|

5 روز عزای عمومی و یک روز تعطیلی برای شهادت رئیس‌جمهور و همراهان

از پویش «شهید جمهور» تا خاموشی سازه‌های پایتخت

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه که در حال حرکت به سمت منطقه خداآفرین به تبریز بود، به دلیل شرایط بد جوی دچار حادثه شد که این حادثه منجر به شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیئت همراه شد.

از پویش «شهید جمهور» تا خاموشی سازه‌های پایتخت

شرق: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه که در حال حرکت به سمت منطقه خداآفرین به تبریز بود، به دلیل شرایط بد جوی دچار حادثه شد که این حادثه منجر به شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیئت همراه شد. در این سانحه، به همراه رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور، یک نیروی سپاه انصارالمهدی، خلبان و کمک‌خلبان و یک مسئول فنی سرنشینان پرواز جان باختند.

به دنبال این اخبار پنج روز عزای عمومی اعلام شد اما در این مدت فعالیت ادارات به شکل سابق ادامه خواهد یافت. بر همین اساس، رهبر انقلاب در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش، پنج رو عزای عمومی اعلام کردند. معمولا اعلام عزای عمومی پس از وقوع حوادث ناگوار از قبیل بلایای طبیعی یا شهادت شهروندان بعد از عملیات تروریستی با تلفات زیاد یا درگذشت شخصیت‌های برجسته از سوی حکومت اعلام می‌شود.

سخنگوی دولت هم اعلام کرده است «کمیته اجرائی تعیین‌شده توسط معاون اول رئیس‌جمهور، مسئولیت برنامه‌ریزی مراسم‌های روزهای آتی را بر عهده دارد و پس از نهایی‌شدن برنامه‌ها، به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود». در نهایت غروب دیروز خبر تعطیلی در پی مرگ شهادت گونه رئیس‌جمهور و هیئت همراه او رسید. اعلام شد روز سه شنبه یکم خرداد ماه به دلیل برگزاری مراسم تشییع در شهر تبریز، ادارت این شهر تعطیل شد. همچنین رئیس کمیته تشییع گفت که روز چهارشنبه نیز در سراسر کشور تعطیل خواهد بود. در شرایط عزای عمومی معمولا برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله سینماها، کنسرت‌ها یا برنامه‌های طنز صداوسیما لغو می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور را از روز گذشته به مدت یک هفته تعطیل کرده است. همچنین در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش سینماها و تمامی اجراهای صحنه‌ای از جمله کنسرت‌ها برای یک هفته لغو شدند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تمام برنامه‌های هفته میراث فرهنگی را لغو کرد. بورس هم از روز گذشته تعطیل اعلام شد.

همچنین در روزهایی که عزای عمومی است، رویدادهای ورزشی لغو می‌شوند. در همین زمینه وزیر ورزش همه مسابقات ورزشی را لغو کرده است. نیمه‌افراشته‌شدن پرچم کشور در سفارت‌خانه‌ها و برافراشته‌شدن پرچم سیاه در اماکن عمومی از دیگر کارهایی است که در عزای عمومی انجام می‌شود. بر همین اساس پرچم کشورمان در مقرهای سازمان ملل، نیویورک، ژنو و وین نیمه‌افراشته شد.

همچنین تاکنون پرچم گنبد حرم مطهر رضوی و مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه به رنگ مشکی درآمده است و پرچم منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد که بزرگ‌ترین پرچم کشور در آنجا نصب است، با پرچم مشکی تعویض شده است. دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. میثم لطیفی، رئیس سازمان امور داری و استخدامی نیز گفته است در جلسه دولت تصمیم بر این شد که تعطیلی نداشته باشیم.

امتحانات نهایی طبق برنامه پیش خواهد رفت

سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش از برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان طبق برنامه از پیش تعیین‌شده خبر داد. علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش از برگزاری امتحانات نهایی طبق برنامه از پیش تعیین‌شده خبر داد و گفت: از دانش‌آموزان تقاضا داریم در وقت مقرر در محل آزمون نهایی حضور یابند و با آمادگی کامل در این آزمون شرکت کنند. او در ادامه از دانش‌آموزان خواست تا از هرگونه اطلاع‌یابی دراین‌باره آن‌هم از مراجع غیررسمی خودداری کنند. معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش اظهار کرد: مرجع اطلاع‌رسانی در‌این‌باره پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌و‌پرورش به آدرس medu.gov.ir، کانال اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌و‌پرورش در شاد، به آدرس https://shad.ir/officialmedu، رسانه ملی و ادارت کل آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق است. همچنین رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش از برگزاری آزمون‌های مدارس خبر داد. محسن زارعی، معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش‌ اعلام کرد: امروز تمامی آزمون‌های مدارس برگزار خواهد شد.

ابلاغ تدابیر لازم برای تأمین امنیت عمومی

در پی این سانحه فرمانده فراجا با ابلاغ تدابیرِ لازم بر لزوم هم‌افزایی و تلاش مضاعف در خدمت‌رسانی به مردم و تأمین امنیت عمومی تأکید کرد. سردار احمدرضا رادان در جلسه هماهنگی واحدهای عملیاتی و ستادی فراجا که صبحِ روز گذشته در ستاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد بر هم‌افزایی و تلاش مضاعف در خدمت‌رسانی به مردم و تأمین امنیت عمومی تأکید کرد. او همچنین آخرین اخبار و اطلاعات را از حادثه‌ بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانشان از سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی که به محل حادثه اعزام شده بود، دریافت کرده و تدابیرِ لازم را در این زمینه ابلاغ کرد.

پویش شهید ‌جمهور در پایتخت

هم‌زمان با این سانحه هوایی پویشی تحت عنوان «شهید ‌جمهور» در فضاسازی شهری پایتخت اجرا شد. این پویش توسط سازمان زیباسازی شهر تهران بر سازه‌های تبلیغات شهری پایتخت اکران شده‌ است. بر اساس گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، در این پویش از جملاتی مانند: «سید شهیدان اهل خدمت شهید سید‌ابراهیم رئیسی»، «خدمت به خلق ثوابش شهادت است»، «رئیس‌جمهور ایران شهادتت مبارک»، «بال در بال شهادت مزد خدمت را گرفت»، «خدام خلق را لقبی جز شهید نیست»، «خرید خادم خود را شب ولادت خویش»، «خادم‌الرضا به امام رضا پیوست» و «خادم مردم به شهدا پیوست» در رثای شهادت این شهیدان والامقام استفاده شده‌ است. از سوی دیگر، رئیس شورای شهر تهران از ارائه طرح دوفوریتی در جلسه فردای شورا شهر خبر داد. مهدی چمران دراین‌باره عنوان کرد: ان‌شاءالله معبری در خور حضرت آیت‌الله رئیسی نام‌گذاری خواهد شد.

هشدار فراجا به کاربران فضای مجازی

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا در اطلاعیه‌ای از کاربران فضای مجازی خواست تا از انتشار هرگونه محتوایی که به هر نحوی باعث تحریک ‌و تشویش احساسات عمومی می‌شود، خودداری کنند. پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا در این اطلاعیه‌ای که صبح روز گذشته منتشر شد، با اشاره به بروز حادثه غیرمنتظره برای رئیس‌جمهور و هیئت همراه، عنوان کرد که در راستای انجام وظایف ذاتی و مأموریت‌های محوله با دقت تمام در حال رصد فضای مجازی هستیم و به کاربران توصیه می‌شود در شرایط کنونی و حساس به شایعات و اخبار غیرواقعی توجه نکنند. پیش‌تر نیز در یک روز قبل، سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی کل کشور در اطلاعیه‌ای با آرزوی سلامتی برای رئیس‌جمهور و همراهانش در حادثه فرود بالگرد حامل آنان، از تمامی شهروندان و هم‌وطنان خواست اخبار را فقط از مراجع رسمی دنبال کنند. این سازمان هشدار داد: همه صفحات فعالان فضای مجازی تحت رصد پلیس است و با افرادی که با انتشار شایعه سعی در تشویش اذهان عمومی دارند طبق قانون برخورد خواهد شد.

خاموشی سازه‌های مشهور پایتخت

پل طبیعت در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشور و هیئت همراه، شب گذشته ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ خاموش شد. «پل طبیعت»، بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی کشور به دلیل حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور، یک نیروی سپاه انصارالمهدی، خلبان و کمک خلبان و یک مسئول فنی سرنشینان پرواز خاموش شد. البته این تنها سازه‌ای نبود که به مناسبت این ضایعه رنگ خاموشی گرفت. برج میلاد و برج آزادی هم خاموش شدند. بنا بر اعلام گزارش روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، در پی این حادثه جان‌گداز پرچم سیاه‌رنگ جایگزین پرچم سبز رضوی که به مناسبت دهه کرامت به اهتزاز درآمده بود، شد.

مسئول سازمان بسیج مستضعفین شهرداری تهران هم از طراحی و نصب تابلوی «شهیدان خدمت» در معابر منتهی به منازل شهیدان خبر داد. محمدمهدی حسن‌زاده ضمن اعلام این خبر گفت: به‌منظور بزرگداشت یاد و نام شهدای حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراه و تکریم خانواده آنها، تابلوی مزین به نام و عکس «شهدای خدمت» در ورودی معابر منتهی به منازل آن شهیدان والامقام نصب می‌شود. بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان بسیج شهرداری تهران، آیین نصب تمثال شهدای خدمت امروز در مراسمی با حضور مسئولان، خانواده معظم شهدا و شهروندان برگزار خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها