|

چند سؤال درباره دالان زنگزور

۱- بارها از مسئولان ایران شنیده‌ایم که با احداث این دالان موافق نیستند. از سوی دیگر فیلم‌هایی در فضای مجازی وجود دارد که کار ساخت دالان به سرعت در حال پیشرفت است!

چند سؤال درباره دالان زنگزور

لطفعلی بخشی: ۱- بارها از مسئولان ایران شنیده‌ایم که با احداث این دالان موافق نیستند. از سوی دیگر فیلم‌هایی در فضای مجازی وجود دارد که کار ساخت دالان به سرعت در حال پیشرفت است! آیا ساخت دالان عملا شروع شده است؟ اگر چنین است، موضع رسمی کشورمان چیست؟ ۲- در نقشه دالان می‌بینیم که به عرض پنج کیلومتر و به مرز ایران‌ چسبیده است و موجب قطع ارتباط زمینی ایران با ارمنستان می‌شود. پنج کیلومتر برای عرض چنین مسیری عجیب به نظر می‌رسد! آیا نمی‌شد این دالان مثلا ۲۰ کیلومتر بالاتر احداث شود تا با مرز ایران و ارمنستان فاصله داشته باشد؟ آیا در احداث دالان، نزدیک مرز ایران، عمدی وجود دارد که ایران را از این مسیر حیاتی محروم کند؟ ۳- آیا امکان ایجاد گذرگاه‌های روگذر و زیرگذر از این دالان وجود ندارد که راه زمینی ایران به ارمنستان حفظ شود؟ 

۴- به یاد داریم که فرانسه با ایجاد این دالان مخالفت کرد. اتحادیه اروپا و آمریکا هم به نظر می‌رسد نظر مثبتی به آن ندارند. چرا ما آنها را درگیر موضوع نمی‌کنیم؟ ۵- البته مواضع روسیه عجیب به نظر می‌رسد و با منافع بلندمدت کرملین در قفقاز و آسیای میانه و بلندپروازی‌های ترکیه‌ سازگاری ندارد، اما به دلیل گرفتارشدن روسیه در اوکراین، شاید این‌ مسیر مفری برای پوتین باشد. ۶- آیا نمی‌شود به عنوان یک پاتک، ایران خواهان بازپس‌گیری منطقه قره‌سو و آرارات کوچک‌ که رضا شاه به ترکیه بخشید، بشود؟ البته دلیل ما این است که این تصمیم رضاشاه به تصویب مجلس ایران نرسیده است و مشروعیت ندارد و امروز ایران خواهان بازپس‌گیری این بخش از خاک خود است. مطرح‌کردن درست این‌ موضوع می‌تواند امتیازی برای ایران در این منازعه محسوب شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها