|

نگرانی از افزایش آتش‌سوزی جنگل‌های ایران

بروز آتش‌سوزی در مناطق مختلف به‌ویژه نقاط صعب‌العبور، یکی از دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط‌‎ زیست است. از‌ این‌ رو، تأمین بالگرد برای اطفای حریق یکی از الزامات چنین شرایطی است که در این راستا، سازمان تعامل خوبی با وزارت دفاع کرده تا در صورت نیاز، در کمترین زمانِ ممکن بالگرد را به منطقه حریق اعزام کنند.

نگرانی از افزایش  آتش‌سوزی جنگل‌های ایران

ایرنا: بروز آتش‌سوزی در مناطق مختلف به‌ویژه نقاط صعب‌العبور، یکی از دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط‌‎ زیست است. از‌ این‌ رو، تأمین بالگرد برای اطفای حریق یکی از الزامات چنین شرایطی است که در این راستا، سازمان تعامل خوبی با وزارت دفاع کرده تا در صورت نیاز، در کمترین زمانِ ممکن بالگرد را به منطقه حریق اعزام کنند. باران‌های بهاری همواره دل‌نشین و زندگی‌بخش است. طراوتی به‌ همراه دارد که انسان آن را با تمام وجود حس می‌کند و خنکای بارش را با قدرت به‌ کام می‌کشد. بارش مناسب موجب می‌شود تا گیاهان رشد خوبی داشته باشند و دشت و دمن پر از گل و سبزه شود. تا اینجای کار بسیار خوب و لذت‌بخش است، چون همه‌جا سبز و رنگارنگ می‌شود، اما همین گیاهان طراوت‌بخش، زمانی که فصل گرما از راه می‌رسد مانند دینامیت عمل می‌کنند؛ هوا گرم می‌شود، رطوبت کاهش می‌یابد، گیاهان خشک می‌شوند و با هر جرقه‌ای، چه سهوی و چه طبیعی، مانند رعد‌و‌برق آماده آتش‌سوزی می‌شود. در این شرایط دیگر مهارکردن آن بسیار دشوار خواهد بود. حیوانات بی‌خانمان و آواره، و تعدادی اسیر طعمه‌های آتش می‌شوند. درختان می‌سوزند و هر‌ آنچه سر راه است، نابود می‌شود. بعد از چند ساعت و گاهی تا چند روز، تلی از خاکستر و زمینی سوخته و سیاه است که بر ‌جای می‌ماند.

این بخشی از تصویر روزهای گرمِ سال در زمان وقوع آتش در طبیعت است که گاه‌و‌بیگاه در نقاط مختلف شاهد آن هستیم. وقتی هوا رو به گرمی می‌گذارد، تقریبا در بیشتر استان‌های کشور شاهد بروز آتش‌سوزی در دشت‌ها و جنگل‌های آن هستیم. شاید سه یا چهار استان حساسیت کمتری داشته باشند و درگیر آتش‌سوزی نشوند. حال در این روند، مسئله مهم مکان بروز آتش است. یعنی اگر در نقاط دشتی باشد، نیروها راحت به نقطه مورد نظر می‌رسند و کار اطفا را آغاز می‌کنند، اما کار زمانی سخت می‌شود که آتش در نقاط صعب‌العبور رخ دهد که در آن زمان، از‌دست‌دادن زمان به‌ معنای پراکنده‌شدن بیشتر آتش است؛ چون آتش‌سوزی یک زمان طلایی دارد که اگر در آن فاصله نیروها خود را به محل برسانند، خسارت کمتر خواهد بود در غیر این صورت، مشخص نمی‌شود وسعت آتش چقدر است.

بنابراین نیاز به بالگرد و تجهیزات هوایی برای اطفای به‌موقع آتش الزامی است که در این راستا، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت دفاع اقدامات خوبی انجام داده است. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفت: «امسال آتش‌سوزی در مناطق مختلف بسیار جدی است. مکاتبات مکرری را با نهادهای مرتبط انجام و تیم‌هایی را در استان‌ها تشکیل دادیم. آمادگی لازم در استان‌ها وجود دارد اما چون امسال رویش فصل بهار خیلی زیاد بود، قطعا تعداد آتش‌سوزی‌ها افزایش خواهد داشت و به ‌علت وجود علف، با بروز رعد‌و‌برق هم آتش می‌گیرد و جاهایی که دسترسی راحت باشد و نیروها بتوانند سریع خودشان را به محل برسانند خیلی جای نگرانی ندارد، چون با این هم‌گرایی که ایجاد شده و با رویکردی که در این چند سال در زمینه جلب مشارکت جوامع محلی در موضوع اطفای حریق اتفاق افتاده و همکاری خوبی که به‌ویژه در دو سال گذشته از مردم سراغ داریم، خیلی نگران نیستیم. یعنی ممکن است تعداد آتش‌سوزی‌ها بیشتر باشد اما درمورد جاهایی که دسترسی راحت‌تر است، همکاری مردم باعث می‌شود سطح آتش‌سوزی بالا نرود و سریع قابل اطفا شود». او تأکید کرد: «در این‌گونه مواقع به بالگرد نیاز است. اینکه بالگرد کار انتقال نیروها را انجام دهد یا با آب‌پاش در روند اطفای حریق سرعت ایجاد کند که متأسفانه در این زمینه نقص‌هایی وجود دارد. البته هماهنگی‌هایی انجام شده و مکاتباتی صورت گرفته است. همچنین با وزارت کشور جلسه‌ای در این زمینه برگزار شد. دولت با جدیت پیگیر است اما امیدواریم که کوتاه‌شدن فرایند و بوروکراسی برای تأمین بالگرد اتفاق بیفتد. در غیر این صورت، اگر فاصله زمانی که برای بالگرد درخواست می‌کنیم تا زمانی که می‌رسد همین‌طور طولانی باشد، جای نگرانی دارد؛ چون هرچه از فاصله شروع آتش‌سوزی می‌گذرد گستره آن وسیع‌تر و خاموش‌کردن آن دشوارتر می‌شود. این نگرانی جدی وجود دارد. ما هم تلاش‌مان را می‌کنیم که مشکلات خیلی حاد نباشد». اکبری با بیان اینکه بالگرد را وزارت دفاع تأمین می‌کند، گفت: «وزارت دفاع یک رابط دارد که در زمان بروز آتش‌سوزی با آن رابط مکاتبه صورت می‌گیرد. البته آنها هم از لحاظ پشتیبانی مشکلات خودشان را دارند. تأمین هزینه‌ها بالاست، ما هم سعی کردیم این مشکلات را پیگیری و مطالبه‌گری کنیم. برخی بالگردها نیاز به تعمیرات دارند که باید هزینه آنها تأمین شود». او تصریح کرد: «امیدوارم مسئله تأمین بالگرد برای اطفای حریق از طرف وزارت دفاع به شکلی بتواند ساماندهی شود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها