|

گاردینر پس از عذرخواهی ارکستر و گروه کر جدیدی تأسیس می‌کند

رهبر مشهور ارکستر بین‌المللی که سال گذشته پس از سیلی‌زدن به یکی از سولیست‌ها از برنامه‌های BBC Proms کناره‌گیری کرده بود، اقدام به تشکیل ارکستر و گروه کُر جدیدی کرده است.

گاردینر پس از عذرخواهی ارکستر و گروه کر جدیدی تأسیس می‌کند

فرید پریش: رهبر مشهور ارکستر بین‌المللی که سال گذشته پس از سیلی‌زدن به یکی از سولیست‌ها از برنامه‌های BBC Proms کناره‌گیری کرده بود، اقدام به تشکیل ارکستر و گروه کُر جدیدی کرده است.

سر جان الیوت گاردینر، پس از درگیری با ویلیام توماس، سولیست ۲۹‌ساله که به‌ خاطر ورود اشتباه به صحنه در جشنواره برلیوز فرانسه رخ داده بود، عذرخواهی کرد. گاردینر که اکنون ۸۱ساله است، روز دوشنبه اعلام کرد رهبری ارکستر و گروه کُر جدیدی به نام «اسپرینگهد»

(Springhead Constellation) را بر عهده خواهد داشت. او در ادامه گفت: «از زمان بازگشتم به صحنه در ماه جولای در مونپلیه، پیام‌های حمایت گرم و مشتاقانه‌ای از نوازندگان و برگزارکنندگان دریافت کرده‌ام که برایم بسیار الهام‌بخش بوده است. من بیش از هر زمان دیگری خوشحال و سپاسگزارم که با نوازندگان استثنائی همکاری می‌کنم، درحالی‌که هرگز درس‌های ارزشمند سال گذشته را فراموش نخواهم کرد».

گاردینر پس از حادثه‌ای که در اجرای اپرای «Les Troyens» اثر برلیوز رخ داد، از تعهدات خود کناره‌گیری کرد. او در این حادثه به ویلیام توماس، نوازنده باس و نماینده انگلیس در مسابقه آواز جهانی کاردیف، سیلی زد و اعلام کرد که به دنبال کمک حرفه‌ای برای مدیریت خشم خود است.

او در بیانیه‌ای که سال گذشته منتشر کرد، اعلام کرد: «هیچ توجیهی برای رفتار خود ندارم و شخصا از ویلیام توماس که احترام زیادی برای او قائلم، عذرخواهی می‌کنم. همچنین از دیگر هنرمندان به خاطر ناراحتی‌ای که ایجاد شده است، پوزش می‌طلبم. می‌دانم که خشونت فیزیکی هرگز پذیرفتنی نیست و نوازندگان باید همیشه احساس امنیت کنند».

بر اساس گزارشی از وب‌سایت موسیقی کلاسیک Slipped Disc، نماینده‌ای از گاردینر اعلام کرده بود ‌این رفتار ممکن است به دلیل تغییرات دارویی اخیر او رخ داده باشد.

در ماه جولای، هیئت‌مدیره گروه کُر و ارکستر مونته‌وردی (MCO) تصمیم گرفت گاردینر دیگر به‌عنوان رهبر و مدیر هنری به این سازمان بازنگردد. پس از جدایی او، بیش از صد نوازنده خواستار بازگشتش شدند، اما MCO این تلاش‌ها را به‌عنوان «کمپین ترفندهای کثیف» از سوی گروه کوچکی از افراد توصیف کرد.

گاردینر که دو بار برنده جایزه گرمی شده است، در روز دوشنبه تصریح کرد: «هنگامی که اوایل تابستان از MCO جدا شدم، به‌وضوح اعلام کردم که آماده بازنشستگی نیستم و تمرکز خود را روی پروژه‌های جدید قرار خواهم داد».

در این تور جدید، نوازندگان برجسته‌ای مانند مایکل نیسمان، اوبویست اصلی، فانی پاکود، ویولونیست اصلی‌ و کاتی دبرتزنی او را همراهی خواهند کرد. آنها در ماه دسامبر در پنج شهر آلمان، فرانسه، اتریش و لوکزامبورگ اجرا خواهند داشت و برنامه‌هایی نیز برای تور در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ در دست دارند. در بیانیه مطبوعاتی اعلام شد که این تور به دعوت شخصی در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود تا گاردینر با گردآوری نوازندگان و خوانندگان برتر، سبک و کیفیت بی‌نظیر اجرائی خود را به مخاطبان ارائه دهد. گاردینر همچنین در ماه می‌ گذشته، به دعوت شخصی پادشاه چارلز‌ که دوست نزدیک او است، رهبری ۲۰ دقیقه اول موسیقی در مراسم تاج‌گذاری پادشاه را بر عهده داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها