|

آیا بسته امدادی ۶۰ میلیارددلاری آمریکا به اوکراین سرنوشت جنگ را تغییر می‌‌دهد؟

مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی نادر در میانه اختلافات دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان [پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا] به یک همگرایی رسید و بالاخره پس از ماه‌ها مخالفت راست‌گرایان، لایحه کمک نظامی خارجی ۹۵.۳ میلیارد‌دلاری برای حمایت امنیتی از اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد که ۶۰.۸ میلیارد دلار آن مربوط به کمک‌های واشنگتن به کی‌یف می‌شود؛ تصمیمی قاطع برای تخصیص ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین که در چند دقیقه اتخاذ شد و نشان‌دهنده عجله قانون‌گذاران آمریکایی برای حمایت جدید از کی‌یف است.

آیا بسته امدادی ۶۰ میلیارددلاری آمریکا به اوکراین سرنوشت جنگ را تغییر می‌‌دهد؟

احمد وخشیته-استاد دانشگاه دوستی ملل روسیه: مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی نادر در میانه اختلافات دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان [پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا] به یک همگرایی رسید و بالاخره پس از ماه‌ها مخالفت راست‌گرایان، لایحه کمک نظامی خارجی ۹۵.۳ میلیارد‌دلاری برای حمایت امنیتی از اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد که ۶۰.۸ میلیارد دلار آن مربوط به کمک‌های واشنگتن به کی‌یف می‌شود؛ تصمیمی قاطع برای تخصیص ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین که در چند دقیقه اتخاذ شد و نشان‌دهنده عجله قانون‌گذاران آمریکایی برای حمایت جدید از کی‌یف است.

بسته امدادی جدید آمریکا به کی‌یف شامل چه مواردی است؟

گفته می‌شود که حدود ۲۳‌ میلیارد دلار از ۶۰.8 میلیارد دلار تصویب‌شده برای تکمیل ذخایر نظامی ایالات متحده استفاده می‌شود که دری برای تدارکات نظامی آمریکا در آینده به اوکراین را باز می‌کند. ۱۴ میلیارد دلار دیگر به طرح کمک امنیتی اوکراین اختصاص می‌یابد که براساس‌آن پنتاگون سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته جدیدی را برای ارتش اوکراین به طور مستقیم از پیمانکاران دفاعی ایالات متحده خریداری خواهد کرد. 

علاوه‌براین بیش از ۱۱ میلیارد دلار نیز برای تأمین مالی عملیات نظامی جاری آمریکا در منطقه، گسترش نیروهای مسلح اوکراین و توسعه همکاری اطلاعاتی میان کی‌یف و واشنگتن تخصیص می‌یابد. حدود هشت میلیارد دلار نیز برای کمک‌های غیرنظامی به دولت اوکراین برای پرداخت حقوق و مستمری و دیگر موارد ضروری مشابه خواهد بود.

این بسته امدادی با چند ملاحظه از سوی جمهوری‌خواهان که دموکرات‌ها آن را تأیید کردند، به تصویب رسید؛ ازجمله پیشنهاد این موضوع که به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی روسیه را برای بازسازی اوکراین مصادره کنند. تصویب این لایحه از طرف مجلس نمایندگان، بزرگ‌ترین مانع پیش‌روی بایدن برای تدارک نظامی به اوکراین را برطرف کرد؛ درخواستی که او از پاییز سال گذشته مطرح کرده و با مخالفت جمهوری‌خواهان روبه‌رو بود. حالا این بسته به سنای آمریکا ارسال می‌شود که احتمال می‌رود آن را تا روز سه‌شنبه تصویب کند و سپس به بایدن تحویل داده می‌شود که قول داده آن را فورا امضا کند و نیازهای فوری کی‌یف در میدان نبرد را برآورده کند.

مسکو و کی‌یف چگونه به حمایت ۶۰ میلیارد‌دلاری آمریکا از اوکراین نگاه می‌کنند؟

گزاف نیست اگر بگوییم که احتمالا زلنسکی بیش از هر فرد دیگری از تصویب این لایحه به وجد آمده است. او از مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برای این تصمیم که به گفته زلنسکی «تاریخ را در مسیر درست قرار می‌دهد» قدردانی کرد و گفت «تا زمانی که آمریکا از دموکراسی و آزادی دفاع می‌کند، هرگز شکست نخواهند خورد».

اما برخلاف زلنسکی که معتقد است «لایحه کمک‌های حیاتی که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد، از گسترش جنگ جلوگیری می‌کند و جان هزاران نفر را نجات می‌دهد»، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، دقایقی پس از تصویب این لایحه گفت که «کمک‌های بیشتر، اوکراین را ویران‌تر می‌کند» و تأکید کرد که آمریکا باید پاسخ‌گوی مصادره دارایی‌های مسدودشده روسیه باشد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز گفت که تخصیص کمک‌های نظامی آمریکا «بحران جهانی را عمیق‌تر می‌کند و راهی برای تشدید تنش در منطقه است» و دمیتری مدودف، نایب‌رئیس شورای امنیت روسیه، نیز گفت که این اقدام «اوکراین را ویران‌تر می‌کند و ۶۱ میلیارد دلار پول خونی است که مجتمع سیری‌ناپذیر نظامی-صنعتی آمریکا می‌پردازد».

بنابراین در نگاه کی‌یف حمایت آمریکا یک تصمیم فوق‌العاده برای حفظ ثبات در اوکراین است و از نگاه مسکو روند درگیری‌ها را تشدید می‌کند که می‌توان آن را به معنای گسترش حملات روسیه برای غیرنظامی‌کردن اوکراین معنا کرد که این کشور را ویران‌تر می‌کند.

 ارسال گلوله به جای اعزام نیرو

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که پس از ماه‌ها تردید برای تأمین مالی بیشتر اوکراین، در کنار بایدن ایستاد، گفت که «من ترجیح می‌دهم به اوکراین گلوله بفرستم تا پسران آمریکایی را». اگر این گفته را در کنار صحبت‌های چند روز پیش زلنسکی که گفت «اوکراینی‌ها اگرچه به اوکراین اعتقاد دارند؛ اما از درگیری نظامی خسته شده‌اند» بگذاریم، پیام مشخص است؛ اما کاخ سفید از ابتدای شکل‌گیری بحران اوکراین یک هدف داشت: انزوای روسیه از مسیر کی‌یف و بدون ورود مستقیم نظامی ناتو به اوکراین.

در‌این‌میان واشنگتن آب پاکی را روی دست مسکو ریخت که تمایلی برای آتش‌بس در اوکراین در قالب کنونی ندارد. به یاد بیاوریم وقتی پوتین در جریان مصاحبه با کارلسون، روزنامه‌نگار آمریکایی، گفت که اگر آمریکا خواهان توقف جنگ است، ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کند. همچنین نکته تأمل‌برانگیز دیگر این است که ترامپ ناگهان رویکرد خود درباره حمایت مالی از اوکراین را تغییر داد و نه‌فقط از مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، برای تصویب این لایحه تشکر کرد؛ بلکه حتی اروپایی‌ها را متهم کرد که بودجه کمی برای کی‌یف اختصاص داده‌اند.

باوجوداین واشنگتن انتظار دارد که کی‌یف رویکرد سختگیرانه‌تری درباره بسیج عمومی در اوکراین داشته باشد؛ اما باید دید آیا گلوله‌ها و موشک‌های ارسالی جدید، انگیزه جنگ را میان مردم اوکراین که تجربه شکست ضدحمله‌های مکرر در یک سال گذشته را داشتند، ترغیب می‌کند و مهم‌تر اینکه گسترش حملات نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه به واسطه موشک‌های ارسالی غرب با چه واکنشی از سوی مسکو روبه‌رو خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها