|

با وجود تعلیق ارسال بمب، یک میلیارد دلار مهمات و تسلیحات به اسرائیل ارسال می‌شود

یک بام و دو هوای بایدن

دستیاران کنگره ایالات متحده اعلام کردند که دولت بایدن به قانون‌گذاران آمریکایی گفته است که بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات و مهمات اضافی برای اسرائیل ارسال خواهد کرد اما هنوز زمان تحویل این سلاح‌ها به اسرائیل مشخص نیست. آسوشیتدپرس نوشته است که این اولین محموله تسلیحاتی به اسرائیل در هفته‌های گذشته است که از زمان توقف انتقال سه‌هزارو ۵۰۰ بمب توسط دولت بایدن، فاش شده است.

یک بام و دو هوای بایدن

دستیاران کنگره ایالات متحده اعلام کردند که دولت بایدن به قانون‌گذاران آمریکایی گفته است که بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات و مهمات اضافی برای اسرائیل ارسال خواهد کرد اما هنوز زمان تحویل این سلاح‌ها به اسرائیل مشخص نیست. آسوشیتدپرس نوشته است که این اولین محموله تسلیحاتی به اسرائیل در هفته‌های گذشته است که از زمان توقف انتقال سه‌هزارو ۵۰۰ بمب توسط دولت بایدن، فاش شده است. دولت بایدن دو هفته‌ پیش با اشاره به نگرانی از تلفات غیرنظامیان در غزه، گفته بود که انتقال این بمب‌ها را متوقف کرده است تا از استفاده از آن مهمات خاص توسط اسرائیل در حمله به رفح در جنوب غزه جلوگیری کند. آن زمان پنتاگون اعلام کرده بود که توقف ارسال تسلیحات و این تغییر احتمالی در سیاست آمریکا، اقدام نهایی نیست و قابلیت تغییر دارد. وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز با بیان اینکه تلفات بالای غیرنظامیان در غزه قابل‌قبول نیست، اعلام کرده بود که «به این نتیجه نرسیده است که اسرائیل در استفاده از تسلیحات آمریکایی قوانین بشردوستانه را نقض کرده باشد». تهدید رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر قطع ارسال کمک تسلیحاتی به اسرائیل، واکنش‌های گسترده‌ای میان مقامات اسرائیلی در پی داشت. از جمله وزیر امنیت ملی کابینه اسرائیل ادعا کرده بود که حماس بایدن را دوست دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان هشدار داده بود که چنانچه اسرائیل به رفح حمله گسترده کند، کمک تسلیحاتی و مهماتی به ارتش اسرائیل را متوقف خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از تهدید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر توقف ارسال تسلیحات برای نیروهای اسرائیلی درصورت حمله به مراکز پرجمعیت رفح در جنوب غزه، وعده داد که به‌طور مستقل و با «چنگ و دندان» مبارزه خواهد کرد. نتانیاهو نابودی گروه حماس را به‌عنوان هدف عملیات نظامی اسرائیل در غزه تعیین کرده و رفح را یکی از آخرین سنگرهای اصلی این گروه می‌داند.

درهمین‌حال، واشنگتن پست به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن به اسرائیل پیشنهاد داده که به ‌ازای توقف عملیات گسترده ارتش اسرائیل در رفح اطلاعات مهمی را در اختیار اسرائیل می‌گذارد. بر اساس این گزارش، اطلاعات ارائه‌شده از سوی آمریکا شامل جزئیات مربوط به محل اختفای رهبران حماس و تونل‌های این گروه هستند. بسته جدید کمک تسلیحاتی کاخ سفید به اسرائیل که جزئیات آن افشا شده شامل حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای تأمین مهمات تانک، ۵۰۰ میلیون دلار برای سفارش وسایل نقلیه تاکتیکی و ۶۰ میلیون دلار برای فراهم‌کردن گلوله‌های خمپاره است.

منابع آگاه در کنگره به شرط ناشناس‌ماندن درباره ارسال کمک‌های تازه تسلیحاتی که هنوز به‌صورت رسمی علنی نشده، با آسوشیتدپرس گفت‌وگو کردند. این محموله بخشی از بسته کمک خارجی پیشین نیست که ماه گذشته کنگره با تأخیری طولانی آن را تصویب کرد و سپس به امضای رئیس‌جمهور بایدن رسید. در گزارش آسوشیتدپرس همچنین به این موضوع اشاره شده که مشخص نیست این محموله آخرین بخش از یک توافق فروش تسلیحاتی موجود است یا بسته جدیدی به‌شمار می‌رود.

دولت بایدن هم‌زمان با تدارک کارزاری برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در ایالات متحده، به دلیل نحوه حمایت نظامی از جنگ هفت‌ماهه اسرائیل علیه حماس در غزه از سوی هر دو طیف سیاسی فعال در این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

برخی از چهره‌های دموکرات در همین راستا جو بایدن و دولتش را برای محدود‌کردن انتقال تسلیحات تهاجمی به اسرائیل برای در امان ماندن غیرنظامیان فلسطینی از آتش حملات مرگ‌بار اسرائیل به غزه تحت فشار قرار داده‌‌اند. اعتراضات اخیر چپ‌گرایان در محوطه‌های دانشگاهی ایالات متحده نیز همین پیام را برای کاخ سفید به همراه داشت.

از سوی دیگر، نمایندگان جمهوری‌خواه با اشاره به توقف ارسال بمب‌ها و مهمات وعده داده شده به اسرائیل، هرگونه کاهش حمایت ایالات متحده از نزدیک‌ترین متحدش در خاورمیانه را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود همچنین آورده است که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه درصدد ارائه لایحه‌ای در هفته جاری به مجلس نمایندگان برای اجباری‌کردن تحویل تسلیحات تهاجمی به اسرائیل هستند. جو بایدن و مقامات دولت آمریکا با وجود تعلیق ارسال بمب‌ها و مهمات انفجاری، به صراحت اعلام کرده‌اند که به تحویل سایر تسلیحات و نیز حمایت‌های جامع نظامی از اسرائیل که بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی ایالات متحده به‌شمار می‌رود، ادامه خواهند داد. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود جو بایدن خواهان آن است که «اسرائیل تمام امکانات نظامی مورد نیاز برای دفاع از خود را در اختیار داشته باشد».

او سپس یادآور شد: «برای جو بایدن، موضوع بسیار ساده است؛ او به ارائه تمام ظرفیت‌های نظامی مورد‌نیاز اسرائیل ادامه می‌دهد اما نمی‌خواهد نوع خاصی از تسلیحات آمریکایی در عملیاتی مشخص در یک مکان خاص مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین او در این باره صریح و ثابت‌قدم بوده است». کاخ سفید در واکنش به طرح جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای پیشبرد لایحه‌ای مبنی بر الزام تحویل تسلیحات تهاجمی به اسرائیل اعلام کرد که بایدن این لایحه را در صورت تصویب در کنگره وتو خواهد کرد.

در آن سوی آتلانتیک، اتحادیه اروپا از اسرائیل خواست تا «فورا» عملیات نظامی خود در رفح واقع در جنوب غزه را متوقف کند؛ چراکه عمل‌نکردن به این اقدام «می‌تواند به‌طور جدی روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا را به خطر بیندازد». ده‌ها هزار غیرنظامی از شهر رفح در جنوب نوار غزه به دلیل ادامه بمباران‌های اسرائیل و تهدید به حمله زمینی همچنان در حال فرار هستند. اتحادیه اروپا از اسرائیل خواست تا «از تشدید بیشتر وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه خودداری کرده» و نسبت به «بازگشایی» گذرگاه رفح اقدام کند. بیش از یک میلیون غیرنظامی که در شهر رفح پناه گرفته بودند، دستور تخلیه به مناطقی را دریافت کرده‌اند که سازمان ملل آنها را «امن» نمی‌داند و اتحادیه اروپا به‌عنوان اهداکننده اصلی کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها این اقدام را محکوم کرد. از زمان ورود تانک‌های ارتش اسرائیل به رفح در هفتم می، گذرگاه مرزی بین نوار غزه و مصر بسته شده است، این در حالی است که به گفته سازمان ملل متحد باز‌بودن این گذرگاه مرزی برای عبور کاروان‌های حاوی کمک به مردم غزه که در معرض خطر قحطی قرار دارند، بسیار حیاتی است. در متن اصلی بیانیه اتحادیه اروپا با ابراز تأسف از این اقدام، عملیات نظامی اسرائیل در رفح عامل «جابه‌جایی بیشتر جمعیت، خطر قحطی و رنج انسانی» خوانده شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها