقتصادی تهران- دوشنبه

معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با نخست‌وزیر تاجیکستان نیز با اشاره به توافق‌ها و تفاهم‌هایی که در گذشته میان دو کشور به امضا رسیده است، گفت: ایران و تاجیکستان از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و زبانی برخوردار هستند و این اشتراکات ایجاب می‌کند که اجرای توافق‌های میان دو کشور با جدیت هرچه بیشتر پیگیری شود و مبادلات اقتصادی میان دو کشور ارتقا یابد. مخبر ادامه داد: لازمه توسعه مناسبات اقتصادی تهران-‌دوشنبه این است که بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش فعال شوند و ما باید بستر و زمینه فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور را فراهم کنیم. نخست‌وزیر تاجیکستان نیز در این دیدار ضمن اعلام موافقت با پیشنهادهای معاون‌اول رئیس‌جمهور کشورمان، با تأکید بر اینکه باید بر گسترش روابط اقتصادی فی‌مابین تمرکز کرد، گفت شرایط لازم را برای پیشبرد همکاری‌های تجاری دو کشور فراهم کنیم. نشست بیست‌ودوم نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای در‌حالی پنجشنبه چهارم آبان پایان یافت که معاون‌اول رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت همراه، ده‌ها سند همکاری و موافقت‌نامه را در حوزه‌‌های مختلف به امضا رسانده یا برای به سرانجام رساندن آن تصمیم‌گیری کردند. در شرایطی که تحریم‌‌های آمریکا علیه کشورمان کارایی خود را از دست داده‌، عضویت در پیمان شانگهای فرصتی بزرگ برای خیز بلند اقتصادی دولت سیزدهم در رسیدن به رشد اقتصادی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها