چهارمین دوره نمایشگاه گروهی پلتفرم ۱۰۱ برگزار میشود
چهارمین دوره نمایشگاه گروهی پلتفرم ۱۰۱ با عنوان «هندسه خلقت: تحلیل ساختارهای ضدریتمیک» به کیوریتوری رامین سعیدیان و محمدعلی فاموری، جمعه ششم مهرماه ۱۴۰۳ در فضای گالری ایوان تهران گشایش خواهد یافت.
چهارمین دوره نمایشگاه گروهی پلتفرم ۱۰۱ با عنوان «هندسه خلقت: تحلیل ساختارهای ضدریتمیک» به کیوریتوری رامین سعیدیان و محمدعلی فاموری، جمعه ششم مهرماه ۱۴۰۳ در فضای گالری ایوان تهران گشایش خواهد یافت.
محمدعلی فاموری، هنرمند چندرسانهای و مؤسس پلتفرم ۱۰۱، با تحصیلاتی در عکاسی و مدیریت فرهنگی، در بیش از ۴۰ نمایشگاه بینالمللی ازجمله بیینال هنری پنه ایتالیا و آرت بازل سوئیس حضور داشته است. او اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۳۹۵ با مجموعه «منطقه هیپنوتیک» در گالری سیحون تهران برگزار کرد. فاموری در اولین «جشنواره ملی هنرهای دیجیتال ایران» برنده مقام اول شد و مدال نقره «جشنواره شانکارز» دهلی نو را نیز در کارنامه دارد. او با تأسیس استودیو فاموری و پلتفرم ۱۰۱، به حمایت از هنرمندان دیجیتال پرداخته و با نوشتن مانیفست «زبان پیکسل»، زمینهای برای برگزاری نمایشگاههای ویدئوآرت در چندین کشور را ایجاد کرده است.
محمدعلی فاموری با اشاره به تأسیس نهاد پلتفرم ۱۰۱ در سال 1397، اظهار کرد: «ما از ابتدای امر با تمرکز بر کارهای سیاه و سفید، تأکید ویژهای بر نوآوری و خلاقیت برای ایجاد نقاط عطف در هنر دیجیتال ایران داشتیم و به معرفی هنرمندان دیجیتال نوظهور ایرانی در عرصه داخلی و بینالمللی پرداختیم.
اولین نمایشگاه پلتفرم «لحظه قطعی» 101 عکس از 101 هنرمند بود که به صورت تور نمایشگاهی در شش گالری تهران و اصفهان، به نمایشگاهگردانی من و محمدرضا فاموری نمایش داده شد. پس از آن اولین بیانیه گلیچ ایران و آسیا را نوشتم که عنوان آن «گلیچ: زبان پیکسل» بود. در این استیتمنت عنصر رنگ را از هنر گلیچ گرفتیم و شاکله تولید آثار ویدئوآرت را به این سمت سوق دادیم که عنصر رنگ در آن دکوراتیو و تزیینی نباشد».
او ادامه داد: «درواقع افراد باید به صورت فرمی سراغ عنصر ریزش، انقطاع و تخریب که سه محور اصلی این بیانیه گلیچ است، میرفتند. نمایشگاه به مدت سه ماه در «گالری باوان» برگزار شد و در پی آن از دل این بیانیه در سال بعد، نمایشگاهی دیگر در ساختمان کندوان بنیاد پژمان راهاندازی شد. سپس در پی گسترش وجهه بینالمللی پلتفرم، سالهای بعد در بیینال رانگ اسپانیا و سپس جشنوارههای هنری دیگر مانند دیجیتال گلیچ برزیل، برگزیدهای از کارهای ویدئوآرت هنرمندان دیجیتال ایرانی به نمایش درآمد».
این هنرمند افزود: «همچنین پروژهای کیوریتال مشترک را از دو سال قبل به محوریت هنر فرکتال به اسم «هندسه خلقت» به همراه کیورتوری رامین سعیدیان شروع کردیم. این استیتمنت به 60 آرتیست بینالمللی ارسال شد و در نهایت 44 نفر از هنرمندان مدعو ویدئوهای خود را برای ما ارسال کردند. هر هنرمندی بنا بر دیدگاه خود، فرکتال و ضدفرکتال را بررسی میکند. فرکتال هندسهای در ابعاد کسری است که خودتکراری و خودمتشابهی جزئی از وجود آن است. ما دو دسته از آرتیستهای فعال در حوزه فرکتال را در نظر گرفتیم. دسته اول بر اساس کد است؛ این دسته کد خلاقه یکسری ویدئوآرت را میسازند. دسته دیگر از هنرمندان نیز به صورت ویدئوگرافی، هندسه فرکتال را که در تمام طبیعت و هستی وجود دارد، ثبت میکنند. در ادامه این مسیر قرار است آثار 44 ویدئوآرتیست ایرانی و بینالمللی در ششم مهرماه سال جاری در گالری ایوان به نمایش گذاشته شود».