|

به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

برای حذف اعتیاد برنامه داشته باشیم

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر‌ با هدف پیشگیری از اعتیاد در جهان نام‌گذاری شده است. موضوعی که با وجود اطلاع‌رسانی‌های جهانی از خطرات آن، اما به شکل سهل از طریق بسیاری از سیاست‌های جهانی توزیع و مبادله می‌شود.

برای حذف اعتیاد برنامه داشته باشیم

شرق: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر‌ با هدف پیشگیری از اعتیاد در جهان نام‌گذاری شده است. موضوعی که با وجود اطلاع‌رسانی‌های جهانی از خطرات آن، اما به شکل سهل از طریق بسیاری از سیاست‌های جهانی توزیع و مبادله می‌شود. به مناسبت همین روز سارا هیئت، روان‌شناس، در بخشی از مقاله‌ای که در سیویلیکا منتشر کرده، درباره اهمیت این روز نوشته است که ما بخش‌های مهمی از آن را بازگو می‌کنیم. در اول این نوشته او از تاریخچه این روز گفته که مبارزه با مواد مخدر به قرن ۱۹ بازمی‌گردد، زمانی که در اروپا و آمریکا به‌شدت به این پدیده توجه شد. در سال ۱۹۲۵، سازمان بهداشت جهانی (WHO) به منظور مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، کنفرانسی در لندن برگزار کرد که در آن سندی در چهار فصل تنظیم شد که بیش از ۳۵ مورد اقدام عملی را در مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر شامل می‌شد. سپس به مفهوم اختلال در موضوع اعتیاد پرداخته که اعتیاد به مواد مخدر‌ که همچنین به‌عنوان اختلال مصرف مواد مخدر شناخته می‌شود، یک وضعیت فیزیولوژیک و روانی است که در آن فرد به مواد مخدر با مواد مجاز و غیرمجاز وابسته می‌شود. این وابستگی به حدی است که فرد نتواند کنترل خود را بر مصرف مواد مخدر داشته باشد و با وجود آسیب‌های ناشی از آن به مصرف ادامه دهد. اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت اثرات درخور توجه و مخربی داشته باشد. استفاده مداوم از مواد مخدر می‌تواند به تغییرات در مغز و سیستم اعصاب منجر شود و در نهایت به مشکلاتی در سلامت جسمی و روانی، روابط، اشتغال و قانون منجر شود. برای تشخیص اعتیاد به مواد مخدر، باید به علائم و نشانه‌های مصرف مواد مخدر و مسمومیت توجه کرد. بنا بر همین گزارش از میگنا، رسانه سلامت روان ایران، هر سال به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر شعار ویژه‌ای انتخاب می‌شود و پیرو آن شعار، اقدامات و فعالیت‌های لازم برای مقابله با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد انجام می‌شود. این روز با برگزاری مراسم مختلف در سراسر جهان به مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد پرداخته می‌شود.

طبق نوشته هیئت، نقش خانواده در مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم است. خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که شالوده ارزش‌ها و روابط انسانی را شکل می‌دهد. با تحکیم روابط خانوادگی، از گرفتار‌شدن فرزندان در دام اعتیاد پیشگیری می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد اگر دوست نزدیک فرزند شما مواد مخدر مصرف کند، او نیز به احتمال بالا به سمت مصرف کشیده خواهد شد؛ بنابراین آگاه‌سازی نوجوانان و خانواده‌ها در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد بسیار تأثیرگذار است. رسانه‌ها در مبارزه با مواد مخدر نیز نقش بسیار مهمی بر ‌عهده دارند. رسانه‌ها می‌توانند با پخش برنامه‌های آموزشی و آگاه‌سازی، به مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد کمک کنند. همچنین رسانه‌ها می‌توانند به بازگشت معتادان به دامن اجتماع نیز کمک کنند؛ کمااینکه دولت‌ها باید اقدامات بین‌المللی در مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند. همچنین در سطرهای پایانی درباره اهمیت مددکار و روان‌شناس گفته که مشاوران، مددیاران، بالین‌گران و روان‌پزشکان نیز نقش بسیار مهمی در مبارزه با اعتیاد بر‌عهده دارند. ایشان می‌توانند به خانواده‌ها و نوجوانان در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد کمک کنند.

در انتها هم به نکته مهم آگاه‌سازی نوجوان‌ها پرداخته؛ موضوع مهمی که این روزها هشداربرانگیز شده است. بنابراین آگاه سازی نوجوانان در مبارزه با مواد مخدر و توسعه تاب‌آوری ایشان در پیشگیری از اعتیاد بسیار تأثیرگذار است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها