|

با وجود فشار‌های فزاینده برای کناره‌گیری، بایدن همچنان خود را «بهترین گزینه ریاست‌جمهوری» می‌داند

تمام گاف‌های «جو»

رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود تأیید عملکرد فاجعه‌بار در مناظره اول با دونالد ترامپ، اصرار دارد در رقابت برای انتخابات ماه نوامبر باقی بماند. جو بایدن با بیان اینکه تنها «خداوند قادر متعادل» می‌تواند او را از ادامه رقابت انتخاباتی با دونالد ترامپ منصرف کند، مدعی شد که خود را بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری آمریکا می‌داند.

تمام گاف‌های «جو»

رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود تأیید عملکرد فاجعه‌بار در مناظره اول با دونالد ترامپ، اصرار دارد در رقابت برای انتخابات ماه نوامبر باقی بماند. جو بایدن با بیان اینکه تنها «خداوند قادر متعادل» می‌تواند او را از ادامه رقابت انتخاباتی با دونالد ترامپ منصرف کند، مدعی شد که خود را بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری آمریکا می‌داند.

جو بایدن‌ در اولین مصاحبه تلویزیونی‌اش پس از مناظره انتخاباتی هفته گذشته، به مجری ای‌بی‌سی ‌نیوز گفت: «فکر نمی‌کنم کسی شایسته‌تر از من برای ریاست‌جمهوری یا پیروزی در این رقابت باشد. آن مناظره اپیزود بدی از مبارزات انتخاباتی من بود، چون خسته بودم و به همین دلیل شب بدی را گذراندم، اما هیچ مشکلی وجود ندارد و نگرانی‌ها بی‌مورد است. منظورم این است که اگر خداوند متعال پایین بیاید و بگوید جو از رقابت خارج شو، آن‌وقت من از نبرد خارج می‌شوم. اما خداوند قادر متعال که پایین نمی‌آید».

نامزد دموکرات‌ها همچنین تأکید کرد که پس از دیدار با رهبران حزب دموکرات مانند چاک شومر، حکیم جفریس، نانسی پلوسی و فرمانداران ایالت‌ها، آنها مجددا حمایت‌ خود از بایدن را اعلام کرده‌اند. در ادامه این گفت‌وگو، جورج استفانوپولوس، خبرنگار ای‌بی‌سی‌ نیوز، از بایدن پرسید با توجه به اینکه او ۱۲ روز قبل از مناظره با ترامپ از اروپا برگشته و شش روز را هم در کمپ‌دیوید استراحت کرده است، چرا خستگی و نداشتن استراحت کافی را دلیل ضعیف ظاهر‌شدن در اولین مناظره‌اش می‌داند؟

رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ داد: «چون بیمار بودم و اصلا احساس خوبی نداشتم. دکتر هم آزمایشی از من گرفت تا ببیند آیا عفونت دارم یا مبتلا به کرونا شده‌ام؟ چون احساس می‌کردم بدنم مبتلا به ویروس شده است. اما در نهایت فهمیدم به سرماخوردگی شدید مبتلا شده‌ام». استفانوپولوس که سال‌ها قبل و در زمان ریاست‌‌جمهوری بیل کلینتون مسئول ارتباطات و مشاور ارشد سیاست و استراتژی کاخ سفید بود، همچنین پرسید که آیا بایدن پس از پایان مناظره‌اش با ترامپ، ویدئو‌ آن را تماشا کرده است یا نه؟ که بایدن به‌ جای اینکه یک بله یا خیر مشخص بگوید، گفت: «فکر نمی‌کنم، نه».

به گزارش گاردین، این گفت‌وگوی تلویزیونی در حالی انجام شد که رئیس‌جمهوری ۸۱‌ساله آمریکا پس از عملکرد فاجعه‌بار در مناظره‌اش مقابل ترامپ، اکنون تلاش می‌کند تا کمپین انتخاباتی آسیب‌دیده‌اش را نجات دهد. چهار عضو کنگره از بایدن خواسته‌اند از ادامه مبارزه انتخاباتی کناره‌گیری کند و همچنین گزارش شده است که مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا، به دنبال متحدکردن گروهی از سناتورهای دموکرات است تا از رئیس‌جمهوری ایالات متحده بخواهند از تلاش برای ریاست‌جمهوری مجدد صرف‌نظر کند. گاردین نوشته است مصاحبه‌کننده ای‌بی‌سی‌ نیوز در ادامه با استناد به مقاله اخیر نیویورک‌تایمز که در آن گزارش شده بود خطاهای بایدن در اولین مناظره بیشتر، بارزتر و نگران‌کننده‌تر شده بود، نگرانی‌های دموکرات‌ها درباره سلامت جسمانی او برای اداره کاخ سفید را مطرح کرد. بایدن نیز در پاسخ مدعی شد: «من هر روز یک تست شناخت روانی دارم. هر روز آزمایش انجام می‌دهم. می‌دانی، من نه‌تنها در مبارزات انتخاباتی‌ام، بلکه جهان را هم اداره می‌کنم. پس به نظر می‌رسد بیش از حد کار می‌کنم، چون ما یک کشور تعیین‌کننده در جهان هستیم». استفانوپولوس در پاسخ پرسید: «آیا مطمئن هستید وقتی می‌گویید توانایی ذهنی و جسمی برای خدمت در چهار سال دیگر را دارید، با خودتان صادق هستید؟» رئیس‌جمهوری آمریکا جواب داد: «بله، من خوب هستم جورج. فکر می‌کنم همان‌طور که برخی از اقتصاددانان ارشد و متخصصان ارشد سیاست خارجی می‌گویند، اگر همین الان انصراف دهم، در مقام یک رئیس‌جمهوری بسیار موفق در تاریخ ثبت خواهم شد. چون هیچ‌کس فکر نمی‌کرد بتوانم این کارهایی را که در این چهار سال پیش رفته است انجام بدهم». این مصاحبه ۲۲‌دقیقه‌ای که برای مخاطبان شبکه ملی ای‌بی‌سی ‌نیوز نمایش داده شد، بخشی از کارزار انتخاباتی بایدن بود تا تردیدها در مورد سلامتی جسمی بایدن و توانایی‌اش در شکست‌دادن ترامپ را کاهش بدهد. اما گاردین نوشته است‌ همچنان تبعات شکست بایدن در مناظره اول مقابل ترامپ ادامه دارد و در چند روز گذشته موجب افزایش ناامیدی بسیاری از دموکرات‌ها شده است، به نحوی که برخی از حامیان مالی این حزب جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حمایت از بایدن را متوقف یا لغو کرده‌اند.

در مصاحبه با ای‌بی‌سی‌‌ نیوز، بایدن نتایج نظرسنجی‌های مختلف را که نشان می‌دادند او در انتخابات از محبوبیت پایینی برخوردار است رد کرد و مدعی شد در مقایسه با سایر نامزدها در موقعیت بهتری برای شکست‌دادن ترامپ قرار دارد. او گفت: «فکر نمی‌کنم کسی برای ریاست‌جمهوری یا برنده‌شدن در این رقابت در مقایسه با من شایستگی بیشتری داشته باشد. منتقدان نمی‌دانند چه می‌گویند. ترامپ یک دروغ‌گوی بیمار است. آیا تا به حال دیده‌اید ترامپ کاری را انجام دهد که به نفع دیگران باشد نه فقط به سود خودش؟».

فهرست بلندبالا

پس از آنکه عملکرد ضعیف جو بایدن در برابر دونالد ترامپ در مناظره شبکه سی‌ان‌ان، دموکرات‌ها را دچار خشم و نگرانی کرد، بسیاری این موضوع را مطرح می‌کنند که سوابق رفتاری و سخنرانی‌های پر از اشتباه نامزد دموکرات‌ها جایی برای تعجب درباره ناتوانی او باقی نگذاشته است.

گاردین در گزارشی به برخی از مهم‌ترین گاف‌های جو بایدن مانند لغزش‌های کلامی و اشتباهات دیگر او پرداخته است که نشان می‌دهد طرفداران رئیس‌جمهوری ۸۱‌ساله آمریکا تاکنون تلاش می‌کردند با نادیده‌گرفتن این موارد در حبابی از خوش‌خیالی سپری کنند.

۱۹ مارس ۲۰۲۱: بایدن سه بار هنگام بالا رفتن از پله‌ها برای سوارشدن به هواپیما زمین خورد؛ موضوعی که یکی از سخنگویان کاخ سفید وزش باد را دلیل آن دانست.

اول مارس ۲۰۲۲: بایدن در سخنرانی‌اش در کپیتال هیل از کلمه «ایرانی» به جای «اوکراینی» استفاده کرد. او در همان سخنرانی به جای «ایالت دلاور» از «آمریکا» نام برد و همچنین «سود» را با «قیمت‌» اشتباه گرفت.

۲۶ مارس ۲۰۲۲: رئیس‌جمهوری آمریکا هنگام سخنرانی مهمی در ورشوی لهستان، در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت که «به خاطر خدا، این مرد نمی‌تواند در قدرت بماند». دستیاران کاخ سفید مجبور شدند با عجله این اظهارات را با صدور اصلاحیه‌هایی تفسیر کنند.

۱۸ ژوئن ۲۰۲۲: بایدن در نزدیکی خانه ساحلی‌اش در ایالت دلاور هنگام احوال‌پرسی با خبرنگاران از دوچرخه سقوط کرد.

۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲: رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان کنفرانسی در مورد ناامنی غذایی، پرسید که جکی والورسکی، نماینده کنگره ایندیانا، کجاست؟ این در حالی بود که والورسکی ماه پیش از آن در یک سانحه رانندگی جان باخته بود.

هفتم اکتبر ۲۰۲۲: جو بایدن یک سخنرانی اقتصادی را در هاگرستون مریلند با این جمله آغاز کرد: اجازه دهید با «دو کلمه» شروع کنم: محصولی از آمریکا.

اول نوامبر ۲۰۲۲: در یک گردهمایی مبارزاتی در هالاندیل بیچ فلوریدا بایدن علت تورم را «جنگ در عراق» دانست، در حالی که منظور او اوکراین بود. او در اصلاح گفته‌هایش مرتکب اشتباه دیگری هم شد: «من به عراق فکر می‌کنم، زیرا پسرم در آنجا مرد». در حالی که بو بایدن در سال ۲۰۰۹ به خانه بازگشت و در سال ۲۰۱۵ بر اثر سرطان مغز درگذشت.

۱۲ آوریل ۲۰۲۳: بایدن در جریان بازدید از ایرلند، تیم راگبی «آل بلکز» (All Blacks) نیوزیلند را «بلکز اند تنز» (Black and Tans) نامید که نام سربازان بریتانیایی در ارتش ایرلند در دهه ۱۹۲۰ بود.

۲۱ می‌۲۰۲۳: رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس گروه هفت در ژاپن گفت با «لون، رئیس‌جمهوری کره جنوبی» صحبت کرده است، درحالی‌که منظور او یون سوک یول بود.

اول ژوئن ۲۰۲۳: بایدن در مراسم فارغ‌التحصیلی آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده در کلرادو اسپرینگز، روی یک کیسه شن سیاه کوچک لیز خورد و افتاد. او سپس با طعنه و طنز از افتادنش سخن گفت تا آن را بی‌اهمیت جلوه دهد.

هشتم ژوئن ۲۰۲۳: بایدن از ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، با عنوان «رئیس‌جمهوری» یاد کرد، سپس اشتباهش را با یک شوخی ادامه داد و گفت: «من تو را ارتقا دادم».

۱۶ ژوئن ۲۰۲۳: رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک سخنرانی در مورد ایمنی اسلحه در کانکتیکات، با این جمله عجیب سخنانش را تمام کرد: «خدایا ملکه را نجات بده».

۲۷ ژوئن ۲۰۲۳: بایدن در مورد حمایت ناتو از اوکراین، از حملات روسیه با عبارت «هجوم به عراق» یاد کرد. او همچنین درباره نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، گفت‌ «او رهبر کشور کوچکی است که اکنون در جهان بسیار بزرگ است، یعنی چین».

۲۸ ژوئن ۲۰۲۳: بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که پوتین «به‌وضوح در حال شکست‌خوردن جنگ در عراق» است، درحالی‌که منظور او اوکراین بود.

۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳: در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید، بایدن ناگهان اظهار کرد: «درمورد شما نمی‌دانم، اما من می‌خواهم بروم بخوابم».

۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳: در سخنرانی به مناسبت سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بایدن به سربازان آمریکایی در آلاسکا گفت که به یاد دارد «روز بعد واقعه آنجا ایستاده بوده است». این در حالی است که بایدن‌ که در آن زمان سناتور بود، تا ۹ روز پس از این اتفاق از آن مکان دیدن نکرد.

۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳: بایدن پس از فرود در میشیگان هنگام پایین‌آمدن از پله‌های هواپیما تعادلش را از دست داد.

۲۲ ژانویه ۲۰۲۴: در جلسه کاخ سفید در مورد بهداشت باروری، بایدن از «وزیر بهداشت، خاویر بسرا» نام برد؛ در حالی که منظور او وزیر امنیت داخلی الخاندرو مایورکاس بود.

چهارم فوریه ۲۰۲۴: رئیس‌جمهوری آمریکا در یک رویداد مبارزاتی در لاس‌وگاس اظهار کرد: «من نشستم و گفتم که آمریکا بازگشته است و میتران، از آلمان، یعنی از فرانسه، به من نگاه کرد...». او می‌خواست بگوید امانوئل مکرون.

هشتم فوریه ۲۰۲۴: رابرت هور، بازپرس ویژه تشخیص داد که بایدن به ‌دلیل نگهداری اسناد بسیار محرمانه با اتهامات جنایی روبه‌رو نخواهد شد. او اظهار کرد که معتقد است رئیس‌جمهوری «احتمالا خودش را به هیئت منصفه معرفی می‌کند، همان‌طور که در مصاحبه دلسوز و خوب حاضر شد؛ یعنی مردی سالخورده با حافظه ضعیف». بایدن همچنین در پاسخ به گزارش هور، رؤسای جمهور مصر و مکزیک را اشتباه گرفت.

۱۳ ژوئن ۲۰۲۴: بایدن در طول اجرای مراسمی موزیکال در کاخ سفید برای دقایق طولانی بی‌حرکت ایستاد و بسیاری از بینندگان این ویدئو در فضای مجازی او را «مرد یخ‌زده» توصیف کردند.

۱۸ ژوئن ۲۰۲۴: بایدن نام وزیر امنیت داخلی آمریکا را در یک رویداد مهم مربوط به مسئله مهاجران فراموش کرد، اما در نهایت توانست نام او را به یاد بیاورد.

۲۷ ژوئن ۲۰۲۴: بایدن در جریان اولین مناظره ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در برابر ترامپ حتی از پیش‌بینی‌ها هم ضعیف‌تر ظاهر شد. او بعدا سرماخوردگی و بی‌خوابی ناشی از پرواز با هواپیما را دلیل ضعفش اعلام کرد.

سوم جولای ۲۰۲۴: رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با ایستگاه رادیویی فیلی، درباره جنسیت و تبار خود دچار اشتباه شد. او گفت به اینکه «نخستین زن سیاه‌پوست» است که به «رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست» خدمت می‌کند، می‌بالد. در حال حاضر، کامالا هریس، معاون بایدن، لقب نخستین زن سیاه‌پوست در این سمت را دارد و باراک اوباما لقب نخستین‌ رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا را داشته است.

پنجم جولای ۲۰۲۴: جو بایدن که در ویسکانسن برای طرفدارانش سخنرانی می‌کرد، گفت: «من قبلا ترامپ را شکست داده‌ام و در سال ۲۰۲۰ هم دوباره این کار را انجام خواهم داد». منظور او انتخابات پیش‌رو یعنی نوامبر ۲۰۲۴ بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها