|

در جلسه شورای شهر تهران چه گذشت

سقف بودجه کوتاه شد

در صحن شورای شهر تهران جزئیات عملیات نجات 9 جنین تشریح شد

سقف بودجه سال آینده شهرداری در آرامش به تصویب رسید. این لایحه آخرین بودجه‌ای است که پس از تصویب با امضای چمران برای اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود و زاکانی می‌تواند آن را تمام و کمال اجرا کند. روز گذشته اعضای شورای شهر تهران به بودجه 150 همتی شهرداری تهران رأی دادند.

سقف بودجه کوتاه شد

شرق:‌ سقف بودجه سال آینده شهرداری در آرامش به تصویب رسید. این لایحه آخرین بودجه‌ای است که پس از تصویب با امضای چمران برای اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود و زاکانی می‌تواند آن را تمام و کمال اجرا کند. روز گذشته اعضای شورای شهر تهران به بودجه 150 همتی شهرداری تهران رأی دادند.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا، در این جلسه با اشاره به اظهارنظر کارشناسانه امور پژوهش‌های شورا درباره لایحه فوق در قالب پیشنهادی گفت: با توجه به گزارش امور پژوهش‌های شورا، پیشنهاد می‌شود چنانچه قرار است درباره بودجه تصمیم‌گیری شود؛ فرصتی برای ارائه نظراتش اختصاص داده شود، زیرا مباحثی که این مرکز در حوزه‌های درآمدی در گزارش خود در ردیف‌ها ارائه داده، بسیار نگران‌کننده است. از اصحاب رسانه نیز درخواست می‌شود به عنوان نماینده افکار عمومی، نسبت به بحث بودجه حساس بوده و آن را نقد کنند زیرا فضای نقد و بررسی باعث می‌شود در بررسی و تصویب بودجه بیشترین دقت صورت گرفته و اثرگذاری بیشتری در خدمت‌رسانی داشته باشد.

بابایی، عضو شورا در ادامه نسبت به رویکرد انقباضی در بررسی بودجه گفت: اتفاقی که در کمیسیون تلفیق رخ داده این است که عدد 169 هزار میلیارد به 135 هزار میلیارد کاهش یافته است. این امر حاکی از آن است که ما باید بار دیگر در کمیسیون بودجه این ساختار را پایه‌ریزی کنیم. یعنی باید 30 همت از میزان بودجه بکاهیم. بنده ضمن انتقاد از ساز و کار بررسی بودجه، مخالفت خود را اعلام می‌کنم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در توضیحاتی گفت: آنچه همواره در سنوات مربوط به بررسی بودجه مطرح شده؛ انتقاد نسبت به درآمدهای حوزه شهرسازی اعم از شهرفروشی، تراکم‌فروشی و درآمدهای ناپایدار است. البته اصل این دغدغه درست است، چرا‌که قرار نیست افزایش تراکم به کیفیت زندگی و سرانه‌های جمعیتی شهر آسیبی بزند. او با تأکید بر اینکه شهر نیاز به نوسازی دارد، گفت: شهر نیاز دارد امکان ایجاد و تولید مسکن که پیشران در صنعت تولید کشور بوده و 80 صنعت دیگر را با خود به عنوان لوکوموتیو حرکت می‌دهد؛ فراهم شود تا بتوان نوسازی و ساخت‌وساز را در شهر رونق داد. آن چیزی مورد تقبیح است که تراکم مازاد باشد. هر چه پروانه بیشتری صادر شده و شهر نوسازی شود و فعالیت حوزه مسکن و صدور پروانه افزایش یابد، باعث افتخار بوده و نکته مثبتی است. در اینجا فقط مازاد تراکم مورد انتقاد است، بنابراین هر اندازه که بتوانیم در سطح مجاز، صدور پروانه را افزایش داده و بر درآمدهای حاصل از نوسازی و احیای بافت فرسوده و ساخت مسکن در تراکم مجاز بیفزاییم، اقدام پسندیده‌ای انجام داده‌ایم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با تأکید بر اینکه کمیسیون برنامه و بودجه زمان بسیار کوتاهی برای بررسی لایحه دارد، گفت: یکی از ضعف‌های موجود دراین‌باره این است که بررسی‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه و نیز کمیسیون تلفیق بداهه و ضربتی است. این امر سبب می‌شود فرصت، توان و امکان کارشناسی وجود نداشته باشد.

پیرهادی در ادامه اظهاراتش درباره تصمیم‌گیری درخصوص کاهش میزان چهار همت از بودجه اختصاص‌یافته برای نظافت و خدمات شهری، انتقاد کرد و گفت: کسر این میزان آسیب جدی به بحث خدمات و نظافت شهری خواهد زد. ما تنها می‌توانیم درباره کاهش هزار میلیاردی از این میزان موافقت کنیم. احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورا نیز دراین‌باره با بیان اینکه سه کد درآمدی برای حوزه فرهنگی پیش‌بینی شده است، یادآور شد: یک کد در بودجه صفر شده و برای دو بخش دیگر نیز ۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: وقتی بیش از هزار نقطه استراتژیک فرهنگی، تفریحی و ورزشی را در اختیار داریم، درنظرگرفتن ۶۰۰ میلیارد تومان برای کل این مراکز در 22 منطقه شهرداری تهران و به‌صفر‌رساندن درآمد برج میلاد، نشان می‌دهد که متأسفانه روی موضوع درآمدی مراکز ورزشی و تفریحی کار چندانی انجام نشده است.

چمران در پاسخ به برخی موضوعات برای کسر رقم 30 همتی عنوان کرد که این اقدام باید با برگزاری نشست‌های تخصصی بین کمیسیون برنامه و بودجه شورا و شهرداری تهران محقق شود تا طبق توافقات فی‌مابین این موضوع صورت بگیرد، ضمن آنکه ریل‌گذاری آن بر عهده کمیسیون‌های تخصصی و شوراست. موضوع کاهش‌ها و افزایش‌ها هنوز مورد بحث نیست. همچنین بودجه برخی سازمان‌ها همچون سازمان خدمات شهری، نسبت به سنوات سال 1402 نه‌تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی نیز بوده است. ما در شورا تلاش داریم بودجه بر مدار تعادل و منطق به تصویب برسد.

رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد داد ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه مازاد نیز برای مأموریت‌های حمل‌ونقل عمومی همچون سال گذشته پیش‌بینی شود و از این میزان هزار میلیارد تومان نیز به مأموریت‌های حوزه خدمات شهری اختصاص یابد. در پایان بررسی بخش درآمدهای لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران، اعضای شورا پس از طرح نظرات و پیشنهادات به این لایحه به سقف 150 هزار میلیارد تومانی بودجه، رأی مثبت دادند. در جلسه روز گذشته شورای شهر همچنین به حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی هم پرداخته شد، مهدی چمران دراین‌باره گفت: یکی از مواردی که ما در دوره چهارم شورا مصوب کردیم، موضوع عدم استفاده از نماهای کامپوزیت در ساختمان‌های شهر بود که متأسفانه در آن مقطع زمانی با فشار بسیار زیادی درخصوص این مصوبه مواجه شدیم، اما بر سر استفاده از چنین نماهایی نه‌تنها برای خانه‌های مسکونی کوتاه نیامدیم، بلکه در استفاده از چنین مواردی به لحاظ نداشتن ایمنی هشدار داده بودیم. در همین آتش‌‌سوزی اخیر نمای کامپوزیت ساختمان موجب شعله‌ورشدن آتش شده بود و ما از همان ابتدا در جریان آزمایش‌های مختلف فنی، تهدیدات استفاده از این نوع نما را مطرح کرده بودیم، اما برخی‌ها عنوان کرده بودند که این ورق‌های کامپوزیت ضد آتش است اما علاوه بر تغییر ظاهری چنین نماهایی طی مرور زمان، ما نمونه دیگری در مشهد دیدیم که هتلی با همین نمای کامپوزیتی دچار حریق شد و کاملا از بین رفت.

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هم در صحن شورای شهر درخصوص جزئیات این حادثه گفت: در پی آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، به 10 مرکز فراخوان داده شد و مأموران خدوم آتش‌نشانی فورا به محل بروز حادثه اعزام شده و اطفای حریق در ساعت اول، با تلاش ویژه مأموران، بدون فوتی و تلفات جانی، صورت پذیرفت. خط قرمز سازمان آتش‌نشانی در عملیات امدادرسانی، مراکزی است که شهروندان و ساکنان نمی‌توانند از معرکه بروز حادثه فرار کنند؛ مانند مراکز نگهداری سالمندان و بیمارستان‌ها. اولویت ما در بیمارستان‌ها، نجات بیماران و همراهان است. در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، در ثانیه‌های طلایی و دقایق اولیه، با کمک و همکاری اورژانس، همه بیماران به خارج محدوده بروز حادثه هدایت و همراهی شدند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، با اشاره به دریافت تماسی عجیب از شهر کردستان در خلال عملیات امدادرسانی گفت: شخصی با سامانه 125 ارتباط برقرار کرده و با ارائه آدرسی، خواستار امداد و نجات برای فرزند خود شد. در خلال این تماس، همکاران در جواب اشاره کردند که تمامی شهروندان و بیماران را نجات داده‌ایم. اما این شهروند اظهار کرد که جنین ما در آدرس یادشده، در بیمارستان در حال نگهداری است. در پی این تماس، با هوشیاری مأموران، 9 جنینی که در این بیمارستان نگهداری می‌شدند؛ با رعایت دستورالعمل‌های لازم، به بیرون منتقل شدند.

او افزود: در این حادثه با هوشیاری و خدمت به‌موقع همکاران کادر درمان و مأموران آتش‌نشانی، از 9 جنین و کودک یک‌ساله تا پیرمرد 70ساله و 11 بیمار تحت مراقبت‌های ویژه، همگی جان سالم به در بردند و حفظ شدند. این موفقیت حاصل تلاش تمام همکاران امدادی و کادر آتش‌نشانی است. متأسفانه در بیمارستان، هیچ ابزار نظارتی برای تشخیص و اطفای حریق وجود نداشته است.

وی با اشاره به محل مبدأ آتش‌سوزی و علت بروز این حادثه در بیمارستان اظهار کرد: حریق از اتاق 106 طبقه 16 ساختمان بیمارستان گاندی شروع شد و زمانی که اتاق آتش گرفته، حریق به نمای کامپوزیت بیمارستان سرایت می‌کند.

او با هشداردادن به ناایمن‌بودن استفاده از نمای کامپوزیت در ساختمان گفت: نمای کاپوزیت از مواد بنزینی و فراورده‌های اشتعال‌زای نفتی تشکیل می‌شود که به کار رفتن آن در ساختمان بسیار ناایمن و حادثه‌زاست. مبدأ حریق بیمارستان در طبقه شانزدهم بوده. اگر نمای بیمارستان از کامپوزیت نمی‌بود؛ آتش به بخش‌های دیگر سرایت نمی‌کرد و هیچ‌یک از دیگر بخش‌های بیمارستان، دچار حریق نمی‌شد. ما بسیار سریع‌تر مأموریت اطفای حریق را انجام می‌دادیم؛ باید در به کار بردن کامپوزیت در نمای ساختمان‌ها و به‌خصوص بیمارستان‌ها تجدید نظر جدی صورت بگیرد. با وجود هشدار و تذکردادن‌های مکرر، اهمیت ایمنی را متأسفانه در اولویت آخر قرار دادند؛ در صورت اینکه اگر یک‌هزارم این خسارت وارده را صرف ایمن‌سازی می‌کردند، این اتفاق نمی‌افتد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، با اشاره به فعال‌نبودن دوربین‌های نظارتی بیمارستان و فعال‌نبودن سامانه اعلام حریق، خاطرنشان کرد: اگر این قابلیت‌های ضروری در بیمارستان فعال بود، در ثانیه اول بروز حادثه، خبردار شده و از بروز چنین حادثه‌ای جلوگیری می‌شد.

محمد آخوندی پس از این سخنان با اشاره به سهم خرید تجهیزات آتش‌نشانی در متمم بودجه گفت: در متمم بودجه‌ای که مصوب شد سهم دو درصد عوارض ایمنی‌سازی، از 600 میلیارد به هزار و 200 میلیارد افزایش پیدا کرد که فقط در زمینه خرید تجهیزات باید مصرف شود، همکاران ما در سازمان آتش‌نشانی این فرصت را در اختیار دارند تا از این 600 میلیارد، تا پانزدهم اردیبهشت در راستای ایمنی‌سازی استفاده کنند.

در این جلسه ناصر امانی خبر از نابودی 60 اصله درخت توسط یکی از نهادها داد. او یادآوری کرد:‌ پس از تذکر این‌جانب درباره قطع درختان کاخ سعدآباد، شهرداری تهران پاسخ داده که پرونده در کمیسیون ماده ۷ باغات و فضای سبز شهر مطرح شد و بابت قطع درختانی با بن بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر این مجموعه به پرداخت جریمه با ضریب سه محکوم شد، فقط همین! حکمی که نه ضمانت اجرائی دارد و نه بازدارنده است و نه درس عبرتی برای مدیران سایر دستگاه‌هاست. عضو شورای شهر تهران در ادامه تأکید کرد: از مدیران وابسته به ستاد اجرائی فرمان امام هفته گذشته بخشی از بوستان اقاقیا در محله داوودیه تهران را با این توجیه که بخشی از این بوستان مورد ادعای مالکیت ماست؛ شبانه فنس‌کشی کرده و حداقل ۶۰ اصله درخت را یا از ریشه درآوردند یا قطع کردند. در حالی که حتی درباره همان بخش زمین، فرد دیگری هم مدعی است. برای اینکه پیش‌دستی کنند و جای پایشان را محکم کنند؛ شبانه بخشی از بوستان را فنس کشیده و درختان را یا از ریشه درآورده یا قطع کرده‌اند.

امانی گفت: شهرداری منطقه ۳، فنس را جمع کرده و آن‌ درخت‌هایی را که از ریشه درآوردند، دوباره کاشته‌اند. هرچند معلوم نیست این درختان دیگر برای آن بوستان درخت بشود؛ اما این کار را کرده‌اند. متأسفانه چون برخورد بازدارنده‌ای صورت نمی‌گیرد و حداکثر یک جریمه در نظر گرفته می‌شود که تازه اگر پرداخت شود؛ از جیب بیت‌المال پرداخت می‌شود و نه از جیب کسانی که اقدام به قطع این درختان کرده‌اند. وقتی ما مردم را در ملک یا باغ شخصی، بابت خشک‌شدن یا کسرشدن یک درخت که عمدتا به خاطر کم‌آبی یا آفت‌زدگی است، جریمه‌های میلیاردی می‌کنیم؛ آیا عادلانه است که یک مجموعه دولتی یا عمومی غیردولتی، نه در اراضی و‌ املاک متعلق به خود، بلکه در یک بوستان عمومی که به عنوان فضای سبز و ریه عمل می‌کند، تعداد زیادی از درختان را قطع کند و ما سکوت می‌کنیم و در نهایت جریمه می‌کنیم. اصلا معلوم نیست این جریمه در بوروکراسی اداری پرداخت می‌شود یا نه؟ آن‌وقت در مقابل مردم چه حرفی داریم؟

گفته می‌شود پرونده به مرجع قضائی ارسال می‌شود که البته اثری هم از ارسال آن ما نمی‌بینیم. امانی در پایان، از ریاست شورای شهر خواست که این موضوع به‌صورت ویژه از سوی شورا رسیدگی شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها