|

هنر مدیران کارآمد تصمیم‌گیری مناسب در زمان مناسب

هربرت سایمون، اندیشمند برجسته مدیریت و برنده جایزه نوبل، تصمیم‌گیری را مهم‌ترین وظیفه مدیران می‌داند. یقینا بهترین تصمیم، تصمیمی است که به‌موقع و در زمان مناسب اتخاذ شود. در آستانه بازی‌های المپیک برای ایجاد انگیزه، جوایزی برای کشتی‌گیران مدال‌آور تعیین و اعلام شد که تصمیم مثبتی در جهت ارتقای ورزش کشور است.

بهرام مسعودی: هربرت سایمون، اندیشمند برجسته مدیریت و برنده جایزه نوبل، تصمیم‌گیری را مهم‌ترین وظیفه مدیران می‌داند. یقینا بهترین تصمیم، تصمیمی است که به‌موقع و در زمان مناسب اتخاذ شود. در آستانه بازی‌های المپیک برای ایجاد انگیزه، جوایزی برای کشتی‌گیران مدال‌آور تعیین و اعلام شد که تصمیم مثبتی در جهت ارتقای ورزش کشور است. براساس خبرهای منتشر‌شده در رسانه‌ها، کمیته ملی المپیک برای مدال‌آوران طلا، نقره و برنز به ترتیب ۱۰ میلیارد، چهار میلیارد و دو میلیارد تومان در نظر گرفته است. وزارت ورزش نیز هشت میلیارد، چهار میلیارد و دو میلیارد برای مدال طلا، نقره و برنز المپیک پاریس اهدا خواهد کرد. فدراسیون کشتی برای مدال طلا پنج میلیارد تومان پاداش نقدی و ماهی ۱۰۰ میلیون تومان حقوق تا یک‌ سال، برای مدال نقره یک میلیارد تومان با ماهی ۳۰ میلیون تومان حقوق ماهیانه و برای مدال برنز ۵۰۰ میلیون تومان و پرداخت حقوق ماهیانه ۱۵ میلیون تومان به‌مدت یک سال پرداخت خواهد کرد. هر‌چند این پاداش‌ها در این سطح برای اولین بار است که در کشور برای کشتی‌گیران مدال‌آور در نظر گرفته می‌شود، اما گام مثبتی است و حتما اگر دوام یابد، در ایجاد انگیزه برای ورزشکاران به‌منظور کسب مدال در آینده اثرگذار است. ولی این تصمیم که بی‌شباهت به ایجاد انگیزه در شب امتحان نیست و بارها از سوی مسئولان ورزشی ما به‌ویژه در هنگام عزیمت ورزشکاران به مسابقات بین‌المللی تکرار شده است، زمانی می‌تواند بیشترین اثر را داشته باشد که مدت‌ها قبل یا حداقل یک سال قبل اتخاذ و اعلام می‌شد تا ورزشکار فرصت کافی برای آماده‌شدن در چنین مسابقاتی را با انگیزه بیشتر پیدا کند. اتخاذ این تصمیم در این برهه از زمان و در آستانه مسابقات المپیک نشانگر آن است که تصمیم‌گیرندگان ما شناخت کافی از انگیزه و عشق ورزشکاران به موفقیت و کسب مدال المپیک ندارند. بدون تردید کسب مدال طلای المپیک مهم‌ترین هدف و انگیزه و مهم‌ترین رویداد زندگی هر ورزشکاری است که ممکن است برایش اتفاق افتد. این مهم بعد از توانمندی و استعداد در سایه انگیزه بالا و سال‌ها تلاش و مداومت ممکن است حاصل شود. در اهمیت انگیزه بالا شکی نیست ولی فقط انگیزه قوی، آن‌هم در آستانه مسابقات یا روز مسابقه کافی نیست و نمی‌تواند تعیین‌کننده برنده مدال یا رنگ مدال باشد. برای کسب مدال باید هدف و انگیزه و زمینه آن مدت‌ها قبل فراهم شود و تمرین و تلاش لازم صورت گیرد. اگر این پاداش‌ها مدت‌ها قبل یا حداقل یک سال قبل رسما اعلام می‌شد، تعداد بیشتری از ورزشکاران دغدغه‌های مادی خود را کنار می‌گذاشتند و با تمام قوا تمرین می‌کردند و برای مسابقات المپیک بیشتر آماده می‌شدند. این انگیزه مادی می‌توانست پشتیبان عشق، علاقه، آمادگی و انگیزه‌شان برای کسب مدال شود؛ پس برای ایجاد انگیزه و رسیدن به هدف لازم است تصمیمات درست در زمان درست اتخاذ شوند.

امیدواریم این پاداش به‌ صورت رسمی برای مسابقات المپیک و جهانی تعیین و تداوم یابد. حتی لازم است پاداش‌های مناسب برای مسابقات داخلی هم در نظر گرفته شود که می‌تواند افراد بیشتری را شامل شود تا برای موفقیت در میادین جهانی پشتوانه‌سازی شود. از دیدگاه مدیریتی، تیمی قوی‌تر است که نیمکت‌نشینان قدری داشته باشد. اگر هر قهرمانی چندین رقیب قدر در داخل داشته باشد مطمئن‌تر به المپیک برای کسب مدال راه خواهد یافت. علاوه‌بر استعداد، برنامه و تمرین، تلاش مداوم و انگیزه بالا، سبب تحقق این انگیزه و آرزوهاست که برنده مدال المپیک و هر میدانی را تعیین می‌کند. بدون برنامه و تلاش در زمان مناسب در جهت تحقق اهداف، قوی‌ترین انگیزه‌ها تحقق نخواهد یافت. مهم‌ترین عامل موفقیت، آمادگی کامل برای ورود به میادین مبارزه است و تصمیمات باید به‌موقع گرفته شوند تا فرصت آمادگی باشد. هرچیز به جای خویش نیکوست؛ فقط تصمیم درست در زمان درست می‌تواند کارساز باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها