|

افزایش دو‌برابری درخواست مهاجرت پرستاران

رئیس‌ کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به تأثیر تغییرات اقلیمی بر سلامت، گفت: تغییرات اقلیم الگوی بیماری‌ها را تغییر داده است.

افزایش دو‌برابری  درخواست مهاجرت پرستاران

شرق: رئیس‌ کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به تأثیر تغییرات اقلیمی بر سلامت، گفت: تغییرات اقلیم الگوی بیماری‌ها را تغییر داده است. احمد نجاتیان، رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: حوزه خدمات‌رسانی به مردم هیچ‌گاه تعطیل‌شدنی نیست و تعطیل‌نشدنی‌بودن خدمات‌رسانی سبب می‌شود به مسائل بیشتر توجه کنیم. او با بیان اینکه با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم، اظهار کرد: تمام دنیا با تغییرات اقلیمی مواجه است و این تغییرات توانسته تمام دنیا را تحت تأثیر قرار دهد. تأثیر تغییرات اقلیمی بر سلامت ثابت‌ شده و مسائلی مانند خشک‌سالی، سیل و افزایش دما سبب تغییر الگوی بیماری‌ها شده است. رئیس ‌‌کل سازمان نظام‌ پرستاری ادامه داد: نظام سلامت به‌واسطه تغییر الگوهای بیماری‌ها باید آماده شود؛ چرا‌که این روند طی سال‌های آتی تشدید می‌شود و از این رو به یک عزم جدی برای کاهش عوامل مؤثر بر تغییر اقلیم نیاز داریم. به طور مثال، کاهش تولید کربن و استفاده از سوخت‌های فسیلی باید در دستور کار قرار گیرد و نظام سلامت نیز باید خود را نسبت به این تغییرات تاب‌آور کرده و هماهنگ با این تغییرات باشد. در چند سال گذشته فضای معیشت و مطالبات معیشتی که بحق هم هست، زیاد بوده که نقش سازمان در حوزه‌های دیگر 

دیده نشده است.

وظایف سازمان نظام پرستاری

نجاتیان با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری یک سازمان عمومی غیرحاکمیتی است، توضیح داد: قانون‌گذار، وظایف حاکمیتی و عمومی برای سازمان نظام پرستاری تعریف کرده است. وظایف سازمان نظام پرستاری بر‌مبنای قانون شامل «آموزش»، «پژوهش و توسعه تحقیقات»، «استانداردسازی»، «ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری»، «دفاع از حقوق مردم»، «دفاع از حقوق مادی و معنوی پرستاران» و «نظارت بر ارائه خدمات سلامت» می‌شود. حدود ۲۰ سال از عمر سازمان نظام پرستاری می‌گذرد و شاید بتوان گفت طی این مدت به‌واسطه مطالبات معیشتی پرستاران، تمام وظایف سازمان نظام پرستاری دیده نشده است. اگرچه سازمان نظام پرستاری برای استانداردسازی خدمات تلاش کرده، اما راه زیادی در این مسیر وجود دارد. او با بیان اینکه مهاجرت پرستاران دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی سازمان نظام پرستاری به حساب می‌آید، توضیح داد: عوامل متعددی مانند مسائل سیاسی، مسائل بین‌المللی و مسائل موجود در نظام سلامت سبب میل به مهاجرت می‌شود. مسئله مهاجرت را نباید با نگاه تک‌بعدی بررسی کرد، بلکه باید با نگاه چندوجهی به این موضوع پرداخت. نجاتیان درباره تعداد پرستارانی که تن به مهاجرت داده‌اند، تأکید کرد: بررسی‌ها بیانگر این است که درخواست‌های مهاجرت که به سازمان نظام پرستاری رسال می‌شود طی بازه زمانی دو‌ساله، یعنی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، حدود دو‌برابر افزایش یافته است. افزایش درخواست‌ها برای مهاجرت، یک هشدار به حساب می‌آید.

رئیس ‌کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: حدود ۲۰ درصد از ظرفیت آموزش پرستاری کشور، میل به مهاجرت دارند و درخواست مهاجرت می‌کنند اما تعداد افرادی که تن به مهاجرت می‌دهند مشخص نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها