|

همه زندگی در یک کیف کوچک

«دو‌سوم مدارس در غزه هدف قرار گرفته است». «با نسل‌کشی در غزه روبه‌رو هستیم».

«دو‌سوم مدارس در غزه هدف قرار گرفته است». «با نسل‌کشی در غزه روبه‌رو هستیم».

این تنها دو نمونه از سخنانی است که درباره شرایط غزه بیان می‌شود. تمام آنچه ‌مدافعان حقوق بشر و رؤسای کمیسیون‌های سازمان ملل درباره غزه انجام می‌دهند، توصیف شرایط است‌. بعد از حمله به یک مدرسه که منجر به کشته‌شدن حدود صد کودک شده‌، بار دیگر اعلام شد قرار است تحقیقات کاملی انجام شود. یک ماه پیش در حمله به مدرسه دیگری نیز همین وعده داده شد، پس از حمله به بیمارستان شفا و پیداشدن گورهای دسته‌جمعی نیز این سخنان تکرار شد‌. خبری از آتش‌بس نیست؛ مذاکرات قبل از شروع پایان می‌یابد.

75 هزار آواره دیگر: فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا)، در حساب کاربری خود در پلتفرم ‌ایکس نوشته است‌: «مردم غزه گرفتار شده‌اند و جایی برای رفتن ندارند. در چند روز گذشته بیش از 75 هزار نفر در جنوب غربی غزه به زور آواره شده‌اند. برخی فقط می‌توانند فرزندان خود را با خود حمل کنند، برخی تمام زندگی خود را در یک کیف کوچک قرار داده و آواره‌اند». در زیر همین پست، ‌معتصم راشد، یک پزشک شاغل در غزه نوشته است: «هر روز شاهد قتل‌عام‌ها و کشتارهایی هستم که جان بی‌گناهان را می‌گیرد و آینده آنها را نابود می‌کند. ما هر روز در میان شرایط بسیار دشوار انسانی و پزشکی برای نجات جان افراد تلاش می‌کنیم. ما برای پایان‌دادن به این تراژدی انسانی به همبستگی و حمایت بین‌المللی نیاز فوری داریم».

10 بار آوارگی: بار دیگر اسرائیل دستور تخلیه داده است؛ این بار کسانی که ساکن خان‌یونس شده‌اند، در حال حرکت هستند. به گزارش الجزیره، برخی از آنها بدون چادر، سرپناه، غذا، آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی در میانه راه و در مسیرهای پیاده‌رو‌ می‌خوابند. برخی از آنها به الجزیره گفته‌اند این دهمین بار است که از خان‌یونس آواره می‌شوند. فلسطینی‌ها نمی‌دانند کجا بروند؛ زیرا هر جا می‌روند همچنان هدف قرار می‌گیرند. ارتش اسرائیل به آنها دستور داده تا به مناطق غربی خان‌یونس بروند، اما این مناطق از‌جمله المواسی نیز بارها از مهر سال گذشته هدف قرار گرفته است.

قتل‌عام خونین: واکنش‌ها به حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه ادامه دارد‌. مقامات فلسطینی می‌گویند بیش از صد نفر از‌جمله زنان و کودکان در مدرسه الطبین کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. مقامات فلسطینی انتظار دارند تعداد قربانیان افزایش یابد. ارتش اسرائیل مانند دفعات پیش مدعی است نیروی هوایی این رژیم به یک «مرکز فرماندهی و کنترل» که به‌عنوان مخفیگاه «فرماندهان حماس» در مدرسه الطبین قرار داشته، حمله کرده است. البته طبق روال چند ماه گذشته، شواهدی برای این ادعا ارائه نکرده است. تل‌آویو در پاسخ به بازتاب‌های این «قتل‌عام خونین» تأکید کرده که اقداماتی را برای کاهش آسیب به غیرنظامیان انجام داده‌ و در عین حال آمار تلفات ارائه‌شده از سوی مقامات فلسطینی را نادرست دانسته است. از سوی دیگر، حماس در بیانیه خود اعلام کرد ادعای اسرائیل درباره استفاده از مدرسه به‌عنوان مرکز فرماندهی این گروه، «بهانه‌ای برای هدف قرار‌دادن غیرنظامیان، مدارس، بیمارستان‌ها و چادرهای پناه‌جویان است». حماس تأکید کرده که همه این ادعاها دروغین و برای توجیه جنایات انجام‌شده هستند. آنها از کشورهای عربی و اسلامی و جامعه جهانی درخواست کرده‌اند به وظیفه و مسئولیت خود عمل کنند و برای توقف این کشتارها و ‌تجاوزهای روزافزون صهیونیست‌ها علیه مردم و شهروندان بی‌دفاع فلسطین، اقدامی فوری انجام دهند. آنها از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان این اقدامات خونین درخواست کرده‌اند.

واکنش‌ها: سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای تأیید کرده است ‌«تعداد زیادی از غیرنظامیان همچنان کشته و زخمی می‌شوند» و خواستار آتش‌بس و تعویض گروگان‌ها شد. وزارت امور خارجه قطر نیز این حمله را یک «کشتار وحشتناک و جنایت وحشیانه علیه غیرنظامیان بی‌پناه‌» دانست و درخواست کرد یک هیئت حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل برای تحقیق درباره حملات به پناهگاه‌های آوارگان فلسطینی در غزه تشکیل شود. این وزارتخانه از جامعه بین‌المللی خواست‌ اسرائیل را ملزم به تضمین حمایت از رعایت قوانین بین‌المللی کند. برخی از فعالان حقوق بشر حمله به مدرسه را مرگبارترین حمله به مدارس‌ از اکتبر گذشته تاکنون دانسته‌اند. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها