|

مرکز آمار ایران گزارش وضعیت رشد اقتصادی تابستان امسال را منتشر کرد

سقوط آزاد صنایع

مرکز آمار ایران گزارش رشد اقتصادی در فصل تابستان امسال را منتشر کرد که بر اساس این گزارش، نه‌تنها رشد اقتصادی فصل تابستان نسبت به فصل بهار کاهش داشته، بلکه رشد اقتصادی بخش صنعت سقوط قابل ملاحظه‌ای داشته است. بر اساس این گزارش، در‌حالی‌که نرخ رشد اقتصادی گروه صنعت تا زمستان سال قبل به 11.9 درصد رسیده بود، این نرخ در بهار و تابستان سال جاری به ترتیب به 3.6 و 2.6 درصد کاهش یافته است.

سقوط آزاد صنایع

 کاوه نصرتی: مرکز آمار ایران گزارش رشد اقتصادی در فصل تابستان امسال را منتشر کرد که بر اساس این گزارش، نه‌تنها رشد اقتصادی فصل تابستان نسبت به فصل بهار کاهش داشته، بلکه رشد اقتصادی بخش صنعت سقوط قابل ملاحظه‌ای داشته است. بر اساس این گزارش، در‌حالی‌که نرخ رشد اقتصادی گروه صنعت تا زمستان سال قبل به 11.9 درصد رسیده بود، این نرخ در بهار و تابستان سال جاری به ترتیب به 3.6 و 2.6 درصد کاهش یافته است.

همچنین بر اساس این گزارش، محصول ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال 1390 (برای خنثی‌کردن اثر تورم در ارزش تولید محصولات نهایی تولید‌شده در محاسبه رشد اقتصادی، مبالغ درآمد ناخالص داخلی از محل تولید کالاها و خدمات را در یک نرخ معیار که قیمت‌های سال 1390 است، محاسبه می‌کنند) در تابستان سال جاری به دوهزارو۱۹۰ هزار میلیارد ریال با احتساب نفت و هزارو ۸۵۰ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت خام رسید و به این ترتیب شاهد رشد 7.1‌درصدی اقتصاد با احتساب نفت و 4.2‌درصدی بدون احتساب نفت خام در مقایسه با تابستان 1401 هستیم.

به‌این‌ترتیب، نرخ رشد اقتصادی تابستان امسال نسبت به فصل قبل یعنی بهار 1402 با 0.8 واحد درصد کاهش همراه بوده و از 7.9 درصد به 7.1 درصد رسیده و این تغییرات در بخش محصول ناخالص داخلی بدون احتساب نفت خام با 1.9 واحد درصد کاهش از 6.1 درصد رشد اقتصادی در فصل بهار به 4.2 درصد در تابستان امسال تنزل داشته است.

در جدول ارائه‌شده در گزارش، رشد اقتصادی در شش فصل اخیر و در دو بخش با احتساب نفت خام و بدون احتساب نفت خام ارائه شده است.

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد در شش فصل اخیر گروه کشاورزی همواره با رشد اقتصادی منفی مواجه بوده و در فصل تابستان جاری هم رشد منفی 3.2‌درصدی را داشته است. کاهش نزولات جوی، افزایش هزینه‌های تولید و رشد نامتناسب نرخ فروش محصولات کشاورزی پایه را می‌توان از دلایل اصلی رشد اقتصادی منفی در این بخش استراتژیک اقتصادی کشور برشمرد.

دومین بخش مورد بررسی، گروه استخراج نفت و گاز طبیعی است و ما شاهد ثبت بالاترین رشد اقتصادی این گروه در تابستان سال جاری هستیم. روند افزایشی تولید و صادرات نفت خام در ماه‌های اخیر منجر به ثبت رشد 25.6‌درصدی این گروه در تابستان سال جاری شده است.

در گروه صنعت نیز در روند رشد اقتصادی پس از یک دوره افزایشی تا زمستان سال قبل، در حال حاضر شاهد افت رشد اقتصادی این گروه مهم در کل اقتصاد هستیم. در‌حالی‌که نرخ رشد اقتصادی گروه صنعت تا زمستان سال قبل به 11.9 درصد رسیده بود، این نرخ در بهار و تابستان سال جاری به ترتیب به 3.6 و 2.6 درصد کاهش یافته است.

روند رشد اقتصادی گروه ساختمان نیز همچنان از بهبود محسوس شرایط اقتصادی این بخش حکایت نمی‌کند. بررسی داده‌های این بخش نشان می‌دهد پس از آنکه در فصل بهار امسال نرخ رشد اقتصادی این گروه به 4.7 درصد رسیده و از محدوده رشد اقتصادی منفی خارج شده بود، در فصل تابستان با کاهش رشد اقتصادی این بخش مهم از اقتصاد به ارقام کمتر از سه درصد مواجه بوده‌ایم.

گروه تأمین آب، برق و گاز طبیعی، برای دومین فصل پیاپی با رشد اقتصادی منفی مواجه بوده است. نرخ رشد اقتصادی تابستان 1402 در این بخش با رشد منفی 6.3‌درصدی مواجه بوده است. این نرخ در فصل بهار نیز منفی بود و شاهد شش درصد رشد منفی در این بخش بودیم.

یکی دیگر از گروه‌های اصلی اقتصاد کشور، بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، هتل و رستوران است. در این بخش نیز شاهد رشد اقتصادی 1.4‌درصدی در فصل تابستان سال جاری بوده‌ایم. این نرخ در فصل بهار سال جاری منفی سه‌دهم درصد بوده است.

این داده‌ها همچنین سهم هر یک از گروه‌های اصلی اقتصادی در تولید ناخالص داخلی GDP کشور بر اساس قیمت‌های ثابت سال 1390 در تابستان سال جاری و مقایسه آن با تابستان سال قبل را مشخص کرده است و بخش استخراج نفت و گاز طبیعی با 15.5 درصد بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و رتبه دوم را بخش مستغلات، کرایه و خدمات کسب‌و‌کار داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها