|

مکان‌شناسی ترس

نشست «کلان‌شهر و بیگانگی در فضای شهری مدرن: روانکاوی و مکان‌شناسی ترس» با سخنرانی جواد گنجی برگزار می‌شود. در این نشست به سویه‌های روانکاوانه/فلسفی زیست در کلان‌شهرها پرداخته خواهد شد.

شرق: نشست «کلان‌شهر و بیگانگی در فضای شهری مدرن: روانکاوی و مکان‌شناسی ترس» با سخنرانی جواد گنجی برگزار می‌شود. در این نشست به سویه‌های روانکاوانه/فلسفی زیست در کلان‌شهرها پرداخته خواهد شد. روند رشد غول‌آسای ابعاد شهرهای بزرگ و بدل‌شدن‌ آنها به آنچه متروپلیس یا کلان‌شهر می‌نامند، درواقع روند شدت‌یافتن و متراکم‌شدن مدرنیته و آنتاگونیسم‌های آن است که در مکان‌های مشخص رخ می‌دهد و این مکان‌ها را به مرکزی بدل می‌کند برای اعمال نیروهای عظیم فرا‌فردی اقتصادی و سیاسی و بروز انواع تنش‌های اجتماعی. افراد و شهرنشینانی که در این فضا و در متن این روابط زندگی می‌کنند، ناگزیرند برای حل‌شدن در این گرداب، دائما با خود و جهان پیرامو‌ن‌شان مرزگذاری کنند. بی‌تردید مواجهه با خلأ زندگی در کلان‌شهر می‌تواند مولد انواع اضطراب‌ها، تروماها، سردرگمی‌ها و فوبیاها باشد. چنین است که برخی از کلان‌شهرها عملا بدل شده‌اند به کهکشانی لایتناهی از ابژه‌هایی که تجلی ترس‌اند، فضایی که به میانجی ترس اداره می‌شود. ولی چرا ترس؟ ترس‌ها و فوبیاها چه چیزی درباره فضای شهری و رابطه سوژه‌ها با آن می‌گویند؟ فوبیاها را با استفاده از استعاره‌های مکانی می‌توان درک کرد. فوبیا شکل خاصی از عملیات نمادین‌سازی و سوژه‌شدن است که به میانجی دال‌ها مکان و فضایی برای سوژه فوبیک خلق می‌کند. بسیاری از بازنمایی‌های اضطراب و وحشت در مواجهه با آنتاگونیسم‌ها و خلأ زندگی در کلان‌شهرها صورتی مکانی می‌یابند که ردپای آنها را در معماری و فضاهای شهری می‌توان بازجست.

جواد گنجی، سخنران این نشست، دانش‌آموخته جامعه‌شناسی است و عمده‌ فعالیت‌های او بر پژوهش و ترجمه در حوزه روانکاوی و فلسفه، خاصه روانکاوی فرویدی-لاکانی متمرکز بوده است. ازجمله ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «گئورگ زیمل» دیوید فریزبی، «پوپولیسم: درباره عقل پوپولیستی» ارنستو لاکلائو (ترجمه مشترک با مراد فرهادپور)، «جامعه‌شناسی معرفت و آگاهی‌اش؛ نقد مکتب فرانکفورت از جامعه‌شناسی معرفت» تئودور آدورنو، «کین‌توزی» اثر ماکس شلر، «بازگشت امر سیاسی» شانتال موف و «فلسفه پول» گئورگ زیمل (ترجمه مشترک با صالح نجفی) اشاره کرد. نشست «کلان‌شهر و بیگانگی در فضای شهری مدرن: روانکاوی و مکان‌شناسی ترس» روز یکشنبه 18 شهریور ‌ساعت 17 در پلتفرم «اجوک/ایت» در مجتمع «آواپلت» (ایت/پلت) واقع در اقدسیه، خیابان موحد‌دانش، نبش فیروزبخش برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این نشست می‌توانند با شماره 09122389289 تماس گرفته‌ یا به وب‌سایت avaplatt.com مراجعه کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها