|

آغاز مرحله حذفی یورو ۲۰۲۴ آتش شعله‌ور هیجان

به گزارش فوتبال ۳۶۰، شانزده تیم صعودکننده به مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا مشخص شد و دور حذفی این رقابت‌ها از امروز آغاز می‌شود. تا به اینجای کار و بعد از برگزاری ۳۶ مسابقه و به ثمر رسیدن ۸۱ گل، تنها هشت تیم از گردونه رقابت کنار رفته‌اند اما حالا تنها ۱۵ مسابقه باقی‌مانده که تکلیف قهرمان یورو ۲۰۲۴ را مشخص کند. تمام مدعیان (جز اسپانیا) حداقل در یک مسابقه دچار لغزش شده‌اند و به نظر می‌رسد با غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین رقابت ممکن در جام پرهیجان آلمان روبه‌رو باشیم.

آغاز مرحله حذفی یورو ۲۰۲۴ آتش شعله‌ور هیجان

به گزارش فوتبال ۳۶۰، شانزده تیم صعودکننده به مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا مشخص شد و دور حذفی این رقابت‌ها از امروز آغاز می‌شود. تا به اینجای کار و بعد از برگزاری ۳۶ مسابقه و به ثمر رسیدن ۸۱ گل، تنها هشت تیم از گردونه رقابت کنار رفته‌اند اما حالا تنها ۱۵ مسابقه باقی‌مانده که تکلیف قهرمان یورو ۲۰۲۴ را مشخص کند. تمام مدعیان (جز اسپانیا) حداقل در یک مسابقه دچار لغزش شده‌اند و به نظر می‌رسد با غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین رقابت ممکن در جام پرهیجان آلمان روبه‌رو باشیم.

سوئیس - ایتالیا (شنبه، ۱۹:۳۰؛ برلین)

آلمان - دانمارک (شنبه، ۲۲:۳۰؛ دورتموند)

انگلیس - اسلواکی (یکشنبه، ۱۹:۳۰؛ شالکه)

اسپانیا - گرجستان (یکشنبه، ۲۲:۳۰؛ کلن)

فرانسه - بلژیک (دوشنبه، ۱۹:۳۰؛ دوسلدورف)

پرتغال - اسلوونی (دوشنبه، ۲۲:۳۰؛ فرانکفورت)

رومانی - هلند (سه‌شنبه، ۱۹:۳۰؛ مونیخ)

اتریش - ترکیه (سه‌شنبه، ۲۲:۳۰؛ لایپزیش)

محاسبات آماری ابررایانه «اوپتا» تیم‌های ایتالیا، آلمان، انگلیس، اسپانیا، فرانسه، پرتغال، هلند و اتریش را به عنوان برنده‌های محتمل دور اول حذفی معرفی می‌کند و تیم ملی انگلیس همچنان بیشترین شانس را برای کسب قهرمانی جام ۲۰۲۴ دارد. شانس انگلیس برای قهرمانی بعد از گذراندن دور گروهی تفاوت چندانی ندارد. عملکرد شاگردان ساوتگیت دل‌خوش‌کننده نبود اما انگلیس مسیر نسبتا همواری تا دیدار نهایی پیش‌رو دارد. از دید اوپتا احتمال قهرمانی فرانسه نسبت به پیش‌بینی قبل از آغاز یورو کاهش پیدا کرده و حالا اسپانیا و آلمان بخت بیشتری نسبت به نایب‌قهرمان جهان برای کسب جام آنری دلونی دارند. اسپانیا تنها تیمی بود که دور گروهی را با کسب هر ۹ امتیاز ممکن به پایان برد و شاگردان لوئیس دلافوئنته این کار را در تقابل با ایتالیا و کرواسی انجام دادند. با ازدحام چندین تیم قدرتمند و مدعی در یک نیمه جدول، تا چه حد ممکن است شاهد یک شگفتی بزرگ در انتهای یورو ۲۰۲۴ باشیم؟ بزرگ‌ترین غافلگیری تاریخ جام در سال ۲۰۰۴ با قهرمانی تیم ملی یونان رقم خورد؛ آبی و سفیدها هنگام برگزاری آن دوره در رده سی‌وپنجم رده‌بندی ملی فیفا قرار داشتند و در دوره فعلی تنها قهرمان‌شدن تیم‌های ترکیه (۴۲)، اسلواکی (۴۵)، رومانی (۴۷)، اسلوونی (۵۷) و گرجستان (۷۴) می‌تواند با شاهکار شاگردان اتو ری‌هاگل برابری کند. اگر نتایج مرحله حذفی را براساس پیش‌بینی‌های این مرجع آماری حدس بزنیم، برنامه کامل مرحله حذفی به این شکل خواهد بود:

مرحله یک‌چهارم نهایی

اسپانیا - آلمان / فرانسه - پرتغال

انگلیس - ایتالیا / اتریش - هلند

مرحله نیمه‌نهایی

اسپانیا - فرانسه / انگلیس - هلند

دیدار نهایی

انگلیس - اسپانیا

دور گروهی یورو ۲۰۲۴ با جابه‌جایی چندین رکورد تاریخی همراه شد و انتظار می‌رود با آغاز دور حذفی شاهد ادامه این روند باشیم. لامینه‌ یامال (۱۶) به جوان‌ترین و پپه (۴۱) به مسن‌ترین بازیکنان تاریخ یورو تبدیل شدند. ناگلزمن (۳۶) و سوبوسلای (۲۳) به عنوان جوان‌ترین سرمربی و کاپیتان ادوار یورو شناخته شدند و لوکا مودریچ (۳۹) عنوان مسن‌ترین گل‌زن تاریخ جام را از آن خود کرد. ندیم بیرامی (۲۳ ثانیه) سریع‌ترین گل تاریخ جام را به ثمر رساند و رونالدو با ششمین حضور در یورو رکورددار نام گرفت. آردا گولر به جوان‌ترین بازیکن تاریخ اروپا تبدیل شد که در نخستین مسابقه خود در یورو گل‌زنی می‌کند و آلمان برای اولین‌بار در مسابقه افتتاحیه پنج گل به ثمر رساند. انتظار می‌رود مرحله حذفی یورو مثل همیشه با رقابت‌های نزدیک و در اوج حساسیت و هیجان دنبال شود. تنها هفت مسابقه از ۱۵ تقابل دور حذفی مرحله گذشته جام ملت‌های اروپا در ۹۰ دقیقه به اتمام رسید و تکلیف چهار مسابقه در وقت اضافه و چهار بازی (از جمله دیدار نهایی بین ایتالیا و انگلیس) در ضربات پنالتی مشخص شد. ایتالیا در یورو ۲۰۲۰ و پرتغال در یورو ۲۰۱۶ تنها با یک پیروزی ۹۰ دقیقه‌ای از چهار بازی مرحله حذفی به جام دست یافتند. از یورو ۹۶ (نخستین دوره ۱۶ تیمی) به بعد، مجموعا ۶۵ بازی در مرحله حذفی جام ملت‌های اروپا برگزار شده و از این تعداد، ۲۹ مسابقه (معادل ۴۵ درصد) تا بعد از دقیقه ۹۰ ادامه داشته؛ ۱۸ بازی به ضربات پنالتی کشیده شده و نتیجه ۱۱ مسابقه در وقت‌های اضافه (یا با گل‌های طلایی و نقره‌ای) مشخص شده است. گئورگس میکائوتادزه از گرجستان تا به اینجا با سه گل زده و بالاتر از خاکپو، مارین، شرانز، موسیالا و فولکروگ (۲) برترین گل‌زن مسابقات است؛ جایگاهی که در دوره گذشته این رقابت‌ها با پنج گل در اختیار پاتریک شیک و کریستیانو رونالدو قرار گرفت. آلمان بهترین خط حمله و اسپانیا بدون گل خورده، بهترین خط دفاع جام را در اختیار دارند. آلمان و پرتغال میانگین مالکیت توپ خود را به مرز ۷۰ درصد رسانده‌اند و اسلوونی با کمتر از ۳۳ درصد مالکیت توپ به مرحله حذفی رسید. پایان‌های دراماتیک و آغازهای توفانی به ویژگی بارز جام هفدهم تبدیل شده و شاهد ۳۲ گل در ابتدا و انتهای بازی‌ها بوده‌ایم. ۲۱ بار در مسابقات دور گروهی شاهد صف‌آرایی تیم‌ها با چینش ۱-۳-۲-۴ بودیم اما دفاع سه نفره هم به اندازه قابل توجهی محبوب‌تر شده است. جام ۲۰۲۴ تا به اینجا تورنمنت درخشانی برای ستاره‌های اروپا نبوده است. کریستیانو رونالدو در هفت مسابقه آخر خود در جام‌های معتبر به گل نرسیده و بهترین عملکردش در جام پاس گل به برونو فرناندس بود. امباپه و لواندوفسکی جز از روی نقطه پنالتی موفق به گل‌زنی نشده‌اند و جود بلینگام بعد گلی با ضربه سر به صربستان خاموش شد. هری کین در آلمان فقط نام خود را حمل می‌کند و لوکا مودریچ خیلی زود با کرواسی راهی خانه شد. لوکاکو، گریزمان و فودن مجموعا ۲۵ شوت خود را به در و دیوار کوبیدند و همچنان در حسرت گل به سر می‌برند؛ درست مانند الکساندر میتروویچ و کنان ییلدیز.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها