|

بورس در شرایط ویژه

شرایط ناپایدار بورس در روزها و هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که با بهاری متفاوت در بورس روبه‌رو هستیم. حالا بازار سرمایه مدت‌هاست که خبرساز می‌شود و ریزش‌های سنگین و صف طولانی فروش مدام خبری می‌شود.

بورس در شرایط ویژه

امیرحسین جنانی

شرایط ناپایدار بورس در روزها و هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که با بهاری متفاوت در بورس روبه‌رو هستیم. حالا بازار سرمایه مدت‌هاست که خبرساز می‌شود و ریزش‌های سنگین و صف طولانی فروش مدام خبری می‌شود.

 بانک مرکزی تا اواخر دی‌ماه سال 1402 سیاست انقباضی پولی نسبتا شدیدی را در پیش گرفته بود؛ سیاستی که از اسفند 1401 شروع شده بود. با توجه به کنترل نرخ رشد نقدینگی و پول، همه انتظار داشتند در اواخر 1402 بانک مرکزی کمی این سیاست را تعدیل کند. از طرف دیگر در سال 1401 و 1402 دولت با افزایش شدید سهم مالیات و حذف بخشی از یارانه‌ها و افزایش دیگر درآمدهایش از بنگاه‌های اقتصادی و خانوار، سیاست مالی انقباضی شدیدی را اجرا کرد.درست در زمانی که بسیاری فکر می‌کردند بانک مرکزی از فشارها به اقتصاد بکاهد، تصمیم متفاوتی گرفته شد، گواهی 30‌درصدی منتشر شد و سیاست انقباضی شدیدتر شد و به‌این‌ترتیب دومینوی سقوط بازارهای مالی شروع شد.

به هر ترتیب حالا به نظر می‌رسد که خرداد متفاوت و عجیبی پیش‌روی بازار سرمایه است. به خاطر اینکه سرعت تحولات و اتفاقات به گونه‌ای غیرمنتظره بالا رفته و بازار سرمایه در حالت رشد منفی و چه رشد کم‌حجم و چه حتی برخی روزها در وضعیت رشد مثبت در حال تماشای این تحولات است. این تحولات به گونه‌ای بوده است که بسیاری از سهامداران هنوز از شوک اولیه ماجرا بیرون نیامده‌اند، اتفاقی دیگر در بورس رخ می‌دهد و بازار را دچار شوک می‌کند.

 در هر صورت خردادی خاص را آغاز می‌کنیم که اولین و مهم‌ترین مشخصه آن این است که بازار در گردباد تحولات سیاسی افتاده است و احتمالا در روزهای پیش‌رو همچنان بازار سرمایه گرفتار اخبار سیاسی خواهد بود.

با این حال باید گفت که دامنه نوسان محدود در عین وجود محاسنی برای شرایط فعلی بازار، معایبی هم دارد که افت جدی حجم معاملات و قفل‌شدن‌ها و صف فروش و کاهش حضور دی تریدها در بازار از مهم‌ترین معایب این موضوع است. این اتفاقات سبب شده است که بسیاری از سهامداران خرد درباره شرایط بازار سرمایه انتقاد کنند و محدود‌کردن دامنه نوسان را راهکار موقت و مسکن کوتاه‌مدت بدانند.  در واقع دامنه نوسان محدود می‌تواند به فراخور زمان و شرایط این دامنه نوسان تغییر کند که حالا نیز یکی از این روزهاست که باید پذیرفت بازار سرمایه در وضعیت خاص و ویژه‌ای قرار گرفته است و باید برای آن سیاست و تدابیر ویژه اندیشید.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها