|

اماواگرهای انتخاب جایگزین احتمالی بایدن

پس از عملکرد ضعیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مناظره با دونالد ترامپ، بسیاری از دموکرات‌ها و رسانه‌های حامی آنها از جمله نیویورک‌تایمز آشکارا این سؤال را مطرح کردند که آیا برای او باید جایگزینی انتخاب شود یا نه.

اماواگرهای انتخاب جایگزین  احتمالی بایدن

پس از عملکرد ضعیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مناظره با دونالد ترامپ، بسیاری از دموکرات‌ها و رسانه‌های حامی آنها از جمله نیویورک‌تایمز آشکارا این سؤال را مطرح کردند که آیا برای او باید جایگزینی انتخاب شود یا نه.

در حالی که در جریان این مناظره هر دو نامزد سعی کردند نظر رأی‌دهندگان را جلب کنند، پاسخ‌های مردد و متزلزل بایدن در ۳۰ دقیقه اول مناظره بیش از هر چیز جلب توجه کرد. این مناظره انتقادهای بسیاری را به همراه داشت، تا آنجا که شورای سردبیری نیویورک‌تایمز نیز در یادداشتی با عنوان «بایدن برای نجات کشورش باید از انتخابات کناره‌گیری کند»، از رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا خواست از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند و به نامزد دموکرات دیگری اجازه بدهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شرکت کند. رویترز درباره اینکه حزب دموکرات چگونه می‌تواند فرد دیگری را جایگزین بایدن کند، با الین کامارک، کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز و عضو کمیته ملی دموکرات (DNC)، گفت‌وگو کرده است.

به گفته الین کامارک، حزب دموکرات تاکنون هیچ برنامه قطعی و اجرائی برای کنارگذاشتن بایدن و پیشنهاد شخص دیگری به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات پیش‌رو نداشته است. بایدن تقریبا بدون هیچ مخالفتی از سوی اعضای حزب برای نامزدی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این حزب معرفی شده است. تا اواخر تابستان فرصت هست که جو بایدن رسما نامزد حزب دموکرات معرفی شود، بنابراین هنوز برای تغییر و ایجاد چند سناریوی جایگزینی وقت باقی است.

این سناریوها را می‌توان این‌طور در نظر گرفت که بایدن ممکن است تصمیم بگیرد پیش از نامزدشدن از سمت خود کناره‌گیری کند. ممکن است در هفته‌های آینده هم‌حزبی‌هایش او را برای برکناری به چالش بکشند. این احتمال هم وجود دارد که بایدن پس از جلسه دموکرات‌ها در شیکاگو در ماه آگوست کناره‌گیری کند و کمیته ملی دموکرات‌ها را وادارد که فردی را برای رقابت با ترامپ به جای او انتخاب کنند. درحال‌حاضر، این روند تا حد زیادی به بایدن بستگی دارد و به اینکه آیا موافقت می‌کند کناره‌گیری کند یا نه. او تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل به انصراف از ادامه مسیر بروز نداده و هیچ مخالفی در حزب دموکرات مستقیما او را به چالش نکشیده است.

برخی از جایگزین‌های احتمالی ریاست‌جمهوری آمریکا، ازجمله کامالا هریس، معاون بایدن و گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا پس از برگزاری مناظره با شور و شوق در دفاع از بایدن صحبت کردند و حمایتشان را از او ابراز کردند. جو بایدن چند ماه گذشته را صرف جمع‌آوری نزدیک به رأی چهار هزار نماینده دموکرات و پیروزی در انتخابات مقدماتی در مناطق مختلفی از ایالات متحده کرده است. با اینکه نمایندگان معمولا به ریاست‌جمهوری دموکراتی که بر سر کار است رأی می‌دهند، قوانینی وجود ندارد که آنها را به این کار ملزم کند. نمایندگان دموکرات می‌توانند به خواسته خودشان به رئیس‌جمهوری فعلی رأی دهند یا آرای‌شان را به نفع شخص دیگری ارائه کنند. در شرایط فعلی که در حزب دموکرات درمورد معرفی بایدن به‌عنوان نامزد بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری اختلاف نظر وجود ندارد، اگر بایدن خودش کناره‌گیری کند، نمایندگان با دست بازتری رقابت میان دیگر نامزدهای دموکرات را بررسی خواهند کرد.

جایگزین‌های احتمالی

از آنجا که مخالفت خاصی با حضور بایدن وجود ندارد، اما احتمالا با انصراف یا برکناری او چندین نامزد وارد میدان می‌شوند، اما اولویت مشخصی در میان آنها وجود ندارد. کامالا هریس قطعا در صدر فهرست خواهد بود، اما او هم مشکلاتی دارد، ازجمله اینکه نظرسنجی‌ها نشان‌ می‌دهند حامیان چندانی ندارد. قانون اساسی ایالات متحده حکم می‌کند که معاون رئیس‌جمهوری در هنگام فوت یا ناتوانی او، جایگزینش شود، اما این موضوع در فرایندهای حزبی برای انتخاب نامزد تأثیری ندارد.

گاوین نیوسام، گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان، اندی بشیر، فرماندار کنتاکی، و جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینویز، نیز افراد دیگری‌اند که به‌عنوان جانشین‌های احتمالی مطرح شده‌اند. با این حال، همه این افراد تاکنون حامی بایدن و از فعالان کارزار انتخاباتی او بوده‌اند.

نامزدها باید از ۶۰۰ نماینده کنوانسیون در حزب دموکرات امضا بگیرند. به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۴ حدود چهارهزار و ۶۷۲ نماینده وجود داشته باشد، ازجمله سه‌هزار و ۹۳۳ نماینده متعهد و ۷۳۹ نماینده غیرمتعهد.

اگر هیچ نامزدی نتواند نظر مثبت اکثریت این نمایندگان را به دست آورد، یک «کنوانسیون با واسطه» برگزار می‌شود که در آن هرکدام از نمایندگان می‌توانند با رهبری حزب برای معرفی نامزد مذاکره کنند. پس از آن برای نام‌هایی که برای نامزدی معرفی شده‌اند رأی‌گیری می‌شود. این رأی‌گیری ممکن است چندین دور طول بکشد تا درنهایت یک نفر اکثریت آرا را به دست آورد و نامزد شود. آخرین کنوانسیون با واسطه، که دموکرات‌ها نتوانستند نامزدی را در اولین رأی‌گیری معرفی کنند، به سال ۱۹۵۲ بازمی‌گردد. اگر بایدن پس از کنوانسیون آگوست از سمت خود کناره‌گیری کند، ۴۳۵ عضو کمیته ملی دموکرات نامزد جدیدی را انتخاب خواهند کرد. اعضا در یک جلسه ویژه برای انتخاب نامزد تشکیل جلسه خواهند داد. ۴۳۵ عضو ترکیبی برابر از زن و مرد و همچنین گروه‌های مختلف ازجمله رهبران کارگری، نمایندگان اقلیت‌های جنسی و اقلیت‌های نژادی‌اند. ۷۵ نفر آنان را رئیس منصوب می‌کند، در حالی که بقیه در ایالت مربوطه‌شان انتخاب می‌شوند. اگر این شرایط به وجود بیاید، برای معرفی نامزدی برای جایگزینی بایدن، آن شخص باید از حمایت حداقل تعداد اعضای کمیته ملی دموکرات برخوردار باشد، شاید حدود ۶۰ نفر، اگرچه تعداد دقیق آن در کمیته قوانین تعیین می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها