|

نشست کشورهای اتحادیه عرب باز هم با نگاه به جزایر سه‌گانه ایرانی انتقادات زیادی را برانگیخت

تکرار ادعای واهی

اگرچه پنجشنبه هفته گذشته منامه، پایتخت بحرین، میزبان برگزاری نشست کشورهای اتحادیه عرب با دستور کار فلسطین بود، با این حال بیانیه پایانی آن مجددا بر ادعاهای تکراری کشورهای عربی و مشخصا امارات متحده بر سر جزایر سه‌گانه تأکید داشت؛ ادعایی که با واکنش ناصر کنعانی مواجه شد و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی واقع در خلیج فارس مندرج در بیانیه سی‌و‌سومین نشست سران اتحادیه عرب در بحرین را غیرقابل‌قبول دانست و آن را محکوم کرد.

تکرار ادعای واهی

شرق: اگرچه پنجشنبه هفته گذشته منامه، پایتخت بحرین، میزبان برگزاری نشست کشورهای اتحادیه عرب با دستور کار فلسطین بود، با این حال بیانیه پایانی آن مجددا بر ادعاهای تکراری کشورهای عربی و مشخصا امارات متحده بر سر جزایر سه‌گانه تأکید داشت؛ ادعایی که با واکنش ناصر کنعانی مواجه شد و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی واقع در خلیج فارس مندرج در بیانیه سی‌و‌سومین نشست سران اتحادیه عرب در بحرین را غیرقابل‌قبول دانست و آن را محکوم کرد. به گفته این دیپلمات کشورمان، «به دفعات تصریح و تأکید شده است که جزایر سه‌گانه‌ ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بوده و طرح این‌گونه ادعاهای بی‌اساس در این بیانیه مردود است». شایان ذکر است کشورهایی نظیر سوریه، عراق، عمان، الجزایر و قطر که روابط نزدیک‌تری با ایران به‌نسبت دیگر کشورهای عربی دارند، پای این بیانیه را امضا کرده‌اند که با واکنش و انتقادات زیادی به‌خصوص در قبال دمشق همراه بود. البته عنوان شده که این کشورها در ملاقات‌های خصوصی با مقام‌های ایرانی تأکید کرده‌اند که درباره برخی بندهای این‌چنین بیانیه‌هایی تحفظ داشته و با تمام بندهای آن موافق نیستند.

اگرچه برخی معتقدند تکرار این دست ادعاها توسط امارات در نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نمی‌تواند به تغییر ماهیت جزایر سه‌گانه ایرانی و همچنین تمامیت ارضی کشور منجر شود، اما در این بین تحلیلگرانی مانند حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم هشدارهای جدی در این باره مطرح می‌کند. کما اینکه وی سال گذشته در گفت‌وگویی که با «شرق» داشت متذکر شد که «ابوظبی در تلاش است که از ظرفیت همه کشورهای عضو سازمان ملل بر سر ادعای مالکیت در قبال جزایر سه‌گانه و به‌خصوص جزیره ابوموسی در قالب رأی مشورتی شورای امنیت با تمسک به «بند اول ماده ۹۶» و «بند دوم ماده ۹۴ منشور ملل متحد» استفاده کند». لذا واکنش‌های رسمی با توییت‌زدن‌های کنعانی یا دادن بیانیه، باید به نادیده‌گرفتن روند دیپلماتیک خطرناک فوق منجر نشود که از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مشخصا امارات متحده عربی در سال‌های اخیر علیه تهران و جزایر سه‌گانه در دستور کار قرار گرفته است. به بیان دیگر این تحلیل وجود دارد که امارات متحده عربی با استفاده از ظرفیت شورای همکاری خلیج فارس از طریق نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با بازیگرانی مانند روسیه، چین، ژاپن و... به دنبال آن است که دعاوی حقوقی علیه تهران را در دیوان بین‌المللی دادگستری به راه بیندازد یا در سناریوی دیگری، موضوع را از طریق شورای امنیت پیگیری کند. باید راهبردهای دیپلماتیک قاطع‌تر برای این احتمال در نظر گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها