|

«کروز» به عنوان جایگزینی برای واردات تشریح کرد

10 دلیل برای تولید داخلی قطعات خودرو

جهان از ذرات میکروسکوپی تشکیل شده است. دل هر ذره‌ای را که می‌شکافید، یک غوغای بی‌‌هیاهو می‌بینید.

10 دلیل برای تولید داخلی قطعات خودرو

جهان از ذرات میکروسکوپی تشکیل شده است. دل هر ذره‌ای را که می‌شکافید، یک غوغای بی‌‌هیاهو می‌بینید.

خودرو هم بر همین بستر تشکیل شده است و یک کل واحد نیست. هر خودرو که می‌بینید از بیش از 10 هزار قطعه تشکیل شده است؛ درست مثل یک پازل خیلی عظیم است.

«کروز» بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی قطعه‌سازی در ایران و خاورمیانه است که جورچین صنعت خودروی کشور بدون استفاده از قطعات حساس و دقیق و تکنولوژی که در این مجموعه به‌کار‌رفته، تکمیل نمی‌شود.

اگر به‌جای ساخت قطعات به واردات آن اقدام کنیم چه خواهد شد:

۱. قیمت تمام‌شده هر قطعه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابر هزینه تمام‌شده خواهد بود.

۲. اشتغال کارگر ایرانی صورت نخواهد گرفت در‌نتیجه با بحران بی‌کاری در کشور روبه‌رو خواهیم شد.

۳. فناوری تولیدات در داخل کشور ممکن نیست، بلکه وابستگی کامل به خارج صورت می‌گیرد.

۴. طرف خارجی قیمت تمام‌شده قطعات را تعیین می‌کند و در هر زمان با هر پیش‌شرطی قیمت مورد‌ نظر قطعات خودرو را به ما تحمیل خواهد کرد.

۵. کیفیت محصول بستگی به شرکت تولیدکننده خارجی داشته و به‌دلیل انحصار تولیدکننده خارجی جای هیچ‌گونه اعتراضی نخواهد بود.

۶. به‌جای گردش ریال در داخل ارز خارجی باید ابتدا با صادرات فراهم شود، سپس به هزینه واردات قطعات خودرو اختصاص یابد.

۸. امکان کاهش قیمت خودرو در داخل کشور تنها با مساعدت طرف خارجی در کاهش قیمت تمام‌شده قطعات وارداتی ممکن خواهد بود.

۹. تأمین قطعات پس از فروش خودرو تنها در‌صورت استمرار تولید طرف خارجی ممکن بوده و به هر دلیلی که شرکت خارجی از استمرار تولید قطعات خودداری کند با بحران تأمین قطعه در داخل کشور روبه‌رو خواهیم بود.

۱۰. متخصص تحصیل‌کرده ایرانی به‌جای جذب در کانون تحقیق و توسعه داخلی مجبور به مهاجرت و قرارگرفتن در خدمت شرکت‌های خارجی خواهد شد.

شرکت کروز در سال 1360 وارد صنعت شده است. ابتدا با تولید قطعات لوازم برقی همراه بود. در سال 1366 وارد قطعات مخابراتی شده است و سال 1370 وارد صنعت خودرو و صنعت قطعه‌سازی برای شرکت‌های خودروسازی ایران شده است.

«کروز» به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین قطعه‌ساز ایران با چهار کارخانه تولیدی، 14 هزار نیروی کار مستقیم و 20 هزار نیروی کار غیرمستقیم دارد و در‌حال فعالیت و تولید سه هزار قطعه خودرو است.

موفقیت آسانسور ندارد، پلکان دارد

شرکت کروز، با تلاش پرسنل خود از رأس سازمان تا رده‌های پایین و اپراتوری، کروز را به این مجموعه موفق تبدیل کرده‌اند.

اولین پارامتری که در مجموعه کروز مطرح است، کیفیت کار است؛ چراکه تنها عاملی که باعث می‌شود هم متفاوت باشیم و هم رضایت مشتریان را کسب کنیم، کیفیت محصولات تولیدی در کروز است.

تولید کالای باکیفیت و با قیمت اقتصادی، با استفاده از دانش مهندسان ایرانی و کار کارگران بومی با هنر مدیران کارآمد در صنعت خودروسازی کشور است. امری که می‌تواند منجر به توانمندشدن صنعت برای رسیدن به خودکفایی در صنعت خودرو و صنایع مشابه شده و ایجاد اشتغال مداوم را تضمین کند.

«کروز» به‌واسطه توانایی در خلق و بومی‌‌سازی دانش فنی و به‌روز نگه‌داشتن تکنولوژی‌های ساخت مهندسی، این ظرفیت را دارد در صنعت خودروسازی به‌عنوان پیشرو شناخته شود.

این مجموعه به‌واسطه تجربه نزدیک به نیم‌قرن رشد و توسعه مستمر در زمینه طراحی و صنعتی‌سازی خودرو می‌تواند علاوه‌بر تأمین نیازهای داخلی، ایجاد و توسعه بازارهای صادراتی را هم محقق کند.

از ویژگی‌های بارز دیگر کروز، می‌توان به واحد مادر اشاره کرد. در این واحد بحث‌های رفتاری یا بحث‌های دیگری که در مجموعه مطرح می‌شود، زیر نظر می‌گیرد و در‌حد توان آن مشکل را برطرف می‌کند.

در سیستم چرخ و محور، همه چرخیدن چرخ را می‌بینند اما اغلب حواسمان نیست اگر محور ثابت سرجایش نباشد، چرخ هم به‌درستی نمی‌چرخد. «کروز» محور صنعت خودروی ایران است.

جوانان مبتکر و خوش‌فکر در ایران پرتعداد هستند که باید از توانایی آنها در صنعت و تولید استفاده شود. شرکت کروز توانسته بخشی از جوانان خلاق و نخبه را جذب کند و با اتکا به نخبگان داخلی با سرعت قابل‌قبولی مسیر رشد و توسعه را طی کرده است.

تولید اتصالات مخابراتی به‌دلیل حساسیت و ظرافت بالا، پیچیدگی‌‌‌های منحصر‌به‌فردی داشت اما دانش فنی و حساسیت مدیران کروز سبب ‌شد اتصالات مخابراتی کروز به‌سرعت جایگاه اطمینان‌بخشی پیدا کند و از نظر نرخ خطای قطعات عملکرد بهتری نسبت به تولیدکنندگان باسابقه دنیا پیدا کند و در‌نهایت تلاش‌‌‌های این شرکت باعث نوآوری، بومی‌‌‌سازی و دستیابی به آخرین فناوری‌‌‌های نوین جهان در مسیر داخلی‌‌‌سازی ساخت بیش از سه هزارو۴۰۰ قطعه برای مقابله با تحریم، تقویت و استمرار تولید صنعت شد.

با وجود آنکه تداوم فعالیت در ساخت قطعات مخابراتی می‎‌‌‌توانست برای این شرکت رضایت‌‌‌بخش باشد، اما روحیه داخلی‌‌‌سازی مدیران آن موجب شد با شناسایی خلأهای صنعت، سراغ ساخت قطعات الکترونیکی خودرو بروند و پروژه استقلال کشور در قطعات الکترونیکی و برقی خودرو از بیگانگان را کلید زدند.

پروژه ساخت قطعات خودرو با‌وجود پیچیدگی‌‌‌ها و موانع متعدد فنی و سیاسی با اهتمام مدیران کروز به سرانجام رسید و اکنون این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌‌‌سازان غرب آسیا تبدیل شده است و در طول سالیان گذشته تجربه صادرات قطعه به بزرگ‌ترین خودروسازی‌‌‌های جهان نظیر پژو فرانسه را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است.

این شرکت همچنین با ساخت قطعات پیچیده الکترونیکی مانند ECU و ACU و همین‌طور حسگرهای مختلف در کنار ۱۴ واحد تولیدی دیگر فعالیت خود را در قالب سه سایت عظیم با جدیت ادامه می‌دهد. ساخت قطعات مرغوب با سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌ترین ارزیابی‌‌‌های فنی و مهندسی در شرکت کروز موجب‌ شده اقبال بازار به این قطعات افزایش پیدا کند و این برند، منجر به ارزشمندی خودروهای تولیدی شود.

کروز در چهارمین دهه فعالیت خود با راه‌‌‌اندازی واحد خودکفایی و حمایت از زنجیره اقتصاد صنعت خودرو، چتر حمایتی خود از فعالان خرد و متوسط این صنعت را گسترانیده است، به‌نحوی‌که این شرکت از واحدهای خرد و متوسط صنعت خودرو دعوت می‌کند تا بخشی از زنجیره تولید یک قطعه را تکمیل کنند و از ارزش افزوده آن منتفع شوند.

کروز می‌تواند الگوی سایر بخش‌های صنعت خودرو شود

در شرایط فعلی، مصرف‌کننده و تولید‌کننده در صنعت خودرو هیچ اختیاری ندارند و دولت تمام اختیارات را در اختیار خود گرفته است. شرکت کروز یک مجموعه خصوصی موفق است که می‌‎تواند الگویی برای تمام صنعت خودروسازی باشد. اکنون دولت، هم تولیدکننده خودرو است و هم تنظیم‌گری می‌کند؛ در چنین شرایطی، تنظیم‌گری می‌تواند برای بخش خصوصی ایجاد مانع کند و به‌ضرر آنها تمام شود. به همین دلیل دولت باید خودروسازی‌های بزرگ را به بخش خصوصی واگذار کند.

تنها راه نجات کشور، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است. همان‌گونه که شاهد هستیم هرجا بخش خصوصی حضور پیدا کند، موفقیت‌های چشمگیری به وجود می‌آید. مردم از عملکرد مسئولان در بخش اقتصاد و خودرو گلایه دارند و باید برای رفع این مشکلات بخش خصوصی واقعی را مورد حمایت جدی در عمل قرار بدهیم تا تولیدات داخلی چه به‌لحاظ کیفیت و چه به‌لحاظ کمیت افزایش یابند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها