|

نیلوفر حامدی و الهه محمدی از اتهام همکاری با دول خارجی متخاصم تبرئه شدند

رأی دادگاه تجدیدنظر صادر شد

وکلای دو خبرنگار روزنامه‌های شرق و هم‌میهن از صدور رأی تبرئه از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم در دادگاه تجدیدنظر خبر دادند. با این رأی باید طبق قانون هر دو شامل بخش‌نامه عفو‌ بهمن ۱۴۰۱ شوند.

رأی دادگاه تجدیدنظر صادر شد

وکلای دو خبرنگار روزنامه‌های شرق و هم‌میهن از صدور رأی تبرئه از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم در دادگاه تجدیدنظر خبر دادند. با این رأی باید طبق قانون هر دو شامل بخش‌نامه عفو‌ بهمن ۱۴۰۱ شوند.

نیلوفر حامدی قانونا مشمول بخش‌نامه عفو می‌شود

پرتو برهانپور و حجت کرمانی، وکلای نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با «شبکه شرق» خبر از تبرئه موکل‌شان از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا» دادند و اظهار کردند: «نیلوفر حامدی که در 31 شهریور 1401 و پس از فوت خانم مهسا امینی بازداشت شده بود، در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اتهامات «همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» پس از گذشت 13 ماه از بازداشت موقت غیرقانونی، محاکمه و به ترتیب به هفت، پنج و یک سال حبس از باب اتهامات مذکور محکوم شد».

این وکلا ادامه دادند: «طی مدت رسیدگی بدوی علی‌رغم درخواست‌های متعدد جهت فک قرار بازداشت موقت غیرقانونی، با استنکاف قاضی شعبه و برخلاف قانون، خانم نیلوفر حامدی در بازداشت موقت بود که در این خصوص شکایتی نیز به وکالت از موکل‌ طرح شده که در حال رسیدگی است. نهایتا پس از تقریبا  17 ماه بازداشت موقت غیرقانونی در تاریخ 24 دی 1402، خانم حامدی با صدور قرار وثیقه صد میلیارد ریالی از سوی دادگاه تجدیدنظر استان تهران موقتا از زندان آزاد شد».

برهانپور و کرمانی با اشاره به نتیجه دادگاه تجدیدنظر‌ بیان کردند: «پس از تجدیدنظرخواهی صورت‌گرفته از دادنامه بدوی، طی حکم قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران، خانم نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» تبرئه شد. لازم به تأکید است برخلاف نقل‌قول­‌های مغرضانه و خلاف واقع برخی از اشخاص و رسانه­‌ها، در پرونده نیلوفر حامدی هرگز اتهام جاسوسی مطرح نبود و همان‌طور که قبلا هم گفته‌­ایم، حق شکایت از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که این اتهام را به او منتسب کردند، برای موکل ‌ما‌  محفوظ است».

امیدواریم الهه محمدی مشمول عفو شود

همچنین رأی تجدیدنظر پرونده «الهه محمدی» نیز صادر شده است. به گفته وکیل او، شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، این روزنامه‌نگار را از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه، اما حکم صادره را درباره دو اتهام دیگر یعنی پنج سال حبس برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال حبس برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، تأیید کرده است. شهاب‌الدین میرلوحی، وکیل الهه محمدی، در گفت‌وگو با «هم‌میهن» در‌این‌باره گفت: «پس از اعتراض به حکم محکومیت الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع و نهایتا این دادگاه الهه محمدی را از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه کرد. اما حکم صادره درخصوص دو اتهام دیگر یعنی پنج سال حبس برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال حبس برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام تأیید و این حکم در تاریخ ۱۶ تیرماه سال جاری جهت اجرا به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ ارجاع شد و رأی قطعی در اجرای احکام به وکلا ابلاغ شد. البته طبق دادنامه دادگاه تجدیدنظر، حکم اشد (یعنی پنج سال حبس) قابل اجراست».

این وکیل ادامه داد: «با توجه به اینکه دو اتهام باقی‌مانده از شرایط کامل بخش‌نامه عفو سال ۱۴۰۱ برخوردار است، امیدواریم الهه محمدی مشمول عفو شده و این پرونده با صدور قرار موقوفی اجرا مختومه شود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها