|

چند خبر از شرایط جوی و آب و هوا

تعطیلی مدارس در آلوده‌ترین شهر جهان با شاخص ۶۱۱

«دهلی نو» با شاخص کیفیت هوای ۶۱۱ امروز (جمعه سوم نوامبر ۲۰۲۳) در صدر فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفت و شدت آلودگی، مقامات محلی هند را وادار به تعطیلی مدارس کرد.

تعطیلی مدارس در آلوده‌ترین شهر جهان با شاخص ۶۱۱

«دهلی نو» با شاخص کیفیت هوای ۶۱۱ امروز (جمعه سوم نوامبر ۲۰۲۳) در صدر فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفت و شدت آلودگی، مقامات محلی هند را وادار به تعطیلی مدارس کرد.

دود حاصل از «کلش‌سوزی» (آتش‌‌زدن عمدی کلش یا کاهی که پس از برداشت غلات بر جای می‌ماند) توسط کشاورزان در ترکیب با آلودگی ناشی از اگزوز وسایل نقلیه و گازهای گلخانه‌ای حاصل از کارخانه‌ها هر زمستان، پایتخت هند را در مه‌دودی غلیظ و مرگ‌بار فرومی‌برد.

مردم دهلی امروز (جمعه) شاهد تشکیل لایه ضخیمی از مه سمی ناشی از آلودگی هوا بر فراز آسمان این شهر بودند و مقامات از تعطیلی مدارس در سراسر پایتخت خبر دادند.

کارشناسان می‌گویند: دود خاکستریِ مضر این کلان‌شهر را فراگرفته، شاخص کیفیت هوای آن (AQI) به سطح «شدید» رسیده و زندگی ۳۰ میلیون سکنه آن به خطر افتاده است.

بنا بر اعلام شرکت سنجش و رتبه‌بندی کیفیت شهرها (IQAir)، در روز جمعه سطح خطرناک‌ترین ذرات PM2.5 - آن‌قدر ریز که می‌توانند وارد جریان خون شوند - در دهلی تقریبا ۳۵ برابرِ میزان روزانه توصیه‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) بوده است.

همچنین بنا بر گزارش «سواث چاینا مورنینگ پست»، بر اساس استانداردهای بین‌المللی شاخص کیفیت هوا بین صفر تا ۵۰ به‌عنوان هوای مطلوب در نظر گرفته می‌شود.

پیش‌بینی بارش باران برای تهران و کاهش نسبی دما در چند استان کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا آخرین پیش‌بینی‌ها از شرایط جوی کشور در سه روز آینده را تشریح کرد.

صادق ضیائیان با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام‌شده از شرایط جوی استان‌های کشور اظهار کرد: بر اساس خروجی مدل‌های هواشناسی در روز جمعه (۱۲ آبان) به‌جز در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، گلستان و خراسان شمالی، جنوب استان‌های خوزستان، بوشهر و فارس در سایر مناطق کشور در برخی ساعات بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک و در ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه در روز شنبه در برخی از مناطق غرب و شمال غرب کشور، استان‌های ساحلی خزر، بخش‌هایی از مرکز، شرق، جنوب شرق و در استان‌های قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان بارندگی پیش‌بینی شده است، گفت: همین وضعیت برای روز یکشنبه در نیمه شرقی و نواحی مرکزی کشور و برای روز دوشنبه در استان‌های خراسان‌ رضوی، خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان و برای سه‌شنبه نیز در نیمه شرقی کشور، سواحل شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی پیش‌بینی شده است.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، در روز شنبه بیشترین حجم بارش در استان‌های گیلان و مازندران است. شنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل کاهش نسبی دما رخ خواهد داد و دریای خزر نیز مواج خواهد بود. در سه روز آینده خلیج فارس هم مواج پیش‌بینی شده است.

ضیاییان درباره وضعیت جوی تهران در دو روز آینده نیز گفت: آسمان تهران در روز شنبه نیمه‌ابری گاهی وزش باد در بعضی ساعت‌ها همراه با رگبار باران با احتمال رعدوبرق با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد و در روز یکشنبه نیمه‌ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است.

او در پایان اضافه کرد: طی امروز و فردا بندرعباس با دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای یک درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.

کاهش  دما در  تهران تا  اواسط هفته/ پیش‌بینی بارش باران  و  یخبندان شبانه  در ارتفاعات

اداره کل هواشناسی استان تهران از امشب تا روز یکشنبه آسمانی نیمه‌ابری، در بعضی ساعت‌ها ابری همراه با وزش باد و بارش باران و گاهی رگبار و رعد‌وبرق و وزش باد شدید برای این استان پیش‌بینی کرده است.

اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد: براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی با گذر متناوب، سامانه بارشی از شمال کشور و تأثیر زبانه آن بر استان تهران، طی امشب تا یکشنبه (۱۴ آبان) آسمانی نیمه‌ابری در بعضی ساعت‌ها ابری همراه با وزش باد و بارش باران و گاهی رگبار و رعد‌وبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. در این مدت با توجه به بالا‌بودن رطوبت نسبی و کاهش نسبی دما در بعضی ساعت‌ها رخداد مه رقیق و در نواحی پرتردد شهری گاهی افزایش نسبی آلاینده‌های جوی و کاهش دید مورد‌انتظار است.

همچنین در دامنه‌ها و ارتفاعات هوایی مه‌آلود در ارتفاعات بالادست و قله‌ها گاهی بارش برف با احتمال بارش تگرگ در نواحی مستعد پیش‌بینی شده است.

از امروز تا دوشنبه روند کاهش نسبی دما در سطح استان به‌ویژه در نیمه‌شمالی موردانتظار است و رخداد یخبندان موقت شبانه در ارتفاعات، دور از انتظار نیست. همچنین در روز دوشنبه، ۱۵ آبان آسمانی صاف تا قسمتی ابری همراه با مه صبحگاهی و در بعدازظهر وزش باد و در روز سه‌شنبه آسمانی صاف تا کمی ابری در نیمه غربی گاهی با افزایش باد پیش‌بینی شده است.

براساس این گزارش آسمان تهران، فردا نیمه‌ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها همراه با بارش باران و گاهی افزایش باد و رگبار و رعد‌و‌برق با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد و در روز یکشنبه ۱۴ آبان نیمه‌ابری و همراه با افزایش باد با احتمال رگبار و رعد‌و‌برق به‌تدریج صاف با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فیروزکوه با کمینه دمای یک درجه سانتی‌گراد، خنک‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها